Bild
Nästa artikel

Första eldrivna Mercedes eVito i trafik

NYHETER

Mercedes-Benz har börjat ta ordrar för sin helt eldrivna transportbil Vito med totalvikter upp till 3 200 kilo. Räckvidden är 15 mil vilket kan ses som kort för husbilar och de svenska priserna börjar på 575 000. Trots det är det ett intressant teknikskifte.

Intresset för alternativa drivkällor på husbilar är högt men ingen har hittills lyckats att på ett tillfredsställande sätt lösa ekvationen med tillräcklig räckvidd, en totalvikt som hanterar både lastvikt och totalvikt med nuvarande körkortsregler inom en rimlig kostnadsnivå.

Visserligen finns WOF Iridium som i år fått längre räckvidd men detta får kanske ses som undantaget som bekräftar regeln samtidigt som flera tillverkare står i startgroparna för att i kommersiell skala komma med alternativ till dieseln. Det är därför intressant när en stor aktör som Mercedes börjar sälja den eldrivna transportbilen eVito även om det inte i nuläget är deras Sprinter som i större omfattning används som basfordon till husbilar. eVito är i grunden samma bil som Vito, men med en helelektrisk drivlina.

För transportändamål i stadstrafik uppges räckvidden vara tillräcklig och efter laddning över natten kan bilen köras i åtta timmar enligt de första praktiska testerna i Stockholm. Med laddning under chaufförens lunchpaus utökas räckvidden ett par-tre mil till. Laddning sker med Typ 2 kontakt (växelström) genom en ombordladdare på 7,2 kW vilket gör att bilen kan laddas fullt på cirka 6 timmar.

Batterierna från Daimlerägda Accumotive i Tyskland är på 41,4 kWh och är placerade under lastutrymmet vilket gör att lastvolymen är densamma som på Vito med förbränningsmotor. Lastförmågan är på 990 – 1.015 kg beroende på skåplängd. Totalvikten är på 3 200 kilo. Motorn är på 85 kW (116 hk) och har ett vridmoment på 300 Nm. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.