Nästa artikel
Knaus Box Star Street 600 MQ
Less is more?

Knaus Box Star Street 600 MQ

Publicerad 27 april 2011 (uppdaterad 25 juli 2013)
Intresset för mindre husbilar ökar. En av snackisarna just nu är Knaus Box Star som går på bara ett bränsle. Vi provkör och övernattar i den, kollar bränsleförbrukningen och klockar hur lång tid det tar att koka en kopp te på dieselspisen.

Husbilar runt sju och en halv meter kan sägas vara stapelvaran i husbilsbutiken. Som kontrast till dessa finns de inredda skåpbilarna, de så kallade kompaktbilarna Dessa mindre bilar är enklare att ta sig fram med och billigare på många sätt. 

Inköp så klart, även om priset drar iväg om man vill ha maximal komfort. Förbrukning, rimligtvis förbrukar bilarna mindre bränsle. 
Det beror dock på hur man kör. En mindre, piggare och smidigare bil kan leda till en ryckigare körstil och då förbrukar man mer bränsle. 
En stor del av kostnaden vid en resa ned på kontinenten utgörs av bro- och färjeavgifter. Dessa är satta efter framför allt fordonets längd. Ett bra exempel är Öresundsbron. Om din husbil är under sex meter kostar det i skrivande stund 370 kr att åka över bron. Om husbilen är över sex meter kostar det 740 kr. En något stelbent prissättning kan tyckas, men dubbelt upp alltså. En annan fördel med en liten husbil är att den oftast får plats i en vanlig parkeringsruta.
Slantar kan således sparas med en mindre bil. 
Men vad får man då för bil och hur ser tillvaron ut i en sådan? 
Vi tittar närmare på en modell som funnits ett tag på marknaden men som modellåret 2011 finns att beställa som helt och hållet diseldriven. 
Knaus Box Star Street 600 MQ är det något krångliga namnet på objektet. Vi kallar den fortsättningsvis kort och gott för Street.
 
Street är en av modellerna i Knaus Box Star-program som innefattar en rad varianter där samtliga är under den magiska sexmetersgränsen. Street mäter 599 cm på längden och klarar sig således med en centimeter till godo. Den utvändiga bredden är 205 centimeter.
Modellen har funnits ett tag och vi har i nummer 4/2009 testat den tillsammans med tre andra kompaktbilar. 
Nyheten är att den nu kan fås med Trumas diseselpanna/varmvattenberedare, Combi 6D. Även spisen drivs med diesel från bränsletanken medan kylskåpet, på 90 liter, drivs av en kompressor på 12 volt. 
Fördelen med dessa system är naturligtvis att man slipper bry sig om gasol och att inget utrymme i bilen krävs för gasolflaskor. Allt detta sammantaget innebär att man med full tank och en solpanel, som visserligen inte fanns på vår testbil, kan fricampa en längre tid utan att ens behöva starta bilen. 
Det är väldigt lätt att ta sig fram med Street, hjulbasen på 404 cm innebär att bilen sväljer ojämnheter galant. Samma hjulbas innebär dock att vändcirkel är hela 14,1 meter. 
För en gångs skull kan man faktiskt se ut genom bakrutan vid backning, även om det inte hjälper så mycket då fönstren är högt placerade. Bilen har även parkeringssensorer som tjuter om man närmar sig någon eller något. Jag hade lite problem att lita på den där sensorn, alternativt hade sensorn problem med snö. 
Motorstyrkan på 2,3 l/120hk passar bilens lilla storlek perfekt. Vår bil har förutom ABS, tillvalet ESP. Airbag finns för både förare och passagerare. Säkerhetsmässigt får den i detta utförande godkänt.
 
Förarplatsen ser ut som en Fiat brukar, allt sitter där det brukar sitta. Plisségardinerna i förarhytten är krångliga, det verkar vara svårt att få till en vettig lösning för Fiats originalhytt. Vi ser fram emot en helt ny variant! Normalt sett brukar vi mäta bodelsdörren. I detta fall kan vi konstatera att den är stor! Ducato har en skjutdörr på passagerarsidan och den är lika bred som köket och sittgruppen. Ett trappsteg kan fällas ned för att man enklare ska ta sig in i bodelen.
Köket i vår bil är utrustat med Webasto Diesel Cooker x100 med keramisk häll. Det är en spis som drivs med diesel från samma tank som motorn och värmepannan. Den är infälld i köksbänken och har inte en öppen låga som en gasolspis. 
Spishällen består av en stor cirkel som är varmast och en förlängning som har ”mildare värme” enligt instruktionsboken. Jag får ingen riktig klarhet i var det är varmast. Spisen är inte helt enkel att komma till tals med om man är van vid gasol. 
Till skillnad från gasol alstrar diesel ohälsosamma avgaser och sot vid förbränning. I Street leds de ut via ett rör som mynnar ut under bilen till höger om dörren, inifrån sett. Har man dörren öppen dras däremot avgaserna in i bilen. Avgaserna från pannan leds ut på andra sidan bilen och det bästa vore naturligtvis om avgaserna från spisen kunde gå samma väg. 
 
Köket består av köksbänken med den infällda hällen och diskhon. Bänken är 87 centimeter bred och 48 centimeter djup. Om diskhon används kan i princip inget ställas på köksbänken. Har man glasskivan till diskhon nedfälld kan den fungera som avställningsyta. Det finns även en liten skiva på sidan av köket som man kan fälla upp när man arbetar i köket som är 25 centimeter bred och 33 centimeter djup. 
Med skivan uppfälld blir det dock krångligare att ta sig i och ur bilen. Infällt i skåpet till höger om köket finns en kryddhylla. Normalt sett finns en besticklåda infälld i köksbänken men dieselspisen tar det utrymmet i denna bil.
 
När man startar hällen krävs 2,5 till 4 minuters uppvärmningstid. Sen kan man börja jobba på plattan. Man bör dock inte ändra reglaget för ofta då det kan sota igen brännaren. När man är klar behöver spisen en fem minuter lång nedkylningsperiod. Under denna stund får man inte tanka bilen.
Ovanför köksbänken finns ett par överskåp som sväljer en hel del även om skåpens bakkant följer karossens välvda form, de är med andra ord avsmalnande uppåt.
 
Efter köket följer en 30 cm bred och 45 centimeter djup garderob som är avdelad i mitten av en utdragbar låda. Lådan är ungefär i samma höjd som köksbänken så den fungerar bra till förvaring av köksgrejer. Den övre delen av garderoben är delad på mitten av ett hyllplan och i den nedre kan man hänga kläder på galgar.
Ovanför kylskåpet finns ett utrymme med jalusilucka där tv:n kan förvaras och under finns ytterligare förvaring.  
I den bakre delen av bilen återfinns dubbelsängen som består av ett flertal stoppade dynor och under dem en ribbotten av trä. Hela bädden går att fälla upp. På så vis får man ett mycket stort utrymme att lasta i. Tyvärr innebär bäddlösningen med sina dyndelar att en bäddmadrass skulle behövas. 
Den totala ytan på sängen är 193x140. Jag med mina 171 centimeter över havet kan sträcka ut ordentligt, en längre person kan finna bädden i kortaste laget. 
I latsutrymmet under bädden får campingmöblerna som passar under den 3,70 långa markisen gott om plats.
Ovanför sängen längs bilens långsidor löper överskåp av samma typ som över köket. Längst bak i bilen finns överskåp som är något större och som sväljer lite mer, exempelvis duntäcken och lakan. 
Vill man få kontakt med världen får man det via en rejäl taklucka och ett sidofönster, båda öppningsbara med myggnät. Märkligt nog finns ingen mörkläggning av fönstrena i bakdörrarna.
Det utrymme, som med tanke på bilens helhe får mest plats, är hygienutrymmet. Genomtänkt, tänker jag, när jag sätter mig på den vridbara toan. Fönstret går att mörklägga och skydda mot mygg. Förvaring finns i överskåpen, både med och utan lucka. Ett handfat finns, med hyllplan både ovanför och under sig. De övre i det fria och de undre i ett skåp. 
Vill man duscha finns ett duschdraperie som sitter i taket där det även finns ett fäste för kranen. Utrymmet är väl genomtänkt och skulle inte skämma ut sig i en betydligt större bil.   
Sittgruppen utgörs av två stolar som, om man så önskar, kan skjutas isär tio centimeter. Om man gör det sitter man skönt om än lite rakt i ryggen som brukligt är. Framför sig har man ett bord som mäter 92x52 centimeter och det finns en liten förlängning som man kan svänga ut och som når det främre passagerarsätet. 
Hela bordet går att ta loss och stödbenet som är tvådelat tas lätt isär vilket underlättar bortstuvandet. Med bordet borta känns en långfärd bekvämare som baksätespassagerare. Vid kortare förflyttningar går bordet att skjuta en bit via upphängningen i väggen som löper i en skena. 
Under sittgruppens säten sitter dieselpannan. Den sköter sig väl under den minusgradiga natt jag spenderade i bilen. Den knäpper och surrar lite då och då, men är ändå relativt tyst. Om man vrider upp reglaget på max när bilen är kall låter det som ett mindre jetplan, men pannan lugnar ner sig ganska snart. 
Något man bör veta är att dieselpannan drar lite mer ström än en ”vanlig”. Dubbla batterier eller ett större är att rekommendera om man inte har tillgång till 230 V. 
Den korta tid vi körde bilen räckte inte för att mäta pannans förbrukning. Men vi har hört siffran 0,15 liter per timme för att underhålla värmen i en uppvärmd bil. 
Förbrukningen beror på en hel del olika faktorer, främst hur kallt det är ute. En nackdel med skjutdörren är att när man öppnar den så rusar en stor del av varmluften ut omedelbart. Detta gäller ju enbart när det är kallt ute och vänder man på det är det ju lätt att vädra bilen. 
Vår provkörda Street känns som en mycket kompetent partner på vägen. Bilen känns gedigen och genomtänkt. Naturligtvis kan den upplevas som trång i jämförelse med större bilar. Men den är i första hand avsedd att vara ett transportmedel. Väl framme är det meningen att man ska spendera sin tid utanför bilen.  
 
Fungerar då det totalt gasfria konceptet? 
Nej, det tycker jag inte och detta av två orsaker. Uppvärmningen av spisen är irriterande lång, det tog sju minuter för att få igång lite tevatten. Själva spishällen känns också onödigt stor med tanke på att man bara har två värmezoner till förfogande. 
Dieselpannan fungerar bra och den 20 mm tjocka isoleringen gör att bilen galant klarar de fem minusgrader vi campar i. 
Med standardspisen, en tvålågig gasolspis, är Street en potentiell följeslagare för många av framtidens husbilsägare. 
 
Provkörd ur nummer 4 2011, Mikael Galvér (text och foto)

Kök, sittgrupp, kylskåp toa/dusch och säng. I jämförelse med en etta på Södermalm i Stockholm är det väldigt prisvärt

Sidledes förflyttning gäller i gången.

Matlagning i det fria med arbetsytan utfälld. Underskåpen nås även utifrån.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.