Bild
Nästa artikel
Knaus Sun i 900 LEG.
Knaus Sun i 900 LEG.

Detaljerna imponerar i nya Knaus Sun

Husbilar

Nya Sun i är en helinte­grerad husbil i ett segment med mycket hård konkurrens, men den imponerar i testet tack vare massor av genomtänkta detaljer. Detaljer som ger en fungerande och mycket konkurrens­kraftig helhet.

Redan på presskonferensen sommaren 2014 avslöjade Knaus att fabriken höll på att utveckla en ny helintegrerad modell. Vi fick dock inte se den på förra årets Caravan Salon, inte heller i Stuttgart i januari. Premiären hölls vid presskonferensen i juni och på Caravan Salon i Düsseldorf i slutet av augusti.

Modellen har en viktig roll i KnausTabberts kortlek. Den ska vara flaggskeppet i Knaus eget program och samtidigt placeras under Morelo som är högre upp i prisskalan. Under våren byggdes bara två exemplar av modellen med två olika planlösningar. Den ena 900 LEG, med långbäddar, var med på nordiska mässor efter Düsseldorf. Efter mässan i Lahtis, Finland fick vi möjlighet till en provkörning.

Den andra versionen, 900 LX, har queenbed och ett annat badrum men båda versionerna är 8,82 meter långa. Från fronten till köket är de identiska. 900 LX har förutom sin queenbed en annan typ av hygienutrymme med en vägg vid sängens fotända och mittplacerat tvättställ på andra sidan denna vägg.

Sun i har en träfri karosskonstruktion. Taket är av hageltålig glasfiber och under golvet sitter ett treaxlat chassi från Al-Ko.

Dubbelgolvets mellanrum är 30 cm högt och uppvärmt. Alde vattenburen centralvärme är standard och i hytten sitter dubbelglasfönster som håller kvar värmen och dämpar ljud.

På utsidan syns Sun i:s släktskap med övriga integrerade Knaus-modeller (Sky och Van) åtminstone vid frontpartiet. Knaus har lagt mycket tid på aerodynamiken. Fronten är mindre brant och bakstammen har fått rundare former. Dessa avrundade hörn har i sin tur utnyttjats bra i garaget där innerväggen fått stora hyllor. Överlag har mycket krut lagts på garaget. Fyra plastlådor på 50 liter styck har varsin plats under garagets främre vägg. Snyggt!

testbilen har ytterligare en 32-tums tv i lastluckan för att kunna njuta av favoritprogrammen även utomhus. Ett experiment med inspiration från USA för att kolla mottagandet i Europa.
testbilen har ytterligare en 32-tums tv i lastluckan för att kunna njuta av favoritprogrammen även utomhus. Ett experiment med inspiration från USA för att kolla mottagandet i Europa.
efter köket kommer en separat toalett med rejäl duschkabin och ett stort klädskåp. Toalettdörren fungerar också som avskiljare i korridoren.
efter köket kommer en separat toalett med rejäl duschkabin och ett stort klädskåp. Toalettdörren fungerar också som avskiljare i korridoren.
Led-ljusen skapar en stämningsfull atmosfär, men de kan också användas för att leda till vissa detaljer som ledstång eller handtag för taksäng.
Led-ljusen skapar en stämningsfull atmosfär, men de kan också användas för att leda till vissa detaljer som ledstång eller handtag för taksäng.
Sovrummet har väl genomtänkta lösningar som ett fack för böcker och läsplatta som kan laddas i eluttaget.
Sovrummet har väl genomtänkta lösningar som ett fack för böcker och läsplatta som kan laddas i eluttaget.

Invändigt fångas uppmärksamheten av all belysning som förstås består av LED-lampor. Nuförtiden innebär det ofta en generös, ja nästan överdriven, användning av indirekt ljus. Knaus har utnyttjat tekniken på ett bra sätt, dels genom belysning av ledstångens baksida samt handtaget för taksängen så de blir lättare att finna i mörker och vid skymning.

