
Provkörd: VW Grand California 600
Volkswagen har en närmast ikonisk tradition att falla tillbaka på när det gäller campingbussar. Flera generationer av nyfikna reslysta människor har bekantat sig med världen med just folkabussen.
I och med lanseringen av denna modellserie lämnar vi campingbussen för ett tag och i stället ägnar vi oss åt husbilen VW Grand California.
Den bygger inte på VW Transporter, i stället är det VW Crafter som utgör basen. Crafter är en yngre konstruktion än Transporter, den är större och därmed ryms både dusch och toalettrum vilket alltså har lett till att VW:s utbud nu också innefattar kompletta husbilar.
Grand California finns också i en längre modell med beteckningen Grand California 680, och den kan man få med fyrhjulsdrift.
Vi bekantar oss här med den kortare modellen Grand California 600. Den är inte bara kortare, den är också högre. Under högtaket döljer sig nämligen en utfällbar säng som gör den 598 centimeter korta bilen till en husbil med fyra res- och bäddplatser.
En vanlig kommentar vi får från förbipasserande när vi rör oss i och utanför den nya husbilen är: "Vad elegant den är!"
Och visst är den elegant och den kromblanka grillen och det utmejslade formspråket från VW skapar en utstrålning av både exklusivitet och robusthet. Den övre halvan av bilen är vit med ett svart band som täcker fönster på sidor och baktill, den nedre halvan är grå. Den är drygt tre meter hög och rullar på 16-tumshjul. Tjänstevikten lämnar 361 kilo över till last innan man når bilens totalvikt, 3 500 kilo.






Inredningen är ljus och med de vita väggarna och skåpen ger interiören, trots de kompakta måtten, ett rymligt och luftigt intryck. Till rymligheten bidrar också den inre takhöjden, 215 centimeter. Bilens inre bredd, 176 centimeter, räcker inte för att hysa en tvärställd säng så därför buktar bilens utsida ut lite vid sängens huvud- och fotändor. Det tricket ger en säng som meter 193 centimeter.
Planlösningen följer annars gängse mönster i plåtisar med vändbara framstolar som därmed integreras i sittgruppen, kök som delvis täcker öppningen innanför skjutdörren, tvättrum bakom den framåtvända tvåsittssoffan och längst bak en tvärställd dubbelsäng. Det hela låter ganska alldagligt men vi hittar flera unika lösningar. Till exempel tvådelade överskåp där den undre delen ger åtkomst till ett avsmalnat mindre utrymme och den övre luckan öppnar till ett större mer konventionellt skåputrymme. Tak och väggar är klädda i en ljus textil och de två stora takfönstren öppnas med vev för steglös öppningsvinkel.
Sittgruppen rymmer fyra men då bör nog de två som sitter i soffan inte vara alltför välväxta. Inte heller bör de sitta där på långresor eftersom sittkomforten inte är något att skryta med.
Däremot är soffan försedd med isofixfästen vilket uppskattas av de som har barn i barnstol. Utsikten från sittgruppen är helt okej, framför allt genom fram- och sidorutorna men även det tonade fönstret på bodelens sida och i skjutdörren bidrar till att man ser bra ut i VW California.
Köket är litet men trots det riktigt funktionellt. En klaff att lägga över sängen förlänger kökets arbetsyta och en mindre utskjutbar skärbräda gör beredningsytan ganska okej.
Kylskåpet i köksbänkens gavel öppnas så att man kan komma åt innehållet både från ut- och insida.
En tvålågig spis och en vask finns under glaslock. Lådor i köksbänken utgör vad som erbjuds i form av köksförvaring. Utrymme för köksarbete och utensilier är med andra ord begränsat. Överskåp saknas då det istället ges plats för den utdragbara taksängen.




Tvättrummet bakom den som står i köket är i plast och innehåller ett medicinskåp bakom spegeln och en rörelsesensor som tänder LED-ljuset så fort man öppnar dörren.
Golvet har två utsläpp så man blir av med duschvattnet även om bilen lutar åt det ena eller andra hållet. Det vattentåliga skåpet under det utvikbara handfatet har viss stuvplats och toapappershållare.
I taket en lucka på cirka 30 x 30 centimeter som bidrar till effektiv vädring liksom varmluftutblåset i ankelhöjd. På väggarna finns krokar och en handuksshållare och två öppna hyllplan med fallskydd.
Tvättrummet är 82 x 83 centimeter. Observera att om man skall duscha måste all textil som eventuellt finns därinne först lyftas ut då hela utrymmet nyttjas som duschkabin.





Den tvärställda bädden längst bak i bilen mäter 19x154x135 centimeter varav den större bredden är i huvudänden. Intill bädden finns usb-uttag och mindre hyllor för till exempel telefon eller glasögon.
Överskåpen löper runt hela bakre avdelningen och har LED-belysning i skåpens undersidor.
Under bädden som enkelt går att vika ihop och låsa upp mot sidoväggarna, finns ett stort lastutrymme.
Lastförskjutningsskydd i form av två stabila skivor som lätt går att plocka ur hindrar last från att komma farande framåt vid en häftig inbromsning.
Bädden är ganska hög (ca 95 cm) men ska man transportera till exempel en cykel under bädden måste man demontera hjulen, åtminstone framhjulet.
På sidorna under bädden finns fasta förvaringsskåp, dels för två P11-flaskor på passagerarsidan och två skåp för allmän förvaring på förarsidan.
I skåpet på förarsidan finns också bilens elcentral för såväl 12 som 230V. På bakdörrarnas insidor finns två tygfickor för två stolar och ett bord, som för övrigt ingår i standardutrustningen.





Denna bils verkliga och särpräglade lockelse sitter i körupplevelsen. Den är nämligen extremt tyst, oerhört bekväm, snabb och relativt snål. Under testdagarna körde vi den på 9,5 l/100 km.
Ratten är ställbar både i längd- och höjdled, stolarna likaså och sikten är super. En stor vindruta, smala A-stolpar och fina backspeglar borgar för det.
Dessutom erbjuder bilen nästan alla assistanssystem som finns i övriga WV-modeller. Till exempel automatisk fickparkering, ratt- och stolsvärme, backkamera, tvåzoons klimatanläggning, 8-växlad automatlåda och mycket mer varav många är standard. Fyra mugghållare, gott om plats för telefon, plånböcker och biljetter eller voucher finns också och den tjocka greppvänliga multifunktionsratten är kronan på verket.
Bilens köregenskaper och förarmiljö gör den till en milslukare av rang.
Utsidan är avskalad och det finns inte mycket som avslöjar att detta är ett campingfordon. En liten lucka till inkopplingen av 230V, en lika liten för vattenpåfyllningen, avgasutblåset för värmepannan och en i bilplåten snyggt integrerad lucka för toaservice är allt.
Eltrappan samt markisen avslöjar bilen för ett tränat öga men vad som inte syns är att priset är helt i paritet eller till och med lägre än det man begär för en välutrustad konventionell plåtis. Med andra ord mycket för pengarna.
Därmed har VW Grand California 600 mycket goda förutsättningar att leva upp till sitt arv som en nyfiken upptäckresandes bästa verktyg.





Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer