Bild
Nästa artikel
Hotar knäcka husbilsbranschen

Hotar knäcka husbilsbranschen

wltp

Husvagnsbranschens Riksförbund uppger att Transportstyrelsens kovändning i skattefrågan hotar knäcka husbilsbranschen.

Husbilsbranschen drabbas hårt av det nya sättet att beräkna skatten för nya husbilar. Här kan du läsa Husvagnsbranschens Riksförbunds pressmeddelande i sin helhet:

""
Transportstyrelsens kovändning i skattefrågan hotar knäcka husbilsbranschen

Övergången från den tidigare bränsledeklarationscykeln NEDC till den nya, och
mer verklighetsanpassade, testcykeln (WLTP) har inneburit att det rått stor
osäkerhet om hur detta kommer att påverka skatten på husbilar. Dessutom har
direkt felaktig information lämnats från Transportstyrelsen, vilket påverkat många
HRF-medlemmars beslut inför modellåret 2020.


I ett pressmeddelande på torsdagen uppger Transportstyrelsen att vissa husbilar, ca 95
procent av nybilsmarknaden enligt HRF:s beräkningar, ska vara testade enligt WLTP och
beskattas efter detta värde.

De höjningar av skatten under de tre första åren som från början diskuterades var av den
storleksordningen – över 100 procent – att den helt skulle slå undan benen för många av
landets tillverkare, importörer och återförsäljare av husbilar.

HRF har därför, sedan början av året, satsat mycket kraft på att bearbeta politiker och
andra befattningshavare – bland annat genom kampanjen ”Husbilskampen” – och den 12
juli trodde alla att kampen var vunnen. Då skrev nämligen Ullabritt Andersson,
verksamhetsspecialist på Transportstyrelsen, ett genmäle på en debattartikel från HRF i
Göteborgs-Posten.


”Skatten på husbilar förändras inte” löd rubriken på hennes genmäle, och hon skrev
bland annat: När den nya lagstiftningen träder i kraft den 1 september förändras inte
uttaget av fordonsskatt för husbilar. Det beskattningsgrundande koldioxidvärdet baseras
alltså inte på WLTP-värdet. Det baseras på ett framräknat värde enligt beräkningsformler
utifrån vägtrafikskattelagstiftningen, ”skälig grund”. Det beror på att systemet i dag är
anpassat och utformat från ett ställningstagande som Skatteverket har gjort. Det innebär
att beräkning av fordonsskatt för husbilar även fortsättningsvis utgår från ”skälig grund”,
även om det finns ett angivet CO2-värde.


Ett klart och tydligt besked som fick stor medial spridning, och HRF:s medlemmar
anpassade sin strategi inför modellåret 2020 enligt denna information.

Glädjen blev emellertid kortvarig då Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen
den 23 augusti – alltså endast en vecka innan de nya bestämmelserna ska
träda i kraft – meddelade: Från och med den 1 september 2019 ska vissa husbilar vara
testade med en ny testmetod för koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Detta värde
kommer att ligga till grund för beskattning.

Transportstyrelsen har således gjort en kovändning i frågan, och konstaterar samtidigt att
det inte är Transportstyrelsen, utan Finansdepartementet, som ”äger” frågan och
avgörandet ligger således på finansminister Magdalena Anderssons bord.

Redan nu har dock branschen börjat aviserat neddragningar – bland annat har Sveriges
största husbilstillverkare varslat 25 anställda om uppsägning. Även hos återförsäljare och
leverantörer till husbilsbranschen diskuteras neddragningar för anpassningen av
verksamheten som den nya verkligheten kommer att innebär.

Men branschen ger sig inte! Därför fortsätter ”Husbilskampen”– bland annat med en
press- och politikerträff den 11 september i samband med mässan på Elmia – och HRF
ser med spänning fram emot den utredning av fordonsskatten som kommer att göras
under hösten.
"

Slut citat.
Vad tror du? Kommer detta att påverka ditt eller andras husbilsköp?
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.