Dubbelgolvet vid entrén och trapplådan har också utnyttjats smart med ett fack för skor. Däremot finns ingen plats för
ytterkläder innanför dörren.

Tittut säger tv:n som dyker upp ur soffans rygg.
Tittut säger tv:n som dyker upp ur soffans rygg.
Köket bjuder på bra lösningar inför matlagningen med gott om lådor. Arbetsytorna är, om inte jättestora, så i alla fall godkända.
Köket bjuder på bra lösningar inför matlagningen med gott om lådor. Arbetsytorna är, om inte jättestora, så i alla fall godkända.
Sittgruppen rymmer minst sju personer även om bordet sätter gränsen för antalet tallrikar. En lång bil innebär också en lång sidosoffa, här mäter den hela 140 centimeter och kan vid behov tjäna som reservbädd för ett barn om ryggkudden lyfts bort.
Sittgruppen rymmer minst sju personer även om bordet sätter gränsen för antalet tallrikar. En lång bil innebär också en lång sidosoffa, här mäter den hela 140 centimeter och kan vid behov tjäna som reservbädd för ett barn om ryggkudden lyfts bort.
Det finns gott om plats för bagage även på främre väggen i garaget. Sammanlagt fyra plastlådor med en volym på 50 liter vardera.
Det finns gott om plats för bagage även på främre väggen i garaget. Sammanlagt fyra plastlådor med en volym på 50 liter vardera.

Sittgruppen i testbilen är klädd med brunt läder och högblanka skåp som ger ett exklusivt intryck. Tack vare den generösa karosslängden är sidosoffan till höger väldigt lång. Genom att flytta ryggstödet skulle den kunna tjäna som reservbädd på 140 cm för ett barn men å andra sidan finns ingen femte sittplats. Hur som helst är utrymmena i sittgruppen spatiösa. Det finns med råge plats för sju personer och som pricken över i ingår i Sverige ett tv-paket med en 32-tums tv som hissas upp bakom färdsoffans ryggstöd.

I premiumklassen är barskåp viktigt och här har skåpet fått en sedvanlig placering till vänster innanför entrén. Under detta finns ett smalt och grunt apotekarskåp. Bredvid står ett kylskåp på 190 liter med separat frysfack. På motsatta sidan om mittgången finns själva köksbänken med godkänt stora arbetsytor och utrymmena i skåpen under köksbänken har utnyttjats på ett bra sätt. I kökshörnan under bänken hittar vi en fin detalj, nämligen en nisch med två handdukskrokar och galler på väggen som blåser varm luft. En mycket trevlig detalj som torkar handdukarna snabbt till kockens stora glädje.

Enligt dagens vanliga standard kan mittgången delas av med toadörren så att sovrummet och badrummet bildar ett avskilt utrymme. Den rymliga toaletten är placerad på bilens vänstra sida och i samma utrymme finns en handdukstork. Här finns också ett stort klädskåp och på bilens högra sida en stilig hörna med tvättställ följt av den stora duschkabinen. En liten men fin detalj är en led-ljusram runt spegeln ovanför handfatet.

Att kliva till sängs går smidigt. Passagen mellan sovplatserna är bred och det finns bara två steg. Takhöjden mätt från madrassen är rejäla 88 cm. Under båda sängarna finns gott om förvaring med luckor vid sängtrappan.

Tillverkaren har satsat hårt på bäddarnas bekvämlighet och i mitten finns en gemensam plats för böcker och tidningar. Båda sängarna är godkända två meter långa.

Taksängen fungerar bra och det finns gott om plats. Avståndet mellan taket och madrassen är sittvänliga 88 centimeter.
Taksängen fungerar bra och det finns gott om plats. Avståndet mellan taket och madrassen är sittvänliga 88 centimeter.
Det stora klädskåpet med hyllor och klädstång. I toalettutrymmet intill går det bra att torka kläder och handdukar på en stor handdukstork som inte syns på denna bild.
Det stora klädskåpet med hyllor och klädstång. I toalettutrymmet intill går det bra att torka kläder och handdukar på en stor handdukstork som inte syns på denna bild.
Mer förvaring finns under bäddarna. Genom den större luckan kommer man direkt till garaget vilket gör den till en utmärkt plats för tvättkorgen.
Mer förvaring finns under bäddarna. Genom den större luckan kommer man direkt till garaget vilket gör den till en utmärkt plats för tvättkorgen.

