Nästa artikel
Soldriven husbil slår rekord på vulkan
Nyheter

Soldriven husbil slår rekord på vulkan

Publicerad 21 december 2023
Är det en husbil eller inte? Avgör själv. I början av december slog i alla fall elfordonet rekord när den körde uppför världens högsta aktiva vulkan.

Från Schweiz, över Atlanten, genom Panamakanalen, till Chile.

Peak Evolutions soldrivna husbil, eller ska vi kanske säga campingutrustade lastbil, har rest långt de senaste månaderna.

Och för några veckor sedan slog solbilen rekord. Tillsammans med deltagarna i Gebrüder Weiss Peak Evolution Team körde den upp på världens högsta aktiva vulkan, Ojos des Salados i Chile, 6500 meter över havet. Så högt har aldrig tidigare ett motorfordon tagit sig. 

Teamet tillbringade fyra veckor i ödemarken under expeditionen.

– Det här är ett rekord inte bara för den här tekniken, utan för vårt år av forskningsarbete och för själva framtiden för mobilitet, säger Patrik Koller, VD och utvecklare på Peak Evolution enligt newatlas.com

Han hoppas att framgången ska leda till att fler får upp ögonen för att alternativa drivmedel kan användas även för tyngre fordon och uppgifter, i till exempel gruvdrift och jordbruk. Eller varför inte i husbilar?

Rekordet är alltså ett led i arbetet med att skapa uppmärksamhet kring företagets elektriska drivsystem Terren. Inför den här expeditionen har dessutom utrustningen anpassats för att klara de förhållanden som råder i den chilenska ödemarken. Teamet var tvungna att tillbringa fyra veckor utan elektricitet, 30 mil från bebyggda områden, i temperaturer som kan gå ner till 20 minusgrader,

Husbilsdelen var utrustad med ett riktigt bra kök.

Själva fordonet är baserat på en Aebi VT450 multifunktionell lastbil/traktor med förbränningsmotor, berättar Peak Evolution på sin hemsida. Den drivs av två elmotorer med en effekt på 120 kW vardera. Energin lagras i ett 90 kWh batteri. 

På den byggdes en husbilsdel för att transportera utrustning och för att ge teamet skydd i dåligt väder. Med husbilsdelen väger fordonet 5700 kilo. I utrymmet finns kök och rent teoretiskt skulle det gå att sova i. Men teamet sov i tält i sitt läger.

Extra solceller hjälpte till att ladda batterierna vid varje paus.

Eftersom Ojos del Salado ligger 300 kilometer från civilisationen, fick fordonet drivas med solenergi. Åtta kvadratmeter med solceller på fordonets tak laddade batterierna och vid stopp kunde ytterligare 28 kvadratmeter med solceller sättas upp för att utnyttja de soliga timmarna.

Den totala effekten av systemet med PV-moduler var 7,4 kWp. På fem timmar skulle enligt företaget, en räckvidd på cirka 150 km kunna genereras.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.