Bild
Nästa artikel
Pössl Roadstar 600 W är byggd på en Citroen Jumper. Man kan också köpa samma bil som byggs på en Fiat Ducato.
Pössl Roadstar 600 W är byggd på en Citroen Jumper. Man kan också köpa samma bil som byggs på en Fiat Ducato.

Pössl Roadstar populära kompaktmodell

Husbilar

”Plåtisar” har på senare år blivit poppis bland aktivt husbilsfolk som uppskattar komfort, storlek och pris. Samtidigt som Pössl Roadstar 600 W är en kompakt husbil är det förvånansvärt gott om plats därinne.

Fördelen med kompakta husbilar är att de tar sig fram där många andra husbilar stöter på problem. Pössl Roadstar 600 W ryms på vilken parkeringsplats som helst och på färjor där vanliga husbilar ofta innebär pristillägg för både höjd och längd. Tack vare sin kompakta storlek faller Pössl Roadstar 600 W inom kategorin större bil (max 3 meter hög och sex meter lång). Men det är också på håret. Med påhängt cykelställ spränger även Pössl den magiska gränsen sex meter och du får räkna med att betala en dyrare biljett.

Grunden till populära Roadstar 600 W är jubileumsmodellen Pössl 25 Jubileum som togs fram för något år sedan. Då satsade Pössl på bredare sängar, 157 cm istället för normala 140 cm och ett rejält kylskåp på 138 liter. En populär kundflirt som snart fick utvecklingsavdelningen att vädra morgonluft. Redan året efter (2015) var Roadstar 600 W i produktion, givetvis med både den bredare sängen och det stora kylskåpet som standard.

 

Pössl Roadstar 600 W byggs på chassin från Citroen och Fiat. Just bilen som Husbil & Husvagn testat är byggd på en Citroen Jumper med en 150 hk motor. Det går också att välja ytterligare tre motoralternativ, 110 HDI, 130 HDI eller 180 HDI. Testbilen väger 2780 kilo med en totalvikt på 3500 kilo. Det innebär att du bortsett från full tank och förare kan lasta bilen med 720 kilo vilket räcker ganska bra i en liten bil som denna.

Tänk dock på att tillvalen som väljs påverkar lastvikten. Den som istället föredrar längsgående sängar kan välja brorsan Pössl Roadstar 600 L som levereras med två längsgående bäddar och en tjänstevikt på 2920 kilo.

Trots ett tämligen högt insteg är det inga problem att ta sig in och ur Roadstar 600 W.

Det rejäla elektriska insteget från Thule är enkelt att manövrera via knappen alldeles innanför entrén. Insteget är ordentligt tilltaget, både i djup och bredd och är dessutom försett medhalkförebyggande tejp.

Glaslocken över både spis och vask möjliggör att man kan använda utrymmet till annat. Bänken blir platt och kan till och med täckas med en duk.
Glaslocken över både spis och vask möjliggör att man kan använda utrymmet till annat. Bänken blir platt och kan till och med täckas med en duk.
Extrabädden vid dinetten ger ytterligare en bädd i husbilen. Nerbäddat blir det ganska trångt att ta sig in och ur bilen.
Extrabädden vid dinetten ger ytterligare en bädd i husbilen. Nerbäddat blir det ganska trångt att ta sig in och ur bilen.
Sittgruppen har gott om plats för två, men sitter man tre – eller fyra blir det snabbt trångt.
Sittgruppen har gott om plats för två, men sitter man tre – eller fyra blir det snabbt trångt.

Invändigt är Roadstar 600 W ljus och fräsch med gott om utrymme och plats för fyra sittande. Framstolarna är enkla att snurra runt, ta ett ordentligt tag i frikopplingsspaken och skjut runt. Åker man enbart två sitter man förmodligen i framstolarna även på campingen, men har man med sig en tredje person, eller rentav två barn kan man sitta ytterligare två personer i den andra sätesraden. Alla sittplatser har vanliga trepunktsbälten och medan framstolarna är tämligen bekväma är den andra sätesraden aningen rak i ryggen.

Att sitta själv i den andra raden är hyfsat bekvämt även under långa körningar, men ska man sitta två vuxna är det riktigt trångt bakom bordet.
 

Köksdelen är rejält tilltagen med två gasolbrännare och en vask som är tillräckligt stor för att man ska kunna diska även lite större tallrikar.

