I nummer 4.2015 testade vi den då nya Concorde Credo 840L. Nu bjuder vi på testen samt tidigare opublicerade bilder. Trevlig sommarläsning!
Concorde har slopat Fiat som chassileverantör vilket innebär att minstingen Credo nu lyfts rejält med chassi på Iveco Daily. Vi testar nya 840L som har stort kök och majestätiskt badrum.
I år 2015 finns fyra modeller av Concorde Credo som alla har unika planlösningar. Minst i både serien och Concordes hela modellprogram är 761H som är 769 cm lång. Vi testar 840L som är 849 cm lång 233 cm bred och hela 321 cm hög en liten bjässe med andra ord. Till det yttre är fronten och bakstammen ny, framförallt är det belysningen som omformats.
Inne i bilen vi hittar de största förändringarna. Inredningen och förarmiljön är radikalt annorlunda jämfört med tidigare. En ny instrumentpanel är framtagen och här är skillnaden mellan Credo och storasyskonen som störst. Det mesta som behövs finns och linjerna är sköna men det känns lite plastigt, vilket kanske är tanken.
Det vi främst saknar är mer förvaringsfack för småprylar som kartor, surfplattor eller telefoner. Vår testade bil är utrustad med tillbehör för ljud, bild och navigation för den nätta summan av 103 000 kronor. Vi konstaterar att ljudet är riktigt bra, vilket man kanske kan förvänta sig.
Komforten bakom ratten är mycket bra men det tar ett tag att vänja sig vid ratten som har ett mer horisontalt läge, det känns mer som buss eller lastbil, vilket det ju egentligen är. Ovanför förarplatsen finns fällsängen som är ett tillbehör för 12 000 kronor. Att det är ett tillval är inte så konstigt för många föredrar att istället ha överskåp längst fram vilket ger mer förvaring och även lite salongskänsla. På fällsängens undersida finns ett elektriskt manövrerat solskydd i form av en gardin som känns som ett lite väl komplicerat och dyrt sätt att skymma solen under färd.
Känslan av bantad lyx vid förarplatsen förvinner i samma stund stolen snurras mot resten av bilen. Då känns det tvärtom väldigt påkostat och stilrent. Golvet är plant från långbäddarna till torpedväggen. Sittgruppen är klädd i vitt skinn vilket matchar inredningen som går i mörkbrunt och vitt. Sittgruppen består av en L-formad soffa och en sidosoffa vid entrén. Det finns förvaring under båda och sidosoffans kan nås utan att sits och ryggstöd tas bort. Bordet är lagom till två men på gränsen till litet för fyra, givetvis beroende på vad som serveras.
Det finns väldigt goda möjligheter att servera både enklare och mer komplicerade rätter i denna bil för köket är nämligen en av höjdpunkterna. För att vara en husbil finns det riktigt hyggligt med arbets- och avställningsytor på köksbänken som är av marmorliknande kompositmaterial. På väggen till höger finns några läckert designade öppna hyllor.
Ett minus är dock att täckskivan över spisen inte är delbar, det borde rymmas i budgeten kan tyckas. I övrigt saknas inget för det finns bland annat apotekarskåp, sopkorg, flera kontakter och rostfri diskho vars blandare har slangförsett munstycke vilket underlättar disk- och sköljarbetet. Dessutom är köket som helhet snyggt vilket är viktigt i denna prisklass.
Det utrymme som imponerar mest finns utan tvekan mitt i bilen och består av ett badrum med stor garderob. På tyska kallas det raumbad vilket innebär att hela utrymmet kan avskärmas från resten av bilen eller åt ena eller båda hållen med hjälp av skjutdörrar. Det finns toalett, dusch, garderob och handfat i varsitt hörn och som pricken över i en stor handdukstork som även tacksamt torkar en genomsur jacka.
Garderoben skulle anses rymlig även i en villa så den sväljer en hel del. Toan står alltså i det fria så att säga vilket en del tycker är helt tokigt medan andra ser det som höjden av lyx. Med dörrarna stängda känns det helt naturligt för de flesta.
