Bild
Nästa artikel
Genrebild, det avbildade däcket har ingenting med innehållet i artikeln att göra.
Genrebild, det avbildade däcket har ingenting med innehållet i artikeln att göra.

Polisen kontrollerar vinterdäck nästa vecka

NYHETER

För att uppmärksamma problemet med att allt fler använder vinterdäck på sommaren genomförs årliga däckrazzior, årets genomförs i nästa vecka. Kontrollerna genomförs i samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

Så sent som för ett par veckor sedan gick SFVF ut med en varning för året-runt-däck och nu är det dags för Polisen med flera att genomföra en kontroll som kallas "däckrazzia". Syftet är att uppmärksamma bilägarna på att vinterdäck respektive sommardäck är fundamentalt olika och att felaktig, om än laglig, användning ökar bromssträckan och ger fordon sämre vägegenskaper, inte minst vid en plötslig undanmanöver. SFVF menar att detta även gäller året-runt-däck och att man bör vara medveten om riskerna.

Många kanske tror att det är ett marginellt fenomen men faktum är att det är ganska vanligt. I Västra Götaland är det värst, i förra årets däckrazzia hade var tionde undersökt bil vinterdäck i augusti och i Sverige som helhet var det cirka fem procent. Orsaken antas vara att färre använder dubbdäck och att bilisterna anser att det tidigare obligatoriska säsongsskiftet av däck inte är nödvändigt.

Kontrollen sker när Polisen genomför en ordinarie trafikkontroll, där föraren bland annat får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig men orsaken till kontrollerna är att allt fler bilister i framför allt södra Sverige kör runt med vinterdäck på sommaren vilket utgör en trafikfara och under däckrazzian varnas bilister för detta. NTF vill till och med ha en sommardäckslag, alltså ett uttryckligt förbud för vinterdäck under sommaren.

Medan däckspecialister mäter mönsterdjup och lufttryck berättar en trafiksäkerhetsexpert från NTF om varför det är viktigt att ha bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken. Föraren får också information om energimärkningen av däck och även svara på ett par frågor. När däckkontrollen är klar får föraren en nyckelring som kan användas för att mäta när mönsterdjupet understiger 3 mm (och som “femma” i kundvagnen), en blankett med uppmätt mönsterdjup och lufttryck på bilens däck samt ett informationsblad.

Mönsterdjup och lufttryck som undersöks antecknas under razziorna. Resultatet av undersökningen ligger till grund för en däckrazziarapport.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.