Bild
Nästa artikel
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

Husbilar

Halvintegrerade husbilar är den vanligaste typen av husbil i Sverige. Vi har valt ut några modeller ur olika prissegment och ger även lite bakgrundsinformation om tillverkarna. Det här är populära val!

Merparten av de halvintegrerade modeller som byggs är sedan länge baserade på Fiat Ducato men undantag finns. Med halvintegrerad menas att hytten från originalbilen behålls intakt med undantag för taket som oftast tas bort.

Fördelen med tekniken är att husbilstillverkaren inte behöver bygga en egen front eller dörrar, även ur säkerhetssynpunkt anses det bra att ha kvar förarhytten.

Efter den bakre dörrstolpen i hytten tar husbilstillverkaren över och bygger bodelen som vilar på chassi från antingen basfordonstillverkaren eller från chassispecialisten AL-KO.

De fasta sängarna i halvintegrerade husbilar finns oftast längst bak i bilen men det finns modeller som helt saknar sängar.

 

Vi har valt att jämföra bilar med två fasta sängar, ofta kallade långbäddar, och en extrasäng som kan hissas ned från taket, vi kallar den taksäng.

Modellerna har även höga långbäddar som ger plats för ett väl tilltaget förvaringsutrymme under sängarna, där saker som stolar och bord enkelt kan stuvas undan. Det finns även modeller med låga sängar som är lättare att kliva i och ur.

Bilarna i denna jämförelse tillhör de enklare serierna i respektive tillverkares utbud. Det som skiljer dem från de mer exklusiva serierna är delvis rent utrustningsmässigt.

Det är enklare material och mindre utrustning medräknade i grundpriset men det finns även fundamentala skillnader som avsaknaden av dubbelgolv.

 

Vad bilarna kostar är ibland svårt att klart säga. Till skillnad från personbilar kan förutom motorval även inredning och tillvalsutrustning varieras väldigt mycket. En del säljer husbilarna utrustade med markis och annat som är tillval hos andra. Så det här med grundpris kan alltså vara lurigt. Det går ofta, men inte alltid, att lägga till bara de saker man vill till de billigaste bilarna.

Värt att hålla i åtanke är att tillvalen även kan påverka ­lastvikten.


De testade modellerna

RAPIDO 666F (2018)

Rapido byggs i Mayenne i Frankrike av koncernen med samma namn. Modellen med det diaboliska namnet 666F är en populär modell som har en liten egen lösning i vardagsrummet, nämligen två motstående soffor med matbordet emellan.

I Sverige är Rapido utrustade med omfattande Scandinavian Exclusive utrustning som ingår i det angivna grundpriset.

I det ingår bland annat dörr med två låspunkter och fönster, myggdörr, Truma combi 6 EH panna, elektrisk golvvärme och uppvärmd spillvattentank. Taksängen är dock ett tillbehör som kostar cirka 16 000 kronor extra.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem:  ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/3 020/480 kg
Längd/bredd/höjd: 7 490/2 350/2 900 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: 193–209 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak: i.u
Uppvärmning: Truma Combi 6EH+ elektrisk golvvärme.
Bäddmått: Bak: 2 st 85x205 cm Taksäng: 113/130–195 cm.
Grundpris: 699 500 kr

Rapido 666F (2018)
Rapido 666F (2018)
Taksängen ligger på till­behörslistan i Rapido 666F.
Taksängen ligger på till­behörslistan i Rapido 666F.
Motstående soffor ger gott om plats för sex personer.
Motstående soffor ger gott om plats för sex personer.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

SWIFT TOSCANE 694 EB (2018)

Swift byggs i Storbritannien av Swift Group som är väldigt stora på sin hemmamarknad. Något de framhåller är att mycket energi läggs på krocksäkerhet.

För den europeiska marknaden bygger de vänsterstyrda fordon med namnet Toscane.

