Bild
Nästa artikel
Husbilsjournalister från hela Europa fick testa sex fordon med olika utrustning på tyska landsvägar. De finaste bilderna togs förstås vid rondellen där en och annan förare svängde precis så långsamt eller snabbt som de bara vågade.
Husbilsjournalister från hela Europa fick testa sex fordon med olika utrustning på tyska landsvägar. De finaste bilderna togs förstås vid rondellen där en och annan förare svängde precis så långsamt eller snabbt som de bara vågade.

Nya produkter från AL-KO: Komfortfjädring som kan eftermonteras

Reportage

Vi har testat de nya produkterna från Al-Ko på deras hemort i södra Tyskland. Till exempel deras komfortfjädring som kan eftermonteras på Fiat-, Peugeot- och Citroënbaserade husbilar och plåtisar tillverkade efter 2007.

Husbil & Husvagn bjöds in till en provkörning i södra Tyskland ihop med en samling andra internationella husbilsjournalister. Vårt uppdrag var att bedöma sex husbilar med olika typer av utrustning från AL-KO.

Tre fordonsklasser fanns till förfogande. Hälften av dem var standardmodeller och andra hälften utrustade med fjädring från AL-KO.

 

Testets största modellgrupp till storleken var två Carthago chic c-line I 4.2 med 16 tums hjul. Den ena bilen hade AL-KO standardchassi medan den andra dessutom var utrustad med ACS komfortfjädring fram och luftfjädring bak.

Fordonsklass nummer två utgjordes av en Malibu i440 med Fiats standardchassi som basmodell samt en variant med AL-KO ACS-fjädring fram och Air Top-fjädring bak. Båda bilarna rullade på 15-tums däck.

Den tredje fordonsklassen utgjordes av plåtismodellerna Chausson V594 (5,99 m) i grundutförande och en Pössl Roadcamp (5,4 m) utrustad med AL-KO ACS-fjädring fram och ARS hjälpfjädring och optimerade stötdämpare bak. AL-KO hade inte fått tag på plåtisar med lika längd men det längre axelavståndet på den “otrimmade” Chausson-Fiaten ansågs ha en viss fördel jämfört med det kortare jämförelseobjektet. Men trots detta blev resultatet just i denna klass rentav överraskande.

AL-KO ACS och ARS fjädringskomponenter går att köpa även till begagnade Fiat Ducato, Peugeot Boxer och Citroën Jumper plåtisar om de tillverkats 2007 och senare. Framfjädringen ACS finns även till halv- och helintegrerade husbilsmodeller.
AL-KO ACS och ARS fjädringskomponenter går att köpa även till begagnade Fiat Ducato, Peugeot Boxer och Citroën Jumper plåtisar om de tillverkats 2007 och senare. Framfjädringen ACS finns även till halv- och helintegrerade husbilsmodeller.
Al-Ko:s nya ACS framfjädring monterad och klar.
Al-Ko:s nya ACS framfjädring monterad och klar.

Varje journalist fick köra en tur på dryga fem kilometer på allmänna vägar med varje fordon. Rutten omfattade tajta kurvor och en rondell, landsvägen var av skiftande natur och ibland i riktigt dåligt skick.

Den rekommenderade maxhastigheten var 90 km/h. Inför rondellen fick man testa nödbromsning om övriga trafikomständigheter tillät det.

Den samlade skaran journalister bedömde olika egenskaper kring fordonen på en skala från 1 till 10. Dessa var bland annat bilens rörelser i sidled, dämpningens effektivitet och vibrationer, nigning under inbromsning samt ljud.

När bedömningarna samlades och ett medelvärde beräknades blev fordon med AL-KO-utrustning tydliga vinnare i samtliga klasser. Medelvärden för Carthagobilarna blev 7,1 mot 8,7, för Malibubilarna 5,4 mot 7,7 och för plåtbilarna 5,5 mot 7,4. Den största skillnaden sågs alltså Malibubilarna emellan!

 

Personligen tyckte jag att skillnaderna var som störst mellan de två plåtbilarna.

Efter testet undrade jag om det fanns några logiska skäl till att Fiat, Peugeot och Citroën inte har skött fjädringen på sina egenutvecklade fordon bättre redan från början. Skillnaden är nämligen stor.

Kunder som skaffar en plåtbil använder oftast fordonet flitigt – inte sällan betjänar plåtisen också som familjens andrabil och resorna kan bli långa per säsong.

AL-KO:s nya fjädringssystem för plåtisar går att montera på bilar som är tillverkade år 2007 eller senare.

AL-KO har invigt ett nytt produktutvecklingscenter invid det tyska huvudkontoret. 
Enligt tillverkaren ska produktionen av nyheter under de kommande åren öka rejält.
AL-KO har invigt ett nytt produktutvecklingscenter invid det tyska huvudkontoret. Enligt tillverkaren ska produktionen av nyheter under de kommande åren öka rejält.
ARS består av hjälpfjädring och stötdämpare som optimerats för just plåtisar. Skillnaden i jämförelse med orginal är högst påtaglig.
ARS består av hjälpfjädring och stötdämpare som optimerats för just plåtisar. Skillnaden i jämförelse med orginal är högst påtaglig.

Priset för framaxelfjädringen ACS, moterad och klar, ligger mellan 14 ooo och 17000 kronor beroende på jobbets omfattning.  ARS är betydligt billigare, mellan 6500 och 7000 kronor med montering. Det kan vara en bra investering, särskilt för de som reser mycket och långt.

Nya systemet 2LINK skickar aktuell information om vagnens rörelser direkt till förarens telefon. Systemet går att montera på samtliga husvagnar som redan är utrustade med AL-KO Trailer Control (ATC).
Nya systemet 2LINK skickar aktuell information om vagnens rörelser direkt till förarens telefon. Systemet går att montera på samtliga husvagnar som redan är utrustade med AL-KO Trailer Control (ATC).
DIREKT VAGNDATA TILL TELEFONEN

På husvagnssidan har AL-KO presenterat ett nytt system som informerar om husvagnens rörelser under körning: AL-KO 2LINK.

Systemet meddelar bland annat om farligt svajande rörelser direkt till mobiltelefon. Kontakten med vagnen sker via bluetooth och skickas från en apparat som monteras på vagnen.

Systemet går även att skaffa till äldre fordon då det fungerar på alla husvagnar med ett chassi som först utrustats med AL-KO Trailer Control (ATC).

Under åren har sådana vagnar tillverkats i över 125000 exemplar. En annan fördel med appen är att den berättar var den närmaste AL-KO-verkstaden finns, samt ger aktuell information om nya produkter. Enligt tillverkaren kommer även fler nya produkter och appar att kopplas till systemet framledes. Smartphone-appen finns i dag att ladda ned till både iOS och Android.

Taggar: Reportage

Husbil & Husvagn bjöds in till en provkörning i södra Tyskland ihop med en samling andra internationella husbilsjournalister. Vårt uppdrag var att bedöma sex husbilar med olika typer av utrustning från AL-KO.

Tre fordonsklasser fanns till förfogande. Hälften av dem var standardmodeller och andra hälften utrustade med fjädring från AL-KO.

 

Testets största modellgrupp till storleken var två Carthago chic c-line I 4.2 med 16 tums hjul. Den ena bilen hade AL-KO standardchassi medan den andra dessutom var utrustad med ACS komfortfjädring fram och luftfjädring bak.

Fordonsklass nummer två utgjord

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.