Bild
Nästa artikel

Morelo ökar stort och lanserar "ny" modell

NYHETER

Morelo tillverkar lyxiga liners och under 2016 ökade de antalet sålda enheter med 43 procent och deras omsättning ökade 35 procent mot föregående år. Var tredje "lyxig husbil" är nu en Morelo. Nu lanserar de Empire på 7,5 ton.

Inför 2018 satsar Morelo på två fronter, sin nya modell Empire som byggs på Iveco Daily samt "på maximal säkerhet på vägen". Den nya modellen ska inte blandas ihop med Empire Liner.

På en av de största mässorna för husbilar och husvagnar, Caravan Salon, menar Morelo att Empire, som lanserades förra året, kommer att bli det stora dragplåstret i deras monter. Teamet runt Jochen Reimann och Reinhard Löhner har strävat efter att kunna erbjuda en husbil som inte kräver C-behörighet, C1 gäller för upp till 7,5 ton även om just Sverige har särbestämmelser med klassning som personbil klass 2 där det inte krävs mer än B-behörighet. Mer om körkortskraven kan du läsa om i en separat artikel men i övriga länder är detta en viktig poäng.

Morelo skriver i sitt pressmeddelande att de inte gör något som är halvhjärtat och framhåller att det ändå kommer att finnas tillräcklig lastkapacitet trots den lägre totalvikten och att det i övrigt inte är några signifikanta skillnader mot Empire Liner.

- Interiören är luxuös och genomtänkt, designen elegant och smakfull samt att hantverket och materialen är uteslutande särskilt högklassiga, skriver de vidare.

Morelos andra satsning inför det nya modellåret gäller en fortsatt satsning på säkerhet redan i modellernas grundutföranden och de vill sätta en ny standard både för den aktiva och passiva säkerheten enligt pressmeddelandet.

Föraren sitter nu cirka tre decimeter högre och även tre decimeter närmare fronten jämfört med chassits orginalplacering. Detta kan ske genom att Morelo har specialdesignat en ny instrumentpanel men man bör tolka det engelska ordet "dashboard" som hela enheten framför föraren. Både förar- och passagerarstolarna är dessutom placerade två decimeter närmare väggarna. Detta, menar Morelo,  resulterar i högre krocksäkerhet, bättre översikt av vägen och en mer busslik förarmiljö.


- Den speciella front-designen reducerar de krafter som kan nå framsätespassagerarna enormt, skriver de.

Alla Morelo har fått underkörningsskydd både fram och bak vilket ska hindra att mindre fordon kilas in under Morelos modeller om en kollission skulle inträffa. För de Morelo som har högre totalvikter än 7,5 ton är körfältsassistans standard likaså automatisk inbromsning vid kritiska situationer.

Vidare finns VB-ActiveAir som ska minska riskerna vid kurvtagning samt även minska sidvindskänsligheten med åtta procent. Denna förarassistans minskar även fordonets bromssträcka med femton procent. Dessutom finns teknik för att förbättra stötdämpningen.

Som tillbehör finns en ökning av framaxelns spårvidd med 20 centimeter vilket ökar vägstabiliteten, speciellt vid kurvtagning.

Morelo skriver vidare att det kommer att premiärvisas en ny innovation på mässan men avslöjar dock inte vad.

Innan dess ska du förstås kolla in bildspelet!
 
 
 
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.