600-serien är de minsta varianterna som erbjuds i Sverige och i 694 lyckas de med konststycket att få plats med sex sängplatser och fem färdplatser.

Mycket utrustning ingår som isolerade tankar och -spillvattenrör, integrerad stereo med mp3 och blåtand, backsensorer och AL-KO-chassi, det senare är ovanligt  i  denna prisklass.
 

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ AL-KO
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/2 975/525 kg
Längd/bredd/höjd: 7 410/2 310/2 850 mm
Axelavstånd: 4 300 mm
Ståhöjd: i.u
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 44/32/32 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH.
Bäddmått: Bak: 2 st 80x192 cm Taksäng: 127 x193 cm.
Grundpris: 659 900 kr

Swift Toscane 694 EB (2018).
Swift Toscane 694 EB (2018).
Gott om plats i sittgruppen som går i gråtoner.
Gott om plats i sittgruppen som går i gråtoner.
Sex personer kan sova i bilen och fem bältade platser finns.
Sex personer kan sova i bilen och fem bältade platser finns.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

DETHLEFFS TREND T 6717 (2018)

Dethleffs tillhör Hymer-gruppen och tillverkar sina fordon i tyska Isny im Allgäu, inte långt från Bodensjön.

I Sverige har företaget många fans, de brukar alltid ligga högt på försäljningslistorna. De har ett mycket omfattande utbud, inte minst av medel och exklusivare modeller.

Trend är tänkt att vara steget över de billigaste modellerna på marknaden men ett överkomligt sätt att köra en Dethleffs. Denna modell är snäppet under sju meter och på sängarna bak har det inte sparats men sittgruppen är dock av det mindre slaget. Taksängen är ett tillval för ungefär 16 000 kr.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 499/2 805/694 kg
Längd/bredd/höjd: 6 960/2 330/2 900 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Ståhöjd: 213 cm
Isoleringsmaterial: EPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  49/34/35 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH.
Bäddmått: Bak: 80x200 + 80x190 cm. Taksäng: 125/140–200 cm.
Grundpris: 664 000 kr

Dethleffs Trend t 6717 (2018)
Dethleffs Trend t 6717 (2018)
6717 är sju meter lång och sittgruppen är lite mindre.
6717 är sju meter lång och sittgruppen är lite mindre.
Matglädje i Dethleffs Trend. Kylskåpet står bredvid spisen.
Matglädje i Dethleffs Trend. Kylskåpet står bredvid spisen.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

MCLOUIS MC4 73 G (2018)

McLouis är ett märke i den stora men något skygga Triganogruppen. Fordonen byggs i Toscana, Italien och i Sverige säljs de nya av importören Autohallen. De väljer att sälja bilarna i ”All Inclusive” utförande och då ingår tutto som det heter på italienska, vilket betyder allt!

120 W solcell med regulator, elektrisk golvvärme, tv med antenn, isolerade och uppvärmda vattentankar, centrallås och markis för att nämna några. Cykelställ bak på bilen ingår det med, men på 73 G finns stort garage där flera cyklar ryms. Till vissa av planlösningarna, bland annat 73 G, kan man välja till vattenburen värme från Alde.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/3 073/427 kg
Längd/bredd/höjd: 7 380/2 350/2 870 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: 202–216 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  50/33/33 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH. Elektrisk golvvärme.
Bäddmått: Bak: 2 st 85x195 cm. Taksäng: 125x 195 cm.
Grundpris: 669 000 kr

McLouis MC4 73 G (2018)
McLouis MC4 73 G (2018)
Ljus och fräsch inredning  är ledordet i McLouis Mc-4.
Ljus och fräsch inredning är ledordet i McLouis Mc-4.
Längst bak finns sängarna med stort garage under.
Längst bak finns sängarna med stort garage under.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

PILOTE P746 GJ ESSENTIAL (2018)

Pilote tillhör gruppen med samma namn och bilarna -tillverkas i Frankrike. Pilote tillhör en av försäljningsraketerna på den svenska marknaden de senaste åren.