Köregenskaperna är lika bra som de förväntas vara i den här klassen med boggiaxeln som gör bilen extra stabil på väg. Man har även lyckats med ljuddämpningen – något som inte alls är självklart ens i dyrare modeller. Inredningen är tyst och varken skramlar eller gnisslar. Här har Knaus lyckats mycket bra.

Från förarplatsen lägger man dock snabbt märke till att sidospeglarna är något små. Sikten bakåt är ändå godkänd för när man ska parkera finns backkameran till hjälp. Själva kameran är integrerad i aktern så att den knappt syns. Vidare har vindrutan blivit större både uppåt och nedåt vilket gör att sikten är nästan majestätisk. Å andra sidan är det bra att se över sin glasförsäkring då rutan säkert kostar en del att byta.

Grundpriset är 1 334 000 kro-nor men testbilen är en prototyp full med utrustning. Den starkare 3-litersmotorn ingår i svensksålda bilar liksom Alde vattenburen centralvärme.  Annars ska man oftast utrusta bilar i denna prisklass med olika slags paket eller enskilda tillval från tillbehörslistan. Airbag för både förare och passagerare ingår i Sun i-paketet som även omfattar annan utrustning i förarhytten som ac, elspeglar och farthållare. Även detta ingår i de svenska bilarna och även i det så kallade De Luxe-paketet med förardörr, isolerglasfönster samt bodelsdörr med fönster.

 

Sammanfattningsvis så överraskar Sun i med otaliga smarta detaljer och fina idéer. Vi kan förutspå en framgångsrik framtid – trots att Knaus ofta ses som mellanseriemärke. Med Sun i kliver de ett steg uppåt. Ett välförtjänt steg.

Detaljerna imponerar i nya Knaus Sun
KNAUS SUN i 900 LEG (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 3-liters 180 hk Multijet

Växellåda: Halvautomatisk

Chassi: Treaxlat Al-Ko AMC lågbyggt

Säkerhetssystem: ABS, dubbla airbags, ESP, hillholder m.m.

Totalvikt: 5 500 kg

Tjänstevikt: 4 521 kg

Maxlast: 979 kg

Längd/bredd/höjd: 8 820/2 340/2 900 mm

Axelavstånd: 4 480+800 mm

Däck: 225/75 R 16 CP

Bränsletank: 90 liter

Bäddmått taksäng: 150x200 cm

Bäddmått bak: 2 x 86 x 200 cm

Uppvärmning: Alde 3020 vattenburen värme, golvvärme

Grundpris: 1 334 000 kr

Standardutrustning: 32 tums LED-tv på elstativ, integrerad backkamera, LED-varselljus, förardörr med 2-glasfönster, isolerade fönster i förarutrymmet, entrédörr med fönster, elvärmda och eljusterbara backspeglar, farthållare, dubbla airbags, markis m.m.

Extrautrustning: Utvändig tv, larm, gasolvarnare, värme förarmatta m.m.

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Knaus

Redan på presskonferensen sommaren 2014 avslöjade Knaus att fabriken höll på att utveckla en ny helintegrerad modell. Vi fick dock inte se den på förra årets Caravan Salon, inte heller i Stuttgart i januari. Premiären hölls vid presskonferensen i juni och på Caravan Salon i Düsseldorf i slutet av augusti.

Modellen har en viktig roll i KnausTabberts kortlek. Den ska vara flaggskeppet i Knaus eget program och samtidigt placeras under Morelo som är högre upp i prisskalan. Under våren byggdes bara två exemplar av modellen med två olika planlösningar. Den ena 900 LEG, med långbäddar, var med på nordiska mässor efter Düsseldorf. Efter mässan i Lahti

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.