Sovrummet är relativt finessfritt med fast monterade sängar utan garderober under. Det finns överskåp med läslampor längst bak och på väggen under är kuddar fästa på väggen med kardborre. Om de tas bort funkar de som huvudkuddar om sängarna är fint bäddade. Det finns två breda fönster på var sida som ger bra utsikt i denna höga bil. Något som saknas här bak är ett eluttag, det närmaste finns i badrummet.
Det finns bara en dörr på denna bil och den har fjärrstyrt elektroniskt lås vilket kan kännas lite riskabelt ifall det kärvar. Som extra säkerhet kan bodelsdörren öppnas manuellt från garaget som har vanliga lås med nycklar. Med dörren öppen krävs det tre trappsteg upp till det plana bodelsgolvet. Det finns utfällbara ganska grunda skofack direkt till vänster innanför entrén. För större skor och kängor finns stora förvaringsutrymmen i dubbelgolvet men luckorna till dem är ganska små. Väljer man att ha mattor i bilen är luckorna naturligtvis svåra att nå. Några klädkrokar finns inte vid entrén.
Credo var tidigare i och med Fiatchassit en något udda fågel i Concordes utbud och välutrustade modeller kunde ha lite skral lastvikt. Det problemet är nu löst i och med övergången till Iveco Daily som har 5 600 kilo totalvikt som mest. Den testade bilen är rikligt utrustad men har ändå ungefär 850 kg lastvikt. För att bära husbilens tyngd på två axlar är bakaxeln försedd med tvillingmonterade hjul och för att förbättra komforten har den luftfjädring med höj- och sänkfunktion. Något som däremot inte finns i nya Credo är krockkuddar och ESP vilket inte kan ses som något positivt men inte heller unikt för stora husbilar på andra chassin än Fiat Ducato.
Väggar, tak och golv är byggda med samma sandwichkonstruktion som tidigare. Inner- och ytterskikten består av aluminium och reglarna är av Pu-skum med hög densitet och isoleringen består av vatten-tåligt och lätt RTM-skum. Det hela limmas ihop helt utan skruvar vilket uppges minimera köldbryggor. Mellan yttervägg och tak finns en aluminiumprofil som ser till att vatten från taket inte ringlar sig ner längs väggarna och lämnar smutsränder.
Bilen har ett uppvärmt dubbelgolv med gott om förvaring och plats för frostfri placering av vattentankarna. Det senare gäller under förutsättning att bilens vattenburna värmesystem från Alde är igång. Om det stängs av under vintern fryser självklart tankarna i denna bil efter ett tag precis som i alla andra husbilar. Längst bak finns ett stort garage med plats för ett par cyklar, en moped och möbler samt packning. Det finns även en dusch för de som vill duscha utanför garaget eller kanske spola av en lerig cykel, hund eller partner.
Smakar det så kostar det brukar man säga och i detta fall smakar de dyra tuggorna riktigt bra. Tillbehören kostar en hel del och visst går det att få ner priset genom att välja bort en del men exempelvis fällsängen och de bältade platserna bak kan vara värdefulla vid inbyte eller försäljning av bilen så de tusenlappara är väl investerade även om bara två reser med bilen.
Någon instegsbil kan man inte tala om när grundpriset snuddar 1 500 000 kronor men Credo 840L är mycket bil för pengarna i detta segment och ger faktiskt Concordes egen Carver, som är minst 200 000 kr dyrare, en rejäl fight. Det som skiljer är bland annat snitsigare belysning och förarmiljö i den senare. Men för att få ett badrum av samma typ som i denna bil får man snarare titta på Charisma och då är prisskillnaden närmare 700 000. En rullande junior suite från ett bättre hotell sammanfattar kanske bilen bäst.
I år 2015 finns fyra modeller av Concorde Credo som alla har unika planlösningar. Minst i både serien och Concordes hela modellprogram är 761H som är 769 cm lång. Vi testar 840L som är 849 cm lång 233 cm bred och hela 321 cm hög en liten bjässe med andra ord. Till det yttre är fronten och bakstammen ny, framförallt är det belysningen som omformats.
