Bild
Nästa artikel
Provkörning: Knaus Van Ti 550 MF Vansation är en bra kompromiss

Provkörning: Knaus Van Ti 550 MF Vansation är en bra kompromiss

Husbilar

Smal och kort som en plåtis men mer ombonad och dessutom lättare. Knaus Van Ti 550 MF Vansation är en bra kompromiss – men visst finns utrymme för förbättringar.

En stark trend på senare år är smalare och mindre husbilar. Inte minst har intresset ökat för de husbilar som är inredda i originalskåpbilar, populärt kallat plåtisar. 

I ljuset av detta lanserar de flesta tillverkare nu även smalare halv- och helintegrerade husbilar. Fördelarna i jämförelse med plåtisarna är flera. Bland annat innebär avsaknaden av skjut- och bakdörrar att bodelen kan möbleras mer fritt. 

En annan fördel är vikten, framförallt de minsta modellerna är riktigt lätta så problematiken med lastvikt undviks. Sist men inte minst är isoleringen betydligt bättre i traditionellt konstruerade husbilar.

Det har funnits smalare husbilar på marknaden länge, däremot har de inte varit några storsäljare i Sverige. Men några begagnade exemplar finns nog där ute för de som är intresserade. 

Hos vissa tillverkare ­kallas den här biltypen med smal bodel för van vilket kan vara lite förvirrande, för i gemene mans språkbruk förknippar man ju ­ordet van med just plåtisar. Knaus halvintegrerade smala bilar kallas Van Ti, det finns även helintegrerade modeller med beteckningen Van i.

Sist men inte minst är isoleringen bättre än i plåtisar.

Plus: Kort, smal och smidig som en liten plåtis men med bättre isolering, utrymmen och lastvikt.

Minus: Fördelen med att slippa skjutdörrar som på plåtisar kan också vara en nackdel då det blir mindre luftigt.

Som extra knorr kallas de halvintegrerade Knausarna även Vansation och det finns två planlösningar att välja på. 

Den längre heter Vansation 650 MEG och den är lite drygt sju meter lång och har enkelsängar och stort lastutrymme, en populär planlösning utan tvekan. Jag tycker dock att den kortare 550 MF är mer spännande för den är bara sex meter lång och kan därför rakt av jämföras med en plåtis.

Moderna linjer och bakljus som för tankarna till personbils­världen. Vill man ha fönster med karm så finns det som tillval.
Moderna linjer och bakljus som för tankarna till personbils­världen. Vill man ha fönster med karm så finns det som tillval.
Fiat Ducato med 9-stegad automat och en rejäl pekskärm på stereon som även är navigator och backkamera.
Fiat Ducato med 9-stegad automat och en rejäl pekskärm på stereon som även är navigator och backkamera.
Sittgruppen rymmer fyra personer och intill finns köket på armlängds avstånd. Vägghängt bord som sänks vid extrabäddning.
Sittgruppen rymmer fyra personer och intill finns köket på armlängds avstånd. Vägghängt bord som sänks vid extrabäddning.
Enkel manöverpanel från Schaudt visar nivåerna.
Enkel manöverpanel från Schaudt visar nivåerna.
Klädkrokar ovanför hall­­spegeln. Finns även två i dörren.
Klädkrokar ovanför hall­­spegeln. Finns även två i dörren.

Jag färdas längs värmländska vägar eftersom vi fått låna husbilen hos Husbilslandet några mil söder om Kristinehamn. 

Det är en utmärkt husbil på smala och krokiga vägar, hjulbasen är kort så vändradien blir således också bra. Det finns dock ett överhäng bak som man får ha koll på när det kniper. Chassit är Fiats beprövade låga campingchassi med breddad spårvidd bak. 

Det mesta är bekant men framför ratten finns en Head-Up display som bland annat visar information om vilken hastighet man håller och vilken hastighet som råder på sträckan.

Jag stannar till för att inspektera inredningen närmare. Huvudentrén består av ett elektriskt fotsteg kompletterat med ett invändigt trappsteg. 

Dörren har centrallås och ett bastant handtag medan fönster i dörren är tillval. Dörren är för övrigt 60 cm bred, medan den på den längre varianten ­Vansation 650 är 70 cm. De besparade centimetrarna används i 550 MF till bland annat köksbänken som tar vid direkt till höger innanför entrén. 

