Bild
Nästa artikel

Hobbys moderna mellanserie, Optima T 70 Q

TESTER

Hobby Optima presenterades 2014 och året efter testade vi en bil av årsmodell 2015, här kan du läsa vad vi tyckte då. Vilken dag som helst nu presenteras nyheterna till 2018, det återkommer vi till!

När nya Hobby Optimaserien presenterades förra sommaren hade den redan från start ett stort urval med planlösningar. Sammanlagt finns det tio planlösningar men det kommer också en Optima Van. Van betyder på Hobbys språk att det är en smalare bodel och alltså inte en plåtis. (Hobby kallar sina plåtisar för Vantana.)

Under Hobbys pressdag tog vi en snabb titt på den 7,5 meter långa modellen T 70 Q som har en queenbed längst bak. En sak som väcker vårt intresse är de många tekniska nyheterna. Precis som många andra tillverkare har Hobby gått över till glasfiber i kaross och undergolv. Här finns också Hobbys helt nya golvkonstruktion med XPS-isolering och isolerade vattenrör placerade i golvet.

En annan teknisk nyhet är Hobbys egen BUS-kontrollpanel som kan styra upp till 15 apparater. Dels direkt på manöverpanelen eller med en smartphone.

Till det yttre ger Optima ett mycket modernt intryck. Den nya Ducatofronten bidrar givetvis men vi tänker främst på de snygga dekalerna som går från bodel till förarhytt. Även bakstammen har fått en stilren design utan att vara ultramodern som dyrare Premiumseriens bakstam. Optimans bakvägg är enklare men det första man lägger märke till är nog den snygga dekalen i form av en kompass.

Gasolutrymmet har moderniserats och blivit mer användarvänligt i form av en utdragbar skena. Luckan öppnar lätt och skenan är stadig vilket gör det betydligt lättare att byta gasoltuber.

Vi kliver in i bodelen genom en fönsterförsedd ytterdörr och möts av en lika modern inredning även om planlösningen i sig är tämligen traditionell.


Till höger innanför bodelsdörren finns en liten extrasoffa. 

Det som fångar uppmärksamheten är dock bordet som har blivit betydligt bredare i Optima. Runt om finns gott om plats för fem sittande och dessutom finns en förlängningsskiva som fälls fram underifrån bordet.

Egentligen hade man kunnat förminska det med 10 cm och flytta den ytan till köket för köksbänken är väldigt liten trots att brännarna i den trelågiga spisen placerats på rad. Allt handlar om kompromisser men förutom ytan så är kökets lösningar lyckade. Så även den smala kylen från Dometic som rymmer 140 liter plus frysfacket på 12 liter.

Det finns två trätoner som Hobby kallar Karelia (lönn) eller Ashai (ask/magnolia). 

Belysningen består helt och hållet av LED-lampor i bodelen och de ger ett balanserat ljus.

Längre bak i bilen hittar vi modellens egentliga pärla i form av sovrummet med separat toalett och dusch. Toalettutrymmet är trivsamt men ska vi anmärka på något så hade vi gärna haft en extra spegel utöver spegelskåpet.

Duschen gillar vi skarpt då den är modernt utformad och dessutom stor till omfånget. Det har Hobby lyckats åstadkomma tack vare att sängen placerats en aning åt vänster och alltså inte exakt i mitten. Den trevliga dubbelsängen är inte hög vilket gör den lätt att kliva i och ur. Nackdelen är förstås att bagageutrymmet undertill blir mindre.

På båda sidorna om sängen finns höga garderober för hängande plagg och vid taket finns tre överskåp. Sovrummet kan även ”privatiseras” tack vare att toalettdörren stänger korridoren när den öppnas.

Sammantaget är Optima T 70 Q en trevlig husbil för dig som prioriterar en rymlig och trivsam queenbed ihop med separat toa/dusch. En lösning som påminner om betydligt större och dyrare husbilar. 

Ska vi anmärka på något så är det de små arbetsytorna i köket men för att råda bot på detta finns förstås skivor över spisen och diskhon. 

Vi har inte provkört bilen men den byggs på Fiats campingchassi med bredare spårvidd bak och lägre rambalkar vilket bådar gott för vägegenskaperna. I de svenska versionerna ingår GPS och backkamera bland en hel del annan utrustning som du hittar i faktarutan.

Testen ursprungligen publicerad i nummer 2.2015
Hobby Optima T 70 Q

Årsmodell: 2015
Basfordon: Fiat Ducato 
Motor: 2,3l/130 hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato lågbyggt campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP och Hillholder
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 097 kg
Maxlast: 403 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 500/2 330/2 775 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 2 517 mm
Takhöjd inne: 1 940 mm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 42/34/34 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 centralluftvärme med 10 liters varmvattenberedare
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bakre säng: 194 x 140 cm. Sittgrupp: 212 x 120/56 cm
Pris: 679 000 kr (2015)
Standardutrutning bl.a: Klimatanläggning förarhytt, dubbla airbags, farthållare, centrallås förarhytt, GPS-navigator & backkamera, markis, isolerade och uppvärmda färsk- och gråvattentankar, myggnätsdörr, elektronisk tv-antenn och tv-hållare, LED-belysning, mörkläggningsplisse-system i hytt, Truma mono-control med crash-sensor, förar- och passagerarstolar med matchande klädsel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.