Inne i bilen vi hittar de största förändringarna. Inredningen och förarmiljön är radikalt annorlunda jämfört med tidigare. En ny instrumentpanel är framtagen och här är skillnaden mellan Credo och storasyskonen som störst. Det mesta som behövs finns och linjerna är sköna men det känns lite plastigt, vilket kanske är tanken.
Det vi främst saknar är mer förvaringsfack för småprylar som kartor, surfplattor eller telefoner. Vår testade bil är utrustad med tillbehör för ljud, bild och navigation för den nätta summan av 103 000 kronor. Vi konstaterar att ljudet är riktigt bra, vilket man kanske kan förvänta sig.
Komforten bakom ratten är mycket bra men det tar ett tag att vänja sig vid ratten som har ett mer horisontalt läge, det känns mer som buss eller lastbil, vilket det ju egentligen är. Ovanför förarplatsen finns fällsängen som är ett tillbehör för 12 000 kronor. Att det är ett tillval är inte så konstigt för många föredrar att istället ha överskåp längst fram vilket ger mer förvaring och även lite salongskänsla. På fällsängens undersida finns ett elektriskt manövrerat solskydd i form av en gardin som känns som ett lite väl komplicerat och dyrt sätt att skymma solen under färd.
Känslan av bantad lyx vid förarplatsen förvinner i samma stund stolen snurras mot resten av bilen. Då känns det tvärtom väldigt påkostat och stilrent. Golvet är plant från långbäddarna till torpedväggen. Sittgruppen är klädd i vitt skinn vilket matchar inredningen som går i mörkbrunt och vitt. Sittgruppen består av en L-formad soffa och en sidosoffa vid entrén. Det finns förvaring under båda och sidosoffans kan nås utan att sits och ryggstöd tas bort. Bordet är lagom till två men på gränsen till litet för fyra, givetvis beroende på vad som serveras.
Det finns väldigt goda möjligheter att servera både enklare och mer komplicerade rätter i denna bil för köket är nämligen en av höjdpunkterna. För att vara en husbil finns det riktigt hyggligt med arbets- och avställningsytor på köksbänken som är av marmorliknande kompositmaterial. På väggen till höger finns några läckert designade öppna hyllor.
Ett minus är dock att täckskivan över spisen inte är delbar, det borde rymmas i budgeten kan tyckas. I övrigt saknas inget för det finns bland annat apotekarskåp, sopkorg, flera kontakter och rostfri diskho vars blandare har slangförsett munstycke vilket underlättar disk- och sköljarbetet. Dessutom är köket som helhet snyggt vilket är viktigt i denna prisklass.
Det utrymme som imponerar mest finns utan tvekan mitt i bilen och består av ett badrum med stor garderob. På tyska kallas det raumbad vilket innebär att hela utrymmet kan avskärmas från resten av bilen eller åt ena eller båda hållen med hjälp av skjutdörrar. Det finns toalett, dusch, garderob och handfat i varsitt hörn och som pricken över i en stor handdukstork som även tacksamt torkar en genomsur jacka.
Garderoben skulle anses rymlig även i en villa så den sväljer en hel del. Toan står alltså i det fria så att säga vilket en del tycker är helt tokigt medan andra ser det som höjden av lyx. Med dörrarna stängda känns det helt naturligt för de flesta.
Sovrummet är relativt finessfritt med fast monterade sängar utan garderober under. Det finns överskåp med läslampor längst bak och på väggen under är kuddar fästa på väggen med kardborre. Om de tas bort funkar de som huvudkuddar om sängarna är fint bäddade. Det finns två breda fönster på var sida som ger bra utsikt i denna höga bil. Något som saknas här bak är ett eluttag, det närmaste finns i badrummet.
