Nästa artikel
Synskadade får hjälp av simulator
NYHETER

Synskadade får hjälp av simulator

Publicerad 14 januari 2015 (uppdaterad 1 oktober 2019)
VTI håller på att utveckla en simulator som ska testa att förare med medicinskt orsakade synfel kan köra säkert. Detta kan innebära att fler med synskador får fortsätta att köra bil.

När en körkortsinnehavare får medicinska problem som antas påverka personens möjlighet att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt återkallas körkortet. Men det är inte i alla lägen som detta är nödvändigt då det kan vara stora individuella skillnader inom en diagnos och årligen lämnas det in runt 100 ansökningar om dispens till Transportstyrelsen. För de som har fått sitt synfält begränsat, efter exempelvis en stroke eller på grund av diabetes, har det tidigare funnits simulatortester i Norge som godkänts vid dispensansökan. Nu när dessa upphört finns inte längre någon  har det saknats en testmetod som svenska myndigheter godkänner. Vissa andra länder i EU gör körprov på väg, men den metoden godkänns inte av svenska myndigheter.

Nu håller forskarna på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på att ta fram en simulatorbaserad testmetod och 350 drabbade har hört av sig för att få delta i projektet. Simulatorn kan testa förarens förmåga att se kritiska situationer i alla tänkbara vägmiljöer.

- För många är det en personlig tragedi att bli av med körkortet och man kanske förlorar både jobb och får gå ifrån bostaden. En del med ett begränsat synbortfall skulle kunna få dispens, men då måste vi veta att personen verkligen kan kompensera för sitt bortfall, säger Björn Peters på VTI som berättade om metoden på Transportforum i Linköping.

Allra först behövs en referensdatabas från människor med fullgod syn vilket pågår just nu. Sedan kommer metoden att utvärderas av en grupp personer med olika synfältsbortfall innan den kan börja att användas för att ge dispens.

- Vi vill gärna ha ett simulatortest. Det kan också hjälpa drabbade att lättare acceptera att man inte ska köra bil om man inte ser. Man kan ju inte själv se att man inte ser, säger Jacob Gramenius, stabschef på Transportstyrelsen och trafikforskaren Björn Peters tillägger att syftet är att bevisa att man kan köra säkert även med ett visst bortfall i sitt synfält.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.