Bild
Nästa artikel
Snabbkoll: Knaus Van TI Plus

Snabbkoll: Knaus Van TI Plus

Husbilar

Vi har vant oss vid att de allra största lyxhusbilarna från Morelo och Concorde byggs på chassin från MAN, även om de nyligen gått över till andra fabrikat. Knaus Van TI Plus är dock avsevärt mindre och byggs på nya lättchassit MAN TGE.

Det är alltid spännande med något nytt på chassisidan och nya Knaus Van TI Plus är en halvintegrerad husbil i en smidig viktklass, särskilt för att vara byggd på MAN-chassi.

MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG) är en av världens största lastbilstillverkare och de är kända för stora bussar och lastbilar.

2017 sökte de sig dock ned i viktklasserna och MAN:s utbud innefattar idag fordon från tre ton upp till 250 ton(!). Företagets grund