Det finns bara en dörr på denna bil och den har fjärrstyrt elektroniskt lås vilket kan kännas lite riskabelt ifall det kärvar. Som extra säkerhet kan bodelsdörren öppnas manuellt från garaget som har vanliga lås med nycklar. Med dörren öppen krävs det tre trappsteg upp till det plana bodelsgolvet. Det finns utfällbara ganska grunda skofack direkt till vänster innanför entrén. För större skor och kängor finns stora förvaringsutrymmen i dubbelgolvet men luckorna till dem är ganska små. Väljer man att ha mattor i bilen är luckorna naturligtvis svåra att nå. Några klädkrokar finns inte vid entrén.
Credo var tidigare i och med Fiatchassit en något udda fågel i Concordes utbud och välutrustade modeller kunde ha lite skral lastvikt. Det problemet är nu löst i och med övergången till Iveco Daily som har 5 600 kilo totalvikt som mest. Den testade bilen är rikligt utrustad men har ändå ungefär 850 kg lastvikt. För att bära husbilens tyngd på två axlar är bakaxeln försedd med tvillingmonterade hjul och för att förbättra komforten har den luftfjädring med höj- och sänkfunktion. Något som däremot inte finns i nya Credo är krockkuddar och ESP vilket inte kan ses som något positivt men inte heller unikt för stora husbilar på andra chassin än Fiat Ducato.
Väggar, tak och golv är byggda med samma sandwichkonstruktion som tidigare. Inner- och ytterskikten består av aluminium och reglarna är av Pu-skum med hög densitet och isoleringen består av vatten-tåligt och lätt RTM-skum. Det hela limmas ihop helt utan skruvar vilket uppges minimera köldbryggor. Mellan yttervägg och tak finns en aluminiumprofil som ser till att vatten från taket inte ringlar sig ner längs väggarna och lämnar smutsränder.
Bilen har ett uppvärmt dubbelgolv med gott om förvaring och plats för frostfri placering av vattentankarna. Det senare gäller under förutsättning att bilens vattenburna värmesystem från Alde är igång. Om det stängs av under vintern fryser självklart tankarna i denna bil efter ett tag precis som i alla andra husbilar. Längst bak finns ett stort garage med plats för ett par cyklar, en moped och möbler samt packning. Det finns även en dusch för de som vill duscha utanför garaget eller kanske spola av en lerig cykel, hund eller partner.
Smakar det så kostar det brukar man säga och i detta fall smakar de dyra tuggorna riktigt bra. Tillbehören kostar en hel del och visst går det att få ner priset genom att välja bort en del men exempelvis fällsängen och de bältade platserna bak kan vara värdefulla vid inbyte eller försäljning av bilen så de tusenlappara är väl investerade även om bara två reser med bilen.
Någon instegsbil kan man inte tala om när grundpriset snuddar 1 500 000 kronor men Credo 840L är mycket bil för pengarna i detta segment och ger faktiskt Concordes egen Carver, som är minst 200 000 kr dyrare, en rejäl fight. Det som skiljer är bland annat snitsigare belysning och förarmiljö i den senare. Men för att få ett badrum av samma typ som i denna bil får man snarare titta på Charisma och då är prisskillnaden närmare 700 000. En rullande junior suite från ett bättre hotell sammanfattar kanske bilen bäst.
Relaterade bildspel
Fakta Concorde Credo 840L -2015
Basfordon: Iveco Daily c17
Motor: Diesel, 170 hk, 3,0 l
Växellåda: Halvautomatisk, sex växlar
Chassi: Iveco 50 C med bakhjulsdrift. Bakaxel med tvillingmonterade hjul, diffspärr och luftfjädring.
Säkerhetssystem: ABS, ASR
Totalvikt: 5 600 kg
Tjänstevikt: 4 310 kg (ca 4 750 kg med tillval)
Maxlast: 1 290 kg (ca 850 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg (3 500 med manuell växellåda)
Längd/bredd/höjd: 8 490/2 330/3 210 mm
Axelavstånd: 4 500 mm
Överhäng bak: ca 2 850 mm
Takhöjd inne: 200 cm
Isoleringsmaterial: RTM-hårdskum med slutna celler.