Köksbänken är rak till formen och upptas till största del av spis och diskho. Mer avställningsyta finns på en uppfällbar skiva och direkt bakom kockens rygg finns sittgruppen och dess matbord. Kylskåpet är golvplacerat under spisen vilket gör att man får böja sig för att hämta ut kylvaror.

Ett yttre trappsteg och ett inre. Dörren är Knaus enklare modell utan fönster och förvaring men med krokar.
Ett yttre trappsteg och ett inre. Dörren är Knaus enklare modell utan fönster och förvaring men med krokar.

Sittgruppen utgörs av en rak soffa, de vändbara hyttstolarna och bordet som är vägghängt. 

Sittplatserna i soffan har bälten och det går att bädda en extrasäng genom att fästa bordet i en lägre position. 

Fyra personer kan alltså färdas och sova i bilen men för fyra vuxna kan det bli trångt i sängarna. Två vuxna och två barn är lämpligare, det finns även ett isofixfäste för barnstol i soffan. 

Under soffan finns vattentanken och den kan även nås utifrån via en lucka. I samma utrymme finns även el-anslutning och lite annat placerat vilket är praktiskt.

Golvet i bilen är inte plant, det finns tekniska dubbelgolv i bilens främre och bakre del så dessa trösklar får man se upp med, det finns dock lampor på socklarna som hjälper användaren att minnas dem. 

Bakom soffans ryggstöd finns bilens största garderob som har plats för både hängande plagg och plagg på hylla. I bilens bakre del nära sängen finns på förarsidan dusch och toalett i ett avlångt badrum. 

Handfat och spegel har ­placerats utanför badrummet. 

Ovanför baksätet finns en plats för tv med förmonterat stativ och fördragna kablar till strömmen. Trevlig indirekt belysning.
Ovanför baksätet finns en plats för tv med förmonterat stativ och fördragna kablar till strömmen. Trevlig indirekt belysning.

Sängen är en sidoplacerad fransk modell som sträcker sig från bodelsdörren till bakstammen, den är aningen avsmalnande för att ge mer golvyta intill. 

Komforten är klart godkänd och det finns fönster i huvudänden som ger utsikt och ljus. I taket vid sängen kan ett draperi dras för vilket passar bra om man snabbt vill få ro och mindre ljus under en middagslur. Under sängen finns bilens största förvaringsutrymme som även nås utifrån. 

Här skulle jag vilja ha en bredare lucka eller varför inte en lucka på bakstammen så man enkelt kan hantera campingmöbler. Det går även att resa sängen, helt eller delvis, för att stuva saker inifrån bilen.

Franska sidoplacerade bäddar är mysiga och man står ut med nackdelar som svårare bäddning och hopp över sovande partner.
Franska sidoplacerade bäddar är mysiga och man står ut med nackdelar som svårare bäddning och hopp över sovande partner.
Förvaringen under sängen nås både inifrån och utifrån...
Förvaringen under sängen nås både inifrån och utifrån...
...och den har belysning samt en del med lägre golv.
...och den har belysning samt en del med lägre golv.

Knaus har lanserat möjligheten att själv ”bygga” sin bil på hemsidan, på samma sätt som de flesta personbilstillverkare gör. Jag testar! 

Det finns två motorer att välja på, båda är så kallade Heavy Duty motorer som gör att skatten blir ca 50 procent lägre i jämförelse med Fiats andra motorer. 

Vill man ha motorn med 160 hk kostar det 41 600 kronor extra. Jag skulle säga att det räcker bra med de 130 hk som är standard i denna bil. 

Nästa val är huruvida man vill ha Fiats niostegade automatlåda i stället för den sexväxlade manuella. Om svaret är ja på den frågan ökar priset med 43 300 kronor och man behöver även välja antingen den större motorn eller Fiats start-stop system för beskedligare 4 400 kr. Det går att välja en högre totalvikt på 3 850 kg vilket även ger generösare lastvikt. Vansation 550 MF är en kort bil och de brukar inte ha några viktproblem även med rikliga tillval.

