Nästa artikel
FN vill ha ett ord med i laget om bilars säkerhet
NYHETER

FN vill ha ett ord med i laget om bilars säkerhet

Publicerad 15 februari 2019 (uppdaterad 15 februari 2019)
Att vi inte längre själva bestämmer om vilka regler som ska gälla för nya bilar är vi vana vid sedan Sverige blev medlem i EU. Likadant när det gäller körkort, åtminstone i teorin. Men nu vill även FN vara med och bestämma om bilars säkerhet.
Kravet gäller i huvudsak ett system som kallas AEBS som uttytt betyder Advanced Emergency Braking Systems. Vare sig systemet eller kravet på att det införs är nytt, vi skrev redan i mars 2016 om systemet som tio stora biltillverkare då hade kommit överens med amerikanska myndigheter om att införa som standard i alla bilar som säljs i USA innan år 2022.

I juni 2018 följde vi upp det när det blev klart att alla bilar som säljs i EU från år 2021 ska vara utrustade med såväl autobroms, filhållningsassistent samt backkamera eller backradar.

Det nya är att FN:s ekonomiska kommission för Europa har lagt fram ett förslag som 40 länder ställer sig bakom. Förordningen ska träda i kraft 2020 och EU säger nu att de kommer att implementera det lagom till 2022.

Kravet innebär bland annat att bilarna ska kunna bromsa automatiskt för fotgängare eller andra fordon i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen.

Enligt en studie som krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har gjort leder autobroms till 38 procent färre kollisioner där ett fordon kör in i ett annat fordon bakifrån. Europeiska kommissionen beräknar att AEBS skulle kunna rädda upp till tusen liv om året i EU. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.