Isoleringens tjocklek: golv/vägg/tak: 70/38/40 mm
Uppvärmning: Vattenburen central- och golvvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med elpatron
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bakre sängar 2 st 84,5x200 cm, fällsäng fram: 130x195 cm
Garantier: 2 år fabriksgaranti och 10 års täthetsgaranti
Pris från: 1 490 000 kr
Pris testad bil: 1 877 000 kr
Tillbehör testad bil: chassi-paket (5 600 kg totalvikt, diffspärr, luftfjädring med höj-
och sänkfunktion samt AC förarhytt) 75 000 kr, 170 hk motor 20 000 kr, sexväxlad halvautomatisk växellåda 26 000 kr, rostfria navkapslar 7 000 kr, växelvärmare 10 000 kr, fällsäng fram 12 000 kr, elektriskt solskydd 8 000 kr, insynsskydd för vindruta 6 000 kr, två bältade platser bak 10 000 kr, skinnklädsel ”pärlemor” 32 000 kr, markis sex meter 26 000 kr, 190-liters kylskåp och ugn med grill 15 000 kr, takfläkt med in-/utblåsfunktion 6 000 kr, utomhusdusch i garage 4 000 kr, SOG-toalettavluftning 4 000 kr, elpaket med bl.a. extra batteri och inverter 23 000 kr, satellit-tv anläggning med parabol och 24-tums LED-skärm och mycket mer 50 000 kr, multimediasystem med navigation, blåtand med mera 29 000 kr, ljudsystem med fyra högtalare och subwoofer 14 000 kr, 22-tums LED-skärm med inbyggd tv-mottagare i sovrummet 10 000 kr.
Motor: Diesel, 170 hk, 3,0 l
Växellåda: Halvautomatisk, sex växlar
Chassi: Iveco 50 C med bakhjulsdrift. Bakaxel med tvillingmonterade hjul, diffspärr och luftfjädring.
Säkerhetssystem: ABS, ASR
Totalvikt: 5 600 kg
Tjänstevikt: 4 310 kg (ca 4 750 kg med tillval)
Maxlast: 1 290 kg (ca 850 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg (3 500 med manuell växellåda)
Längd/bredd/höjd: 8 490/2 330/3 210 mm
Axelavstånd: 4 500 mm
Överhäng bak: ca 2 850 mm
Takhöjd inne: 200 cm
Isoleringsmaterial: RTM-hårdskum med slutna celler.
Isoleringens tjocklek: golv/vägg/tak: 70/38/40 mm
Uppvärmning: Vattenburen central- och golvvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med elpatron
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bakre sängar 2 st 84,5x200 cm, fällsäng fram: 130x195 cm
Garantier: 2 år fabriksgaranti och 10 års täthetsgaranti
Pris från: 1 490 000 kr
Pris testad bil: 1 877 000 kr
Tillbehör testad bil: chassi-paket (5 600 kg totalvikt, diffspärr, luftfjädring med höj-
och sänkfunktion samt AC förarhytt) 75 000 kr, 170 hk motor 20 000 kr, sexväxlad halvautomatisk växellåda 26 000 kr, rostfria navkapslar 7 000 kr, växelvärmare 10 000 kr, fällsäng fram 12 000 kr, elektriskt solskydd 8 000 kr, insynsskydd för vindruta 6 000 kr, två bältade platser bak 10 000 kr, skinnklädsel ”pärlemor” 32 000 kr, markis sex meter 26 000 kr, 190-liters kylskåp och ugn med grill 15 000 kr, takfläkt med in-/utblåsfunktion 6 000 kr, utomhusdusch i garage 4 000 kr, SOG-toalettavluftning 4 000 kr, elpaket med bl.a. extra batteri och inverter 23 000 kr, satellit-tv anläggning med parabol och 24-tums LED-skärm och mycket mer 50 000 kr, multimediasystem med navigation, blåtand med mera 29 000 kr, ljudsystem med fyra högtalare och subwoofer 14 000 kr, 22-tums LED-skärm med inbyggd tv-mottagare i sovrummet 10 000 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.