Tack vare en extraskiva, som fungerar som ett klassiskt fällbord kan man enkelt förlänga diskbänken med ytterligare lite drygt trettio centimeter vid sidan om gasolbrännarna, rakt framför sidodörren.

Eftersom sidodörren, öppnas ända bak till gasolbrännarna blir det en bra luftcirkulation i bilen då skjutdörren är öppen vilket ger en härlig naturlig övergång mellan inne- och utemiljön.

Det är gott om förvaringsutrymmen längst bak i bilen.
Det är gott om förvaringsutrymmen längst bak i bilen.
Bäddsatsen som kan bäddas upp vid dinetten är ett tillval.
Bäddsatsen som kan bäddas upp vid dinetten är ett tillval.
Nätdörren kommer väl till användning när insekterna kommer fram.
Nätdörren kommer väl till användning när insekterna kommer fram.

På naturcampingar eller ”bushnätter” rakt ute i skogen är det ljuvligt att kunna laga mat med öppen dörr och ta del av naturens underverk även från insidan. Blir insekterna däremot besvärliga finns det en behändig nätdörr som förhindrar både mygg och insekter att ta sig in.

Längre bak i bilen finns det en tvärgående säng som mäter 157 cm på bredden. Längdmässigt är det däremot mer begränsat (196 cm), i synnerhet om man är lång. Totalt uppger Pössl att det finns 2+1 sängplatser i bilen och då räknar man med extrasängen vid dinetten som lätt byggs om till en extrasäng (tillval bäddsats 1000 kr). Med små barn kan man alltså sova två vuxna och två barn (en vuxen i extrasängen och en vuxen och två barn i den breda sängen längst bak). Även om det går att ta ett steg rakt upp i sängen finns det ett litet fotsteg som gör förflyttningen enklare.

 

Det är gott om förvaringsmöjligheter i hela bilen, också runt sängplatsen längst bak. Men trots alla genomtänkta detaljer saknas eluttag lite varstans. I standardversionen finns det enbart två enkeluttag längst fram i bilen (ett vid vasken och ett vid sittgruppen). Det går visserligen att köpa till ytterligare ett par eluttag från fabrik (kostar 1990 kr), men det känns som om Pössl behöver justera tillgången på eluttag och givetvis också USB-uttag (det går inte ens att köpa till) och montera åtminstone två uttag vid sängplatserna så att man kan ladda mobiltelefoner och läsplattor.

Men en liten kompakt husbil behöver man aldrig dra sig för att åka in på småvägar som leder till spännande sevärdheter. Elleholms kyrka, Blekinge.
Men en liten kompakt husbil behöver man aldrig dra sig för att åka in på småvägar som leder till spännande sevärdheter. Elleholms kyrka, Blekinge.
Plats för två gasoltuber.
Plats för två gasoltuber.
Enkel och bekväm körkomfort.
Enkel och bekväm körkomfort.

I övrigt saknar vi inget vad det gäller el, värme och teknik. Pössl Roadstar 600 W uppges vara rejält isolerad och generalagenten Husbilar i Pukavik garanterar att taket är fyllt av isolering i varenda hålrum.

Det möjliggör alltså att man kan bruka bilen året om, även om jag skulle tveka att bo i bilen under en kall fjällvecka mitt i vintern. Under sängen längst bak i bilen finns ett stort förvaringsutrymme som en enda stor fyrkant. Det är lätt att komma åt från de båda fullt öppningsbara dörrarna längst bak.

Här får man plats med resväskor eller plastbackar, vad man nu föredrar att packa i. Dessutom finns det ordentligt med plats för aktiva sporter, oavsett vilken sport du sysslar med. Det enda som inte ryms är cyklar, men de kan man istället hänga på bakdörren med hjälp av ett vanligt klassiskt cykelställ.

På den vänstra sidan finns ett stort utrymme för två gasoltuber vid sidan om värmesystemet och på den högra sidan i bilens längdriktning (rakt under sängen) finns den stora vattentanken som man givetvis fyller på från utsidan (100 liter). Även toaletten och duschen känns rymlig för att vara i en sådan här liten bil tack vare den generösa gliddörren som förvandlar mellanrummet mellan sovdel och köksdel till en stor duschkabin.

