Bild
Nästa artikel
Sex av tio bilar kan förbjudas i Stockholm

Sex av tio bilar kan förbjudas i Stockholm

NYHETER

Vi har tidigare skrivit om regeringens förslag om att låta kommunerna införa miljözoner. Nu visar det sig att det kan innebära att sex av tio bilar kan förbjudas köra i Stockholm.

Tidningen Mitti skriver om regeringens i höstas presenterade förslag på nya regler för miljözoner. Förslaget, som har utformats av Transportstyrelsen beräknas nu innebära att sextio procent av bilarna skulle förbjudas och på vissa gator skulle det bara bli tillåtet med el- eller vätgasbilar. Ändringen, som till stor del föreslås överenstämma med det som i dag omfattas av trängselskatten, rör upp känslor.

Utredningen föreslår två nya miljözoner som komplement till den som redan finns. Miljözon 2 skulle omfatta personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att dieselfordon uppfyller Euro 6 och övriga fordon Euro 5. Miljözon 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I, lätta och tunga lastbilar samt bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

– Har du möjlighet så välj en elbil, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och fortsätter, Låter de bli att köpa dieselbilar kanske vi inte behöver så hårda miljözoner samt  Jag är framför allt glad över att man föreslår möjligheten att begränsa till elbilar. Han menar vidare att även Stockholms ytterdelar skulle kunna omfattas om än med mildare krav.

Skulle det nya förslaget gå igenom är det politikerna i kommunerna som ska bestämma var och när zonerna ska införas. Transportstyrelsen har undersökt hur det skulle påverka om den mildare zonen infördes i innerstan och de beräknar att omkring 60 procent av innerstadsbornas bilar inte klarar gränsen och alltså bli förbjudna i området.


Beräkningen utgår inte från bränsleförbrukningen vilket innebär att en ny bil med stor motor blir godkänd medan en äldre liten bil förbjuds. Det som styr är motorns euroklassning och det är framför allt halten av kvävedioxider som förslaget avser att minska. Expressen lyfter dock fram som exempel att två Volvo V70 av samma årsmodell och som drivs av diesel kan hamna på olika sidor av kravgränsen beroende på vilket utförande bilen är gjord i.

– Syftet är ge kommunerna fler verktyg för att komma tillrätta med den lokala luftkvaliteten i tätbebyggda områden. Det är framför allt halten av kvävedioxid som kommer att minskas om de föreslagna ändringarna införs. Vi har inte tittat på klimatpåverkan utan på den lokala luftkvaliteten, säger Lina Andersson, utredare vid Transportstyrelsen.

Förslaget ska nu ut på remiss innan Riksdagen beslutar om den nya lagen vilket skulle kunna ske 2018 varefter lagen kan träda i kraft 2020 enligt utredningen.

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund uttalar sig både i Mitti och Expressen.

– Det är helt orimligt. Bilflottan förnyas ganska snabbt tack och lov ändå av andra skäl. Att man ändrar förutsättningarna så kraftigt för de bränslesnåla bilarna som människorna investerat i är olyckligt. Man inser då att man investerat i bilar som man ändå inte får köra i stan och fortsätter Daniel Helldén har gett sig ut på en krigsstig mot bilismen.

Kolla om din bil klarar sig på Konsumentverkets sajt bilsvar.se

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.