Bild
Nästa artikel
Provkörning: Knaus Boxdrive 680 ME

Provkörning: Knaus Boxdrive 680 ME

Husbilar

Plåtisar sägs alla vara stöpta i samma form och det stämmer på sätt och vis – byggda som de är i skåpet från Fiat  Ducato. Men det finns undantag och ett av dessa är Knaus Box Drive som är byggd på långa VW  Crafter.

Namnet Drive är mycket passande på Box Drive eftersom det handlar om en husbil där själva körningen prioriteras högst. 

I övrigt när det gäller Knaus plåtisserier så har alla fått det passande mellannamnet Box. Nämligen Fiatbaserade Box Star och Box Life samt vår här testade Box Drive. Box Drive är en udda fågel av flera skäl och det första man lägger märke till är som sagt att den inte byggs på Fiat. 

Den modell vi provkör är en 2020 som är byggd på VW ­Crafter. Från årsmodell 2021 byggs de däremot på syskonet MAN TGE. Anledningen till att Knaus väljer MAN är oklart men en gissning är att VW:s egen Grand California 680 har fötts och den är en direkt konkurrent till Knaus Box Drive. 

Volkswagens formspråk från personbilarna går igen i Crafter. Multimedialösning är inte standrard vilket är synd i en dyrbil.
Volkswagens formspråk från personbilarna går igen i Crafter. Multimedialösning är inte standrard vilket är synd i en dyrbil.
110 liter färskvatten ryms i tanken under sängen.
110 liter färskvatten ryms i tanken under sängen.
Gasolen i denna bil går till kylskåp och spis.
Gasolen i denna bil går till kylskåp och spis.
Det går att mörklägga hela hytten med hjälp av draperier.
Det går att mörklägga hela hytten med hjälp av draperier.
Manöverpanelen ger god överblick av bilens system.
Manöverpanelen ger god överblick av bilens system.
En lång plåtis med långt mellan axlarna. Vändradien  blir vid men komforten blir bättre och även köregenskaperna i hög fart.
En lång plåtis med långt mellan axlarna. Vändradien blir vid men komforten blir bättre och även köregenskaperna i hög fart.

Plus: Bra köregenskaper, många säkerhetssystem, rymlig långbädd, bra garderob.

Minus: Trångt badrum med ont om förvaring, draperier istället för plissé i hytten.

Lastrummet under sängen är rymligt så våra fotogrejer får plats. Med sängen i dess övre läge får man plats med höga saker med.
Lastrummet under sängen är rymligt så våra fotogrejer får plats. Med sängen i dess övre läge får man plats med höga saker med.
Vet man inte bättre kan man ta det här för en hantverkarbil. Många vill ha en lite diskretare bil och det här kanske passar?
Vet man inte bättre kan man ta det här för en hantverkarbil. Många vill ha en lite diskretare bil och det här kanske passar?

MAN TGE och VW Crafter är annars identiska bortsett från deras märkesemblem. De byggs båda två i samma fabrik i Polen. En skillnad dem emellan är dock antalet serviceställen i Sverige. Volkswagens servicenät är svårslaget i fråga om antal men MAN har också service­anläggningar över hela landet om än glesare.

Testbilen är försedd med en 177 hästar stark 2-liters diesel med dubbelturbo och fyra cylindrar. Motorns kraft från dubbelturbon ihop med den åttastegade automatlådan ger känslan av mer vrid än man väntar sig från en liten 2-litersmotor. Vridmomentet på 410 Nm vid 1 500–2 000 varv ger bra styrka och lättkördhet. Standard är en 140 hästars enkelturbo som även med manuell sexväxlad låda är lättkörd och sparar slantar vid inköpet jämfört med automatlådan.

Styrningen känns personbilsmässig och ratten svarar bra vid rattrörelser och i högre fart blir den elektromagnetiska servostyrningen trögare vilket ger en ännu bättre styrkänsla. Kort sagt, körmässigt är detta en fullträff. Limousinekänsla skulle man kunna uttrycka saken.

För att vara en plåtis så är Knaus Box Drive ovanligt lång med sina 684 cm. Längden ger i sig stadig gång på landsväg och det är en behaglig bil att glida runt med på Uppsalaslätten där testkörningen äger rum. 

Axelavståndet är långt och det märks särskilt vid trånga manövreringar och vändningar (vändradien är 16,2 meter). Å andra sidan är överhänget bak väldigt kort och man behöver inte oroa sig över ”yvig svansföring” som på många andra husbilar.

Förarmiljön är bekant för alla som kört Volkswagens personbilar tidigare. Instrumentbrädans design med raka linjer ger ett praktiskt intryck, snarare än lyxigt. Det finns massor av ­avlastningsytor i förarhytten, dels i taket och i ratthöjd men också ovanpå instrument­brädan. Prylar som ligger på den senare speglas dock i vindrutan och det är inte optimalt. Där borde finnas lock på dessa utrymmen.

Plats för fyra runt bordet i Knaus Box Drive.
Plats för fyra runt bordet i Knaus Box Drive.
Fönstren är infattade i en ram och smiter tätt med karossen.
Fönstren är infattade i en ram och smiter tätt med karossen.
"Blåmärken och bulor måste vara vanligare bland plåtisägare."

De flesta husbilar på Fiat Ducato brukar ha plisségardiner på alla framrutor men i VW-baserade Box Drive får man nöja sig med en invändig tyggardin på skena. Därmed hamnar hela instrumentbrädan med radio och annat bakom gardinen. Det är också lite besvärligt att dra igen hela härligheten.

Det finns mängder av ­förarhjälpmedel och säkerhetssystem på Crafter. Till exempel adaptiv farthållare, elektromagnetisk servostyrning med automatisk återgång, multikollisionsbroms, hindervarning, körfälts­assistans, varning för bilar bakifrån och i döda vinkeln, sidvindsskydd, parkeringshjälp och stabiliseringskontroll. Puh! Ja, det finns till och med automatisk backningshjälp med släp på den digra tillvalslistan från ­Volkswagen.  

Möjligen saknas bara lite mer avancerade medialösningar med gps, Car Play och liknande. Saker man tar för givet i dagens personbilar och i en husbil i denna prisklass fick det gärna vara standard också. Mediapaketen till Knaus Box Drive kostar från 29 000 till 37 000 kronor så här finns slantar att spara för den som väljer egna media­lösningar.

Testkörningen pausas på en öppen grusyta på Uppsalaslätten där objektet kan inspekteras närmare. Det är en tuff plåtis vi har framför oss med sina svarta fält och snygga mörka ramfönster.

Cykelstället från Thule har plats för två hojar.
Cykelstället från Thule har plats för två hojar.
Här ska man tanka vatten och inte bränsle eller något annat.
Här ska man tanka vatten och inte bränsle eller något annat.
Diesel och AdBlue ska in här och ingen annanstans.
Diesel och AdBlue ska in här och ingen annanstans.
Värmepannan är dieseldriven och placerad under soffan.
Värmepannan är dieseldriven och placerad under soffan.
Belysning med inbyggda usb- kontakter finnns det gott om.
Belysning med inbyggda usb- kontakter finnns det gott om.
Frostvakten är enkel att komma åt om man hittar den.
Frostvakten är enkel att komma åt om man hittar den.

Ett par aluminiumfälgar skulle däremot göra susen jämfört med testbilens lite tråkiga plåtfälgar. Annars finns både Thule markis och cykelställ i svart, ett cykelställ som glömdes bort när bakdörren slogs igen. Andra plåtisägare känner nog igen sig…

Blåmärken och bulor måste vara vanligt bland plåtisägare. Dels sårskorpor i bakhuvudet orsakade av cykelställ som slår in i bakhuvudet när bakdörren stängs och dels bulan i pannan när man duckar för lite på vägen från bodel till förarsäte. Det sistnämnda behöver man dock inte oroa sig för i Knaus Box Drive, för här finns inget skåp i hyttaket och takhöjden mot hytten är av det luftiga slaget.

Crafterns skjutbara ­bodelsdörr är bred och har lite förvaring på insidan. Trots dörrens bredd är passagen förbi köksmodulen aningen smal.

I sittgruppen har man prioriterat ett dubbelgolv att vila fötterna på för den som sitter i bakåtvända framstolarna. I det grunda dubbelgolvet finns det både förvaringsutrymmen och tekniska detaljer som till exempel rör för varmluft från pannan som finns under soffan.

Bordet är kompakt men har en utsvängbar extraskiva som gör att även den som sitter i passagerarstolen når fram till kaffekoppen. Baksätet är smalt men en helt okej sittplats om det inte är två mycket breda personer som ska åka där. Ett överskåp i vitt ovanför sittgruppen utgör viktig förvaring och på undersidan finns belysning och usb-uttag.

Så här ser det ut i de flesta plåtisar. Inte jättemycket arbetsyta men väl tilltagen diskho.
Så här ser det ut i de flesta plåtisar. Inte jättemycket arbetsyta men väl tilltagen diskho.
Kassetten till toaletten har egen lucka på bilens förarsida.
Kassetten till toaletten har egen lucka på bilens förarsida.

Köksmodulen har en tvålågig spis med glaslock och en separat diskho med hög vattenkran. Kökslådorna är breda och den översta har inbyggd bestickinsats. 

Kompressorkylskåpet på 90 liter är högt placerat och har ett inbyggt frysfack. Det är försett med nattsänkning och tyst läge vilket ger lägre energiförbrukning nattetid och lägre ljudnivå. Under kylen finns ett par utdragslådor och alla lådor har soft-close. 

Stående här så befinner man sig på duschgolvet eftersom duschen är placerad mitt i gången. Duschen ger en futuristisk känsla och till det bidrar den runda LED-slingan från Philips HUE som kan ändra färg. 

Det här med duschen i mittgången är en lösning som delar både husbilar och åsikter. En fördel är att det går att stänga av bodelen på mitten genom att dra för duschväggarna och därmed få ett privat sovrum. En nackdel är ju själva ­blockeringen och att man efteråt får torka bort vatten innan golvets täcklock läggs på plats.

Utrymmet med toalettstol och handfat är väldigt kompakt. Här finns ett badrumsfönster och en utfällbar spegel och ett utfällbart handfat. Hyllplan och en liten kommod finns också, men det är ont om förvaring för badrumsartiklar. ­Kassettoaletten från Dometic är vridbar och duschgolvet har fyra golvbrunnar vilket är bra.

Mellan badrummet och dubbelsängen finns en praktisk klädgarderob med stång för galgar och flyttbara hyllplan. Med andra ord kan man stå här och klä på sig med duschväggen fördragen mot insyn.

Kylskåpet är i ­bekväm arbetshöjd och undertill finns  gott om utrymmen.
Kylskåpet är i ­bekväm arbetshöjd och undertill finns gott om utrymmen.
Duschen trollas fram i mittgången genom att dra för kurviga duschväggar och dörrar. Designen känns futuristisk.
Duschen trollas fram i mittgången genom att dra för kurviga duschväggar och dörrar. Designen känns futuristisk.
Under golvbiten finns ett duschkar med fyra golvbrunnar vilket gör att vattnet inte kan rinna över. Toalettdelen är kompakt.
Under golvbiten finns ett duschkar med fyra golvbrunnar vilket gör att vattnet inte kan rinna över. Toalettdelen är kompakt.

Sovrummet med sin rymliga långbädd är den här plåtisens andra stora stolthet efter kör­egenskaperna. Här ryms ledigt två personer och det är en mycket mysig plats med små fönster för utsikt, läslampor och textilklädda väggar. 

Tre överskåp på vardera sida men inget mot bakdörren. Ett litet U vid fotändan gör att sängen är lätt att kliva i och ur och dessutom finns en utfällbar trappa med inbyggd förvaring. 

Bädden kan på ett praktiskt vis fällas upp i fotändan så att man når förvaringsutrymmet under väldigt enkelt. Vill man sedan fälla upp även huvudändan kliver man längre in och låser bädden i högläge med sprintar. Det ger därmed en bra plats för cyklar eller flyttlådor undertill.

Den ena sängen är lite längre än den andra.
Den ena sängen är lite längre än den andra.
En liten trappa underlättar
 i- och urstigning i sängen.
En liten trappa underlättar i- och urstigning i sängen.
En liten smal garderob finns det plats för i husbilen.
En liten smal garderob finns det plats för i husbilen.

Sammanfattningsvis så är Box Drive en härlig plåtis för alla som prioriterar köregenskaperna högst av allt, utan att för den sakens skull tumma på bodelsutrymmen. De som gärna luffar på lite snabbare och käkar mil längs Autobahn brukar få nöja sig med campingbilar i mikroformat men med tuffa Box Drive fås en fullstor husbil som trivs utmärkt i ­ytterfilen.

Provkörning: Knaus Boxdrive 680 ME
Taggar: Husbilar, Knaus

Namnet Drive är mycket passande på Box Drive eftersom det handlar om en husbil där själva körningen prioriteras högst. 

I övrigt när det gäller Knaus plåtisserier så har alla fått det passande mellannamnet Box. Nämligen Fiatbaserade Box Star och Box Life samt vår här testade Box Drive. Box Drive är en udda fågel av flera skäl och det första man lägger märke till är som sagt att den inte byggs på Fiat. 

Den modell vi provkör är en 2020 som är byggd på VW ­Crafter. Från årsmodell 2021 byggs de däremot på syskonet MAN TGE. Anledningen till att Knaus väljer MAN är oklart men en gissning är att VW:s egen Grand California 680 har

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.