Bänktoa mot bakväggen gör att man får sitta med fötterna i duschkaret. Handfatet placerat utanför ger vissa fördelar.
Bänktoa mot bakväggen gör att man får sitta med fötterna i duschkaret. Handfatet placerat utanför ger vissa fördelar.
Lagom rymlig duschkabin med stänktåliga väggar och vikdörrar.
Lagom rymlig duschkabin med stänktåliga väggar och vikdörrar.
Stor garderob i liten bil! Men varför inte gardin i mittgången?
Stor garderob i liten bil! Men varför inte gardin i mittgången?
Bra förvaring under, över och på handfatet. Fler krokar söks.
Bra förvaring under, över och på handfatet. Fler krokar söks.

Tillvalen jag redovisat fanns under den första fliken, sammanlagt finns femton kategorier med tillval. I flera kategorier är det redan fullkryssat, det är nämligen standard på den svenska marknaden. 

Allt som allt finns det 62  val att göra. En bra funktion är att tjänstevikten räknas ut direkt och således även hur mycket last bilen man bygger klarar, glöm bara inte att passagerarnas vikt ska räknas med! 

Jag går igenom alla flikar och hittar exempelvis tvåkanals luftfjädring för bakaxeln, stolvärme för hyttstolarna, dimljus, cykelhållare för två cyklar, Traction plus med hill descent control och Car drive-Paket som innehåller bromsassistans. 

Ramfönster kostar 10 200 kr extra, det kryssar jag för liksom träfri kaross som har XPS-isolering och, precis som namnet antyder, inga trädetaljer i väggar, golv och tak. Om du vill ha det och är spekulant på en bil som redan är byggd kan det vara bra att fråga om det tillvalet är gjort. 

Truma Duo Control växlar över till ny gasolflaska när en är tom och det väljer jag, vis av erfarenhet av kalla nätters fipplande med gasolflaskor. 

Larm och gps-spårnings­system tilltalar mig också så det klickar jag för. 

Summa summarum har jag nu fått precis den bil jag vill ha. Priset har gått upp med 143 000 kronor och landar på 839 600. Tillvalen har naggat lastvikten en aning med den är trots det 705 kilo vilket är mer än tillräckligt för denna bil.

Flera tillvalspaket är redan ikryssade då det ingår på den svenska marknaden.
Köksmodulen påminner om den i många plåtisar bortsett från att det tack vare lilla dörren kan placeras längre fram.
Köksmodulen påminner om den i många plåtisar bortsett från att det tack vare lilla dörren kan placeras längre fram.
Smidigt och praktiskt med tankrengöring och tömning bakom samma lucka. Ur spillhänseenden är det inte helt perfekt dock.
Smidigt och praktiskt med tankrengöring och tömning bakom samma lucka. Ur spillhänseenden är det inte helt perfekt dock.
Förvaringen rymmer inga vanliga cyklar men däremot fällbara sådana. Med cykelställ på bakväggen räcker utrymmet gott.
Förvaringen rymmer inga vanliga cyklar men däremot fällbara sådana. Med cykelställ på bakväggen räcker utrymmet gott.

Nu är det inte så enkelt att det bara är klicka beställ som gäller utan jag hänvisas till en återförsäljare med min nybyggda bil. 

Det går att maila receptet eller skriva ut det själv. Väl på plats kan det visa sig att det av olika anledningar inte går att få exakt den bil man byggt. 

Och om det gör det kan man få vänta ett bra tag, men det kan det ju vara värt för att få exakt den bil man vill ha. Om inte annat är det här systemet ett bra sätt att sätta sig in i den bil man planerar att köpa.

Vansation 550 MF tilltalar mig verkligen men inte som familjebil utan som en bil för en till två personer att upptäcka världen i. Den är liten och smidig men ändå rymlig invändigt, en riktigt bra kompromiss!

Provkörning: Knaus Van Ti 550 MF Vansation är en bra kompromiss

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Knaus

En stark trend på senare år är smalare och mindre husbilar. Inte minst har intresset ökat för de husbilar som är inredda i originalskåpbilar, populärt kallat plåtisar. 

I ljuset av detta lanserar de flesta tillverkare nu även smalare halv- och helintegrerade husbilar. Fördelarna i jämförelse med plåtisarna är flera. Bland annat innebär avsaknaden av skjut- och bakdörrar att bodelen kan möbleras mer fritt. 

En annan fördel är vikten, framförallt de minsta modellerna är riktigt lätta så problematiken med lastvikt undviks. Sist men inte minst är isoleringen betydligt bättre i traditionellt konstruerade husbilar.

Det har

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.