Nästa artikel
Historian om Folkabussen som fyller 70
NYHETER

Historian om Folkabussen som fyller 70

Publicerad 9 mars 2020 (uppdaterad 9 mars 2020)
Vågar man utse folkabussen till en legend när det gäller husbilismen? Både ja och nej kanske men nog blev den en inkörsport till campinglivet för många när bilismen tog fart på 1950-talet, även om många idag söker större alternativ. Här är "Bullins" historia!

Volkswagens två mest legendariska modeller är något som finns på allas näthinna. Bubblan och folkabussen får sägas vara modeller som många har ett förhållande till. Båda kom i rätt tid, hade rätt koncept och uppfyllde folks önskan om mobilitet i efterdyningarna av andra världskriget. Den 8 mars 2020 var det dags för VW att fira Bullins 70-årsdag!

När den presenterades var världen en helt annan plats. Bilindustrin var uppdelad i otaliga fabrikanter som sedan dess fått se sina drömmar gå i kras. Ur högtalarna hördes Bing Crosby sjunga White Christmas för första gången. Volkswagen var ett ungt företag som hade en modell till salu och inget var givet att just de skulle bli det världsföretag de är idag. Det VW lyckades med var att ge ett svar på en önskan om något som kunde transportera både folk och gods. Inget märkvärdigt utan i princip samma koncept som bubblan hade, samma luftkylda boxermotor med måttlig effekt i bak men med plats för fler och mer.

VW T1 hade fötts i fyrtiotalets sista skälvande minuter, den handbyggda prototypen visades upp den 11 november 1949 och namnet Bully var redan satt. Och det var Bully, inte Bulli. Snart skulle det visa sig att namnet Bully redan var registrerat som varumärke men skam den som ger sig, så det fick bli Bulli istället. Egentligen heter den inte alls så, VW Transporter eller T1 är det officiella namnet men inget som folk kallade den. Det skulle dröja till 2007 innan VW kunde lägga beslag på varumärket som sedan årtionden varit i svang. 

T1 var den första generationen och skulle komma att tillverkas ända till 1967. Med den klassiska V-formade fronten är det den som trots uppgraderingar är designbilden av folkabussen, gärna de första med dubbeldörren och den delade framrutan. Senare blev det möjligt att som tillval istället få en skjutdörr på passagerarsidan för att underlätta lastning. Även om mycket av drivtekniken ärvdes från bubblan var chassit förstärkt. Den kanske mest kända versionen “Micro Bus De Luxe”, den med små välvda fönster ovanför sidorutorna och öppningsbart tak, som i folkmun kom att kallas Samba och laserades 1951 fanns det snart fler versioner. Den kunde även väljas som pick-up och Westfalia började tillverka en campinginredning, en modul som konverterade transportbilen till en husbil.  1956 flyttades produktionen till Hannover och den ökande efterfrågan gjorde att det även startades tillverkning i Brasilien. Modellen hade blivit en internationell succé med 1,9 miljoner sålda exemplar fram till uppgraderingen 1967.

Modellen bytte namn till T2 när Woodstock var i ropet och artister som Jimi Hendrix, Joan Baez and Bob Dylan gjorde Woodstock historiskt och Pete Townshend med gruppen The Who komponerade den legendariska rockoperan Tommy. Under flower-power eran var Bullin väletablerad i dessa kretsar och åtskilliga försedda med fantasifyllda lackeringar och peace-märken. Många menar att det var i denna era som folkabussens kultstatus verkligen accentuerades.

Fronten fick nu ett nytt utseende och den typiska V-fronten blev mer fyrkantig medan vindrutan blev välvd och ett luftintag tillkom. Skjutdörren blev standard, Westfalia försåg den med ett pop-up-tak så att man fick ståhöjd inne i campingversionerna. 1972 fanns det till och med en eldriven version även om de flesta har placerat den långt in i hjärnans minnesarkiv. 1979 var det dags för modellskiftet till T3 och då hade det byggts ytterligare 2,14 miljoner exemplar om man räknar in produktionen i Sydamerika och Sydafrika. De sista som byggdes kom från fabriken i Brasilien så sent som 2013.

1979 när det var dags för T3 var det Sultans Of Swing med Dire Straits som var i ropet och Pink Floyd släppte det legendariska albumet “The Wall”. Medan T2 inte hade inneburit några direkta tekniksprång, det var små förändringar från år till annat, innebar T3 att ny teknik för passiv säkerhet byggdes in i konstruktionen när det nya chassit började tillverkas. Karossen blev bredare utan att längd och höjd ändrades vilket gjorde att innerurymmena blev bättre och 1981 tillkom även en dieselmotor som alternativ. 1985 kom katalytisk avgasrening, dieseln fick turbo och T3 kunde senare även fås med en form av fyrhjulsdrift. 1988 byggde VW sin första egna husbil på T3 med tilläggsnamnet California och en ny era inleddes som idag blivit en livsstil, vanlife. Men det blev fler versioner där många säkert känner igen modellnamn som Caravelle och Multivan White Star och Blue Star. 1, 4 miljoner hann tillverkas och i Sydafrika fortsatte produktionen till 2005 även om VW ersatte T3 med T4 1990.

T4 kom samtidigt som Roxette sjöng It Must Have Been Love 1990 och tekniksprånget var revolutionerande. Bakhjulsdrift och boxermotor ersattes med framhjulsdrift och helt nya motorer. Teknikskiftet ändrade hela konceptet, design, fjädring och utrymmen. I och med att motorn placerades fram blev det mer plats i bak även om en del behövdes till den nya fjädringen bak och även till fyrhjulsdriftens mekanik. Modellen blev längre än föregångaren eftersom de fyr- och femcylindriga behövde plats men det gav samtidigt bättre krockskydd.

Nu blev det även möjligt att välja mellan olika axelavstånd. Utöver teknikskiftet kom VW att dela upp verksamheten 1995 när Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) bildades som ett självständigt bolag. Året efter, 1996, gjordes en kraftig uppdatering och den nya femcylindriga dieseln var fabrikatets första TDI-motor (turbodiesel direct injection) och en ny VR6 bensinmotor tillkom. 2003 var det dock dags att ersätta T4 efter det att 1,9 miljoner exemplar hade tillverkats.

T5 som började tillverkas 2003 känns betydligt mer närvarande. Transportbilar lider inte av designtrender på samma sätt som vanliga personbilar och språnget var inte gigantiskt från T4. Ändå var linjespelet lite åt det tuffare hållet och interiören gjordes mer praktisk. Ratten blev möjlig att justera och växelspakens ergonomi förbättrades. För första gången producerades nu den nya California i huvudfabriken Hannover-Stöcken där de färdigutrustades som husbilar.

Utöver en rad bensinmotorer från fyrcylindriga till en V6:a kom nu även 4MOTION fyrhulsdrift. Versionerna blev fler och 2010 firades 25-årsjubileet av Multivan och runt 1,65 miljoner T5 hann tillverkas fram till dess T6 ersatte den 2015.

Den senaste Bullin, T6, kom med nya motorer och en rad nya assistanssystem. På utsidan lägger man märke till den nya fronten som döljer de nya TDI och TSI-motorerna som fått stop-start system. T6.1 som kom på hösten 2019 kom med ytterligare elektronik och för första gången är instrumentpanelen helt dgital.

Idag har de första trevande försöken med den nu legendariska Bullin från november 1949 lett till ett globalt bolag med fler än 24 000 anställda varav 15 000 vid fabriken i Hannover. 

T1

T2

T3

T4

T5

T6

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.