Ett stort modellutbud och välutrustade bilar till konkurrenskraftiga priser är kanske en del av framgångsreceptet?

Pilotes halvintegrerade modeller kallas för Pacific och de säljs i Essential och Sensationutförande.

Essential är den billigare varianten av de två. -Skillnaden är både kosmetisk och teknisk men många Essentialmodeller säljs extrautrustade så skillnaden blir mindre.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/2 960/540 kg
Längd/bredd/höjd: 7 450/2 300/2 850 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: 188 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 45/25/25 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH.
Bäddmått: Bak: 80x194 + 80x200 cm. Taksäng: 135x200.
Grundpris: 655 000 kr

Pilote P746 GJ essentiAl (2018).
Pilote P746 GJ essentiAl (2018).
Bordet är vägghängt och kan enkelt tas bort om man vill.
Bordet är vägghängt och kan enkelt tas bort om man vill.
Sovrummet känns väldigt rymligt med få överskåp.
Sovrummet känns väldigt rymligt med få överskåp.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

KABE TRAVELMASTER CLASSIC x740 LGB (2018)

Svenska Kabe från Tenhult tillverkar husbilar och husvagnar är väldigt populära för tillfället. De är lyhörda för de svenska köparnas behov och anpassar sina bilar därefter.

Classic x 740 är till skillnad från alla andra husbilar med taksäng 249 cm bred vilket är cirka 15 cm bredare än andra fullbreda husbilar. Det betyder att husbilen är väldigt rymlig, speciellt i mittgången där det är oproblematiskt att mötas.

I Classic-modellerna är utrustningen något bantad men alla Kabe har vattenburen värme och är vinteranpassade. Komfortpaketet för cirka 25 000 kr rekommenderas för då ingår bland annat krockkudde till passageraren.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS.
Total-/tjänste-/lastvikt: 4 250/3 330/920 kg
Längd/bredd/höjd: 7 400/2 490/3 050 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: 196 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  36/36/36 mm
Uppvärmning: Alde vatten-buren central- och golvvärme
Bäddmått: Bak: 2 st 82x196 cm. Taksäng: 84,5 /110 x 198 cm
Grundpris: 962 046 kr (med 4,25 ton chassi)

Kabe Travelmaster Classic x740 LGB (2018).
Kabe Travelmaster Classic x740 LGB (2018).
Rymligt i x 740 på grund av den extra breda bodelen.
Rymligt i x 740 på grund av den extra breda bodelen.
Här är taksängen på väg ned. Den är lagom för en vuxen.
Här är taksängen på väg ned. Den är lagom för en vuxen.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

KNAUS LIVE WAVE 700 MEG (2018)

Knaus tillhör Knaus Tabbertkoncernen som har sitt huvudkontor i bayerska Jandelsbrunn i Tyskland.

Koncernen har gått väldigt bra under senare år och de satsar mycket på utveckling. I lågprissegmentet brukar de sälja fordon med andra fabrikat.

Med Livemodellerna erbjuds nu även husbilar från Knaus till ett lägre pris.

De är lite mer sparsmakat utrustade men de modeller som säljs i Sverige har omfattande utrustningspaket inbakade i priset vilket gör att det drar iväg lite grand.

I jämförelse med förebilden Sky Wave kan man dock spara 63 000 kronor.
 

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS, ESP, hill holder
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/2 965/535 kg
Längd/bredd/höjd: 7 520/2 320/2 940 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: 215 cm
Isoleringsmaterial: EPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 40/31/32
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH. Elektrisk golvvärme.
Bäddmått: Bak: 81x195 + 81x210 cm. Taksäng: 123x194 cm.
Grundpris: 763 000 kr

Knaus Live Wave 700 MEG (2018)
Knaus Live Wave 700 MEG (2018)
I Live Wave finns ett pelarbord som kan bilda bas till en säng.
I Live Wave finns ett pelarbord som kan bilda bas till en säng.
Sängarna är olika långa, den längsta är hela 210 cm lång.
Sängarna är olika långa, den längsta är hela 210 cm lång.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

LAIKA ECOVIP 309 S (2018)

Laika är ett av Hymergruppens premiumfabrikat och kan beskrivas som det glamorösa alternativet.

Tillverkningen sker nu i en nyligen invigd anläggning mellan Florens och Sienna i Toscana, Italien. Ecovip kallas Laikas billigare varianter och Kreos är de fullfjädrade fordonen.

Det är dock hög nivå även på Ecovip som har Laikas signum vad gäller byggkvalité och design och några instegsfordon är det inte. 309 S är en variant av 309 och det som skiljer dem åt är bland annat att det i S-varianten finns en mer avancerad garderob under ena sängen samt att kylskåpet är placerat vid köket.

Basfordon: Fiat Ducato
Motor/växellåda/chassi:  2,3 l/130 hk /Manuell/ Fiat
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/2 920/580 kg
Längd/bredd/höjd: 6 990/2 300/2 920 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Ståhöjd: 210 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  55/35/40 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH.
Bäddmått: Bak: 82x192 + 82x200 cm. Taksäng: 125x191 cm.
Grundpris: 715 000 kr

Laika Ecovip 309 S (2018)
Laika Ecovip 309 S (2018)
Laika sätter designen i främsta rummet, så även i sovrummet.
Laika sätter designen i främsta rummet, så även i sovrummet.
Vid köksbänken kan en extra arbetsyta fällas upp.
Vid köksbänken kan en extra arbetsyta fällas upp.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

P.L.A. MISTER 580 (2018)

P.L.A. står för Pier Luigi Alinari som startade företaget 2010 efter en lång karriär i branschen.

Bilarna byggs i Toscana, Italien. I Sverige har de varit representerade i några år och finns hos handlare runt om i landet.

Till skillnad från de flesta andra husbilar är Mister 580 baserad på Citroën Jumper vilket dock i princip är detsamma som Fiat Ducato, de byggs i samma fabrik och det som skiljer dem åt är motorerna.

Mister 580 är en av de billig-aste bilarna på marknaden i denna storleksklass och vissa avkall, som fönster i bodelsdörren får göras, men visst får man mycket för pengarna.

Basfordon: Citroën Jumper
Motor/växellåda: 2,0 l/130 hk Manuell/Citroën
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Tract+, ESC, HDC.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/3 001/499 kg
Längd/bredd/höjd: 7 390/2 320/3 000 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Ståhöjd: i.u
Isoleringsmaterial: EPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  72/33,5/33 mm
Uppvärmning: Truma Combi 4. Bäddmått: 80x202 cm. Taksäng 115 x 200 cm
Grundpris: 559 000 kr

P.L.A. Mister 580 (2018).
P.L.A. Mister 580 (2018).
Mister 580 är en av de ­billigaste modellerna idag.
Mister 580 är en av de ­billigaste modellerna idag.
Längst bak finns en dekorativ hylla istället för överskåp.
Längst bak finns en dekorativ hylla istället för överskåp.
Guide: 9 Halvintegrerade husbilar

Merparten av de halvintegrerade modeller som byggs är sedan länge baserade på Fiat Ducato men undantag finns. Med halvintegrerad menas att hytten från originalbilen behålls intakt med undantag för taket som oftast tas bort.

Fördelen med tekniken är att husbilstillverkaren inte behöver bygga en egen front eller dörrar, även ur säkerhetssynpunkt anses det bra att ha kvar förarhytten.

Efter den bakre dörrstolpen i hytten tar husbilstillverkaren över och bygger bodelen som vilar på chassi från antingen basfordonstillverkaren eller från chassispecialisten AL-KO.

De fasta sängarna i halvintegrerade husbilar finns oftast längst bak i bilen

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.