Bild
Nästa artikel

Framtidens husvagnar blir nog eldrivna

NYHETER

När Dethleffs visade sin eldrivna husvagn var den lätt att avfärda som en udda fågel men det blir svårare nu. Nu finns fler då det har visats upp motsvarande lösningar från Knaus och Bosch samt Alko och Huber.

För tydlighetens skull ska sägas att det handlar om elassistans med i grunden samma idé som gäller för elcyklar, ett krafttillskott som kort och gott minskar dragvikten. Därmed skulle de kunna dras av elbilar även om dessa har låg dragförmåga.
Eldrivna husvagnar låter som en anomali, lite som en husbil där det saknas ratt men det är dags att lägga skämten åt sidan. Efter det att Dethleffs visade upp sitt koncept följer nu fler fabrikanter efter och ska husvagnar ha en plats i framtidens elektrifierade fordonsflotta lär det behövas. Inte är det lättare med eldrivna husbilar även om Iridium redan säljs. Kort räckvidd och högt pris är faktorer som avskräcker. Även här ligger Dethleffs i framkant då de med sin Globevan är först ut med att sälja en Plug-In-Hybrid. Inte så stor men i varje fall en början.

Batteridrivna elbilar har två stora problem när det gäller att dra husvagnar, dels är elmotorer långt ifrån optimala när det gäller att orka dra tungt och dels påverkas räckvidden påtagligt. Även om den nya batteridrivna Volvo XC40 har en dragvikt på 1 500 kilo hör det till ovanligheterna men med en prislapp på 700 000 känns det som ett för högt pris för många av oss. Mercedes vill ha ytterligare 100 000 och Tesla ligger inte bättre till. Hur det blir med räckvidden är också en kritisk fråga, Volvo klarar enligt WLTP 40 mil men med en husvagn och fullastad bil lär vi nog snarare få finna oss i halva den sträckan, åtminstone när batterikapaciteten sjunkit något efter tid och laddningscykler. Förvisso har det kommer allt snabbare laddningar, flera bilar är nu nere i cirka 40 minuter men då når man inte full laddning utan cirka 80 procent. I konceptform är man nere i mer hanterbara tio minuter.


På årets Caravan Salon fanns tre olika eldrivna husvagnar. Dethleffs har tillsammans med ZF vidareutvecklat modellen Coco E-Home med 400-voltsteknik. AL-KO och Knaus visade upp ett 48-voltssystem som de utvecklat tilsammans med Huber Automotive AG och Bosch Engineering.

AL-KO är både välkänt och den största chassileverantören i branschen. Som sådan ger sig även de in i segmentet med eldrivna husvagnar och har utvecklat ett E-chassi. De använder sig av det nya lättviktschassit Alko-X och har en lösning som möjliggör att chassit kan vara självkörande, likna det vid en originalmonterad mover. Men tanken svindlar inför framtiden och aktualiserades på mässan, varför ska husvagnen ens dras av en bil? Knappa in lämplig camping på gps:en och låt husvagnen köra dit själv. Med autonom strömhämtning och en dynamo löser man laddningsproblemet. Lite tillspetsat, vad blir då skillnaden mot en självkörande husbil eller är det detta som är tanken?

Knaus samarbetar med Bosch Engineering och har skapat ett system med en E-axel (sensorer och batterier). Systemet jobbar utan direkt kontakt med dragbilen. Tanken med 48-voltsystemet är att det därmed går att ta tillvara på bromsenergin.

Erwin Hymer Group som har tagit fram Dethleffs E-Home Coco, i samarbete med ZF, använder sig av ett högvoltssystem. Fördelen med detta är att komponenter och kablage blir lättare. Dessutom uppges Coco inte bara fungera som ett draghjälpmedel i låga hastigheter, utan även "permanent" med ett system kallat "Torque Vectoring". När det gäller batterisäkerheten har batterierna nu placerats i en kraschsäker bur i chassit och bromsarna har anpassats till eldriften och blivit mer findoserade.

När dessa system blir tillgängliga på marknaden är en annan sak, men vi pratar nog ändå inte om en avlägsen framtid. Batteridrivna elbilar finns ju redan även om andelen av det totala antalet sålda ännu är blygsamt, mer vanligt är olika hybrider som inte lider av samma dragviktsproblem. Det kan i varje fall inte uteslutas att vi står inför ett avgörande teknikskifte i husvagnsbranschen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.