Bild
Nästa artikel
Nya bilskatten sågas rejält av tunga remissinstanser

Nya bilskatten sågas rejält av tunga remissinstanser

NYHETER

Regeringens förslag om ny fordonsskatteberäkning får tummen ner av många remissinstanser. "Syftet tycks främst vara att tjäna pengar", skriver till exempel Energimyndigheten och HRF är djupt kritisk.

Flera media rapporterar nu om remissvaren på regeringens förslag och det är inga glädjetjut direkt. Aftonbladet skriver att nio av tio idag nysålda bilar kommer att få högre skatt och igår skrev Expressen en artikel om att skatten slår extra hårt mot husbilar, något som HRF håller med om.

- Husvagnsbranschens riksförbund (HRF) befarar att husbilsförsäljningen kommer att sjunka dramatiskt, eftersom nästan alla husbilar drivs med diesel. Fler kommer istället att välja begagnade husbilar, vilket enligt HRF innebär lägre moms- och skatteintäkter för staten, samt högre koldioxidutsläpp skriver Aftonbladet i sin artikel.

Frågan rör det Bonus - Malus-system som regeringen vill införa den 1 juli 2018. Det gäller bara de bilar som inregistreras efter detta datum och är av 2018 års modell eller nyare. Skatten föreslås gälla de tre första åren och därefter försvinner, enligt det nuvarande förslaget, den delen som höjer skatten dramatiskt. Därutöver tillkommer nya krav på testmetoder som även de kommer att höja skatten. Plussar man ihop de här effekterna skulle vår redaktionsbil kunna få en skatt på precis under 25 000 kronor per år om den hade varit av 2018 års modell och inregistrerad efter den 1 juli 2018.

Totalt sett innebär det att bilisterna som kollektiv bedöms få höjd skatt i miljardklassen vilket enligt Aftonbladet får Energimyndigheten att misstänka att syftet från regeringens sida främst är att tjäna pengar medan Trafikanalys anser att regeringens förslag brister i sin konsekvensbeskrivning och att det är svårt att bedöma bonus malus-systemets effekter.


Även tidpunkten för införandet får kritik eftersom den nya testmetoden för fordons koldioxidutsläpp kommer att införas i september 2018. Hur dessa kommer att slå är oklart men bedömningarna skiftar mellan 10 och 40 procent. Ingen vet ännu när dessa nya värden kommer att presenteras för konsumenterna, något som enligt Trafikanalys gör det ”mycket svårt att veta vilken skatt ett tilltänkt fordon kommer att få”.

Ett motsvarande förslag presenterades 2016 men möttes av så hård kritik att det drogs tillbaka. Det förslag som nu möter kraftiga protester från flera tunga remissinstanser är alltså den omarbetade versionen.

Många får betala men de som vinner är de helt utsläppsfria bilarna som får en bonus på som högst 45 000 att jämföras med dagens 40 000.

Aftonbladet rapporterar att "Energimyndigheten skriver i sitt svar till regeringen att förslaget riskerar motverka sitt syfte eftersom det i huvudsak främjar elbilar och laddhybrider, och bestraffar fordon drivna med biodrivmedel".

Det finns dock ett antal remissinstanser välkomnar skatteomläggningen och även önskar ännu högre nivåer. Till dessa hör enligt Aftonbladet "elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle, Energiföretagen och tankesmedjan 2030-sekretariatet. De vill alla se en bonus på 60 000 för de bilar som inte släpper ut någon koldioxid alls. Naturvårdsverket är positiva och vill se att systemet införs redan 1 januari 2018".



ERBJUDANDE: 
20172004140138.jpg?itok=qBQnXWbe

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.