Nästa artikel
Debatt om höjd husbilsskatt: ”Man biter sig i svansen”
Nyheter

Debatt om höjd husbilsskatt: ”Man biter sig i svansen”

Publicerad 22 november 2023 (uppdaterad 22 november 2023)
Förslaget om höjd husbilsskatt har varit upp till debatt i Riksdagen. Här är frågorna – och finansministerns svar.

I dagarna har förslaget på ny husbilsskatt tagits upp i Riksdagen. 

Om det nya förslaget blir verklighet och husbilar ska beskattas efter så kallad ”skälig grund” kan fordonsskatten för personbilar klass 2 skjuta i höjden. Något två riksdagsledamöter tagit fasta på inför den interpellationsdebatt, då riksdagsledamöter får ställa frågor till ministrarna, som hölls i riksdagen fredagen den 17 november 2023.

I den interpellation Gunilla Svantorp (s) lämnat in till finansminister Elisabeth Svantesson (m), skriver hon:

”En lastbil, som släpper ut 650 gram koldioxid per kilometer, kostar 12 000 i skatt, medan en ny husbil släpper ut 325 gram koldioxid per kilometer och riskerar en beskattning på 30 000–45 000 kronor per år om förslaget om ökad skatt som Skatteverket och Transportstyrelsen planerar blir verklighet.”

Det tycker hon är orimligt.

Riksdagsledamöterna Gunilla Svantorp (s) och Thomas Morell (sd) ställde frågor till finansministern om husbilsskatten.

Under interpellationen tog hon upp vilka konsekvenser en höjd skatt skulle kunna få för enskilda personer.

– Jag tänker att en av de absolut viktigaste sakerna är långsiktigheten. Det är en tung investering. Vanliga människor som köper husbilar säljer ofta sina hus och i stället för att köpa sommarstuga köper de husbil. Då måste man veta att investeringen är långsiktigt hållbar, sade Gunilla Svantorp.

Hon gick även in på hur branschen som helhet skulle påverkas.

– Det är viktigt att de husbilar som finns är tillverkade, så långt det går, i Sverige. Skulle förslaget gå igenom sjunker tillverkningen av husbilar och då försvinner en hel del jobb i Sverige. Därför är det viktigt att det här förslaget inte blir verklighet, sade Gunilla Svantorp.

Även riksdagsledamoten Thomas Morell (sd) hade lämnat in en interpellation och argumenterade för att husbilsskatten inte ska höjas.

– Det finns en norsk utredning som visar att det absolut bästa sättet att fira semester för miljön, förutom att stanna hemma, är att campa. Så att använda en hög beskattning med klimatet som grund blir helt fel, då biter man sig i svansen, sade han.

Finansminister Elisabeth Svantesson (m).

Finansministern Elisabeth Svantesson framhöll att det fortfarande bara är ett förslag som Transportstyrelsen och Skatteverket arbetar med.

– Jag kan inte lägga mig i själva översynen, sedan får myndigheterna återkomma och då får vi se vad utfallet blir. Regeringen vill inte att fordonskatten på husbilar ska få oönskade effekter, sade hon.

Från branschens håll ser man det här som ett positivt tecken.

– Från vår sida upplever vi det åtminstone som om finansministern förstår problematiken kring den orättvisa beskattningen och eventuella konsekvenser av den för såväl branschen, konsumenterna och i sin förlängning även campingnäringen, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och husbilsbranschens riksförbund, HRF i ett pressmeddelande.

– Vårt mål är en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det brukas.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.