Genom att lyfta bort sängen kan man använda Pössl Roadstar 600 W som flyttbuss.
Genom att lyfta bort sängen kan man använda Pössl Roadstar 600 W som flyttbuss.
Bra förvaring i köket ger förutsättningar för att laga mat.
Bra förvaring i köket ger förutsättningar för att laga mat.
Strömmen ansluts bekvämt på sidan av bilen.
Strömmen ansluts bekvämt på sidan av bilen.

Körmässigt ligger Pössl Roadstar 600 W bra på vägen. Trots åretruntdäck och ganska hög däckprofil känns bilen aldrig svajig. Inte ens under omkörningar och kraftiga vindar.

Citroen Jumper levereras med en sexväxlad manuell växellåda och just testbilen har en motorkapacitet på 150 hk. Det gör den tillräcklig stark för omkörningar, utan att dricka allt för mycket bränsle. Jag skulle nog undvika att välja den svagare motorn och istället satsa på 150 eller möjligen 180 HDI. De stora dörrarna och de generösa instegen gör in- och utsteget enkelt, även om man kommit upp i åren och har lite svårt med höga nivåskillnader. Dessutom sitter man bekvämt i stolarna och har bra överblick både framåt, i backspeglarna och snett bakåt genom de stora härliga rutorna på bodelens sidor som gör att man alltid kan slå en blick bakåt innan man svänger till höger eller vänster och på så sätt minimera risken för olyckor på grund av den döda vinkeln. Ratten saknar inställningsmöjligheter och växelspaken sitter precis vid sidan om ratten vilket innebär att utrymmet mellan förarstol och passagerarstol är helt utan hinder och man kan enkelt förflytta sig mellan hytt och bodel. Pössl Roadstar 600 W lämpar sig framförallt för aktiva par och resande småbarnsfamiljer, med ett eller två mindre barn. För större familjer, med fler barn finns fyrbäddsvarianterna Pössl Vario 545 och Concorde Compact i den populära H-lineserien.

Pössl Roadstar populära kompaktmodell
PÖSSL ROADSTAR 600 W

Basfordon: Citron Jumper

Motor: 2,2 l/150 hk

Växellåda: 6-växlad manuell. Tillval för automatisk växellåda (enbart 3,0L med ESP 17890 kr).

Säkerhetssystem: ESP, ASR och hill holder, 2 airbags.

Totalvikt: 3500 kg

Tjänstevikt: 2780 kg

Maxlast: 720 kg

Max släpvagnsvikt: 750 kg/3000 kg

Längd/bredd/höjd: 5998 mm, 2050 mm och 2580 mm

Axelavstånd: 4035 mm

Markfrigång: 19,3 cm (vid bakaxeln) – med 16” fälgar och normalt lufttryck i däcken.

Isoleringsmaterial: PE/RTM-skum.

Isolering golv/vägg/tak: Sidor: PE-skum 10-20 mm, golv: RTM-skum 15mm, tak PE-skum 15-20 mm och 20 mm Styrodur (cellplast).

Uppvärmning: Luftburen Truma 4 eller 6.

Bränsletank: 120 liter i All-In-Paketet, annars 90 L.

Bäddmått: Bak: 157 x 196 cm. Extrasängen över den ombyggda dinetten mäter 70x180cm.

Pris från: 467 960 kronor.

Pris testad bil: 496 000 kronor inklusive markis (sommarkampanj).

Tillval testad bil: All-In paket med ESP, ASR och hill holder, 2 airbags, air-condition, elektriskt justerbara speglar, höj- och sänkbar sits, 80 L kylskåp, klädda förarstolar (15 990 kr – inkluderas i sommarkampanjen 2016), toarumsfönster med Rollo (1990 kr), avloppstank isolerad (1990 kr), markis Omnistor ( 9900 kr) och radio/cd (1690 kr).

Taggar: Husbilar, Pössl

Fördelen med kompakta husbilar är att de tar sig fram där många andra husbilar stöter på problem. Pössl Roadstar 600 W ryms på vilken parkeringsplats som helst och på färjor där vanliga husbilar ofta innebär pristillägg för både höjd och längd. Tack vare sin kompakta storlek faller Pössl Roadstar 600 W inom kategorin större bil (max 3 meter hög och sex meter lång). Men det är också på håret. Med påhängt cykelställ spränger även Pössl den magiska gränsen sex meter och du får räkna med att betala en dyrare biljett.

Grunden till populära Roadstar 600 W är jubileumsmodellen Pössl 25 Jubileum som togs fram för något år sedan. Då satsade Pössl på br

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.