Nästa artikel
Chatta med bilregistret
NYHETER

Chatta med bilregistret

Publicerad 7 november 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
Nu finns alternativet chatt för alla som vill komma i kontakt med Transportstyrelsens fordonskundtjänst. Chatten är tänkt att vara ett enklare och snabbare alternativ än e-post för den som inte vill ringa in.

Det kommer nya sätt för hur landets myndigheter kommunicerar med medborgare och näringsliv. Nu väljer Transportstyrelsen att öppna en chattfunktion där medborgare kan ställa frågor om egna och andras fordon.

Fordonskundtjänsten hanterar bland annat frågor om ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Årligen besvarar Transportstyrelsens fordonskundtjänst cirka 1,2 miljoner telefonsamtal och över 150 000 mejl från både medborgare och näringsliv. Chatten är tänkt att utgöra ett komplement till dessa kontaktvägar, när man kanske har en fråga av enklare karaktär men ändå önskar ett skriftligt svar från myndigheten.

Chatten kommer att vara utrustad med en funktion där medborgaren kan begära ut en skriftlig dokumentation av dialogen.

Inledningsvis kommer chatten att vara bemannad under vardagar 8:00–16:00. Den går att nå via flera av sidorna under fordonsingången på Transportstyrelsens webbplats, via ikonen "Ställ dina frågor via vår chatt"

Exempel på frågor du kan få svar på i chatten

  • Jag har sålt en bil. Har mitt ägarbyte gått igenom än?
  • Jag behöver betala en trängselskatt men har tappat bort inbetalningskortet. Kan ni ge mig OCR-nummer och belopp?
  • Jag försökte ställa av min bil men det fungerade inte. Har ni några problem med era e-tjänster?
  • Jag har köpt en bil, men är osäker på besiktningsstatusen. Är den besiktad och när ska jag besikta nästa gång?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.