Bild
Nästa artikel
Drömmen blev sann – äntligen vanlife med egenbyggd husbil

Drömmen blev sann – äntligen vanlife med egenbyggd husbil

Bo mobilt

Del 2. Patrik ”Putte på luffen” Appelquist är äntligen klar med sin hemmabyggda van. Efter att ha jobbat med husbilen i mer än två års tid har han nu fått lön för mödan. Husbil & Husvagn gör ett återbesök i Patriks färdiga heltidsboende på hjul.

Fem nätter – så länge har Patrik ”Putte på luffen” Appelquist bott i sitt nya heltidsboende när vi möter honom för en andra intervju.

Den första gjorde vi under våren 2019 i Köping ett tag efter att Patrik hade köpt en Mercedes Benz T-1 410 från 1990. Som kuriosa kan nämnas att bilen hade gått som Polisens ledningsbil i Dalarna. Vid vårt första besök var enbart de invändiga väggarna klara med underliggande isolering. 

Trots att planerna inför allt som skulle byggas i bilen och Patriks brist på praktisk snickarerfarenhet lämnade vi Köping övertygade om att resultatet skulle bli fint.

Patrik "Putte på luffen" Appelquist
Patrik "Putte på luffen" Appelquist

Utvändigt syns vid första ögonkastet ingen skillnad men vänder man blicken till taket ser man att två solcellspaneler är installerade. Det är invändigt den stora skillnaden syns.

Det första vi möts av när sidodörren skjuts åt sidan är något ovanligt i husbilar – en hall med flera gedigna krokar och dessutom en hatthylla. Planlösningen skiljer sig på flera sätt från standardlösningen i plåtisar genom att inte ha köket i anslutning till skjutdörren.

Det som är talande för hemmabyggen är de personliga och smarta finesserna som ägarna bygger in. Till exempel har Patrik i sin hall fixat ett utrymme där gitarren sitter fast under färd. Dessutom ryms flera par skor, och självklart finns en hall­matta för att torka av den värsta smutsen från skorna.

Till vänster om entrén finns ett hål för färskvattenpåfyllning med slang eller dunk.

Bakom ena hallväggen gömmer sig ett ytterst kompakt dusch- och toalettutrymme som man når när man tagit något steg till in i bilen. Inget för storväxta människor men eftersom detta boende enbart är anpassat efter Patrik själv är det inga problem.

Toaletten gömmer sig bakom dörren med rustika beslag. Taklucka framför toadörren och förvaring i bänken till höger.
Toaletten gömmer sig bakom dörren med rustika beslag. Taklucka framför toadörren och förvaring i bänken till höger.

Det små detaljerna i Patriks husbil är väl genomtänkta och sammanhållna till utseendet. I duschen finns ett munstycke i mässing som matchar krokarna i hallen. Och kökskranen är i mattsvart äldre stil och matchar skåp- och dörrbeslag.

Drömmen blev sann – äntligen vanlife med egenbyggd husbil
Flera krokar i hallen plus hatthylla. Dessutom plats för gitarren och en skohylla. Mässingskrokarna matchar duschmunstycket.
Flera krokar i hallen plus hatthylla. Dessutom plats för gitarren och en skohylla. Mässingskrokarna matchar duschmunstycket.

Direkt utanför toaletten finns det förhållandevis rymliga köket. En mörkbetsad ekskiva utgör köksbänk och både spislågor och diskho har täckglas som främjar än mer arbetsyta än vad som redan finns. Framför spisen finns ett litet fönster och högre upp – en fläkt. Ovanför fläkten sitter blandade reglage för fläkt, pump, färskvatten och takbelysning.

Under köksbänken ryms ett kylskåp och färskvattendunk samt gasolskåpet.

Intill köket finns en stor garderob med elcentral underst som nås via en uppfällbar lucka. Längst bak kommer man till sittgruppen som bäddas om till en säng på tvären när det är dags att sova. För att kunna sova raklång brukar Patrik bädda på diagonalen. Under bordet eller sängen finns bensinvärmaren i en egen trälåda med utblås. Allt trä i bilen är för övrigt behandlat med hårdvaxolja.

Patriks mål när han byggde denna husbil var att få till en stugkänsla med rustika material­val, vilket han helt har lyckats med. 

Den vita fyrkanten är luckan till färskvattenpåfyllning.
Den vita fyrkanten är luckan till färskvattenpåfyllning.
Bilens utrustning & framtidsplaner

Utrustning: Dusch, torrtoa, gasolkök, vattenpump (el + fotpedal), köksfläkt, färskvattentank, gråvattentank, solceller, 300 Ah batteribank, solcellsfläkt, markis, manuella stödben, eluppvärmda backspeglar, diffspärr, takräcke, förvaringsboxar på taket, Eberspächer – bensinvärmare, 230 V batteriladdare, generatorladdning, wifi, spotlights samt taklucka.

Framtida utrustning: Eventuellt varmvattenberedare, det ska utvärderas efter några månaders boende i bilen.

Framtidsplaner: Jobba mindre leva mer. Hitta enklare och roliga jobb/uppdrag som man kan finna lite varstans på vägen för att finansiera sin mobila livsstil. Men Patrik kan även se sig som fast anställd.

Ekonomi: Patrik beräknar att han behöver en inkomst på i snitt 6000 kr/månad för att gå jämnt ut tack vare få utgifter.

Rustikt lås till skåpet.
Rustikt lås till skåpet.
Borrade ventilationshål ­ovanför kylskåpet.
Borrade ventilationshål ­ovanför kylskåpet.

– Det är med blandade känslor jag nu har flyttat in i husbilen. Jag har jobbat mer eller mindre konstant med detta i ungefär två års tid och även på lediga stunder innan dess. Så visst finns en viss tomhet och vemod nu när projektet är klart, samtidigt som jag är glad över att äntligen få bo i den, säger Patrik och jämför det med samma känsla som när man tar studenten.

– Jag har lärt mig otroligt mycket under byggets gång. Byggteknik hade jag ingen koll på innan detta men nu är mitt ”gör-det-självförtroende” stort och få saker känns övermäktiga. Varje dag har jag tvingats ta massvis med beslut och jag är säkrare i mina val nu.

– Dessutom har jag fått ett helvetiskt tålamod och envishet! säger Patrik med ett skratt.

Gasoldragningen var det som tog längst tid eftersom det krävdes mycket research innan Patrik kunde påbörja arbetet. Han tog kontakt med firmor och kollade upp alla krav på hur ett säkert gasolsystem ska se ut och valde alla säkerhetsfunktioner som gick att hitta vilket gör att han kan sova gott om nätterna.

Garderob mellan kök och sittgrupp rymmer alla kläder.
Garderob mellan kök och sittgrupp rymmer alla kläder.

– Dessutom stänger jag av gasen till spisen när jag inte använder den, säger Patrik.

Den ursprungliga planlösningen har ruckats på många gånger och mycket har fått andra dimensioner på grund av nödvändiga kompromisser. 

– Hela bygget är en kompromiss! Jag var tvungen att utgå från en redan monterad taklucka, takfläkt, balkar i väggen och så vidare. Det var ren tur att det fanns ett duschkar som ­passade perfekt i ena hörnan innan takluckan tar vid.

Påkostade detaljer syns här och var i Patriks husbil. Snyggt!
Påkostade detaljer syns här och var i Patriks husbil. Snyggt!
Ytterst kompakt utrymme för toalett och dusch. Duschdraperi finns.
Ytterst kompakt utrymme för toalett och dusch. Duschdraperi finns.

Det är möjligt att Patriks husbil är den med mest lastvikt i hela Sverige, inte många lyckas med att ha 1 ton tillgodo för last. Trots alla gedigna material i husbilen landade vikten på endast drygt 3000 kg när Patrik körde upp på en fordonsvåg. Då var dessutom ett släp med motorcykel och moped med under vägningen. Totalvikten är på 4600 kg.

– Jag är otroligt stolt över att jag kom i mål med bygget, det fanns många tvivlare längs resans gång. Det som återstår är endast smådetaljer för ett snyggare resultat, en liten list bland annat. 

– Bygget har inte varit billigt och det är mycket möjligt att det hade blivit billigare att köpa en färdig bil, men då hade jag behövt lägga ut alla pengar i en klump, det slapp jag nu. Den här bilen ska vara mitt permanenta hem – då måste det få kosta! Jag trivs redan, nu får jag börja mitt miniliv som jag har drömt om så länge.

Sittgruppen bäddas om till en säng kvällstid. Bäst längd får man om man som Patrik bäddar på diagonalen.
Sittgruppen bäddas om till en säng kvällstid. Bäst längd får man om man som Patrik bäddar på diagonalen.
Sittgruppen längst bak har ett flyttbart bord så att besökare enkelt kan slå sig ner. Under bordet finns en bensinvärmare.
Sittgruppen längst bak har ett flyttbart bord så att besökare enkelt kan slå sig ner. Under bordet finns en bensinvärmare.

Liksom båtar är det även för många självklart att döpa sin husbil. I Patriks fall finns ett synnerligen väl valt namn. 

– Jag köpte min van när jag återvände till Sverige efter att min mamma Anette hade gått bort. Så att välja namnet ­Vanette som en sammanslagning av Van + Anette passar bra och känns fint till mitt nuvarande boende, säger Patrik.

Vi på Husbil & Husvagn håller med och kan inte annat än tro att Anette hade varit stolt över att ha fått ge namn till en så lyckad skapelse. 

Enhjulingen spänns enkelt fast på den monterade stegen.
Enhjulingen spänns enkelt fast på den monterade stegen.

För de som var intresserade av bygget kunde de följa Patrik eller snarare ”Putte på luffen” på exempelvis Instagram. Patrik kommer även i fortsättningen lägga upp bilder där. Bland annat finns bilder från premiärturen som gick till Malmön i Köping för att stå en natt vid Mälaren. 

Så för alla som har en hemlig dröm om att kasta loss och lämna det fasta boendet – följ Putte på luffen och inspireras.

Mercedes Benz T-1 410

Årsmodell: 1990

Motor: 77 kw, bensin

Längd/bredd/höjd: 6000/2100/3000 mm

Totalvikt: 4600 kg

Antal mil: 5295 mil

Registrerad som PB2.
Patrik Appelquist

Årsmodell: 1985

Följ bygget:
Instagram: 
www.instagram.com/puttepaluffen
Facebook: www.facebook.com/puttepaluffen
YouTube: PuttePaLuffen

Taggar: Reportage

Fem nätter – så länge har Patrik ”Putte på luffen” Appelquist bott i sitt nya heltidsboende när vi möter honom för en andra intervju.

Den första gjorde vi under våren 2019 i Köping ett tag efter att Patrik hade köpt en Mercedes Benz T-1 410 från 1990. Som kuriosa kan nämnas att bilen hade gått som Polisens ledningsbil i Dalarna. Vid vårt första besök var enbart de invändiga väggarna klara med underliggande isolering. 

Trots att planerna inför allt som skulle byggas i bilen och Patriks brist på praktisk snickarerfarenhet lämnade vi Köping övertygade om att resultatet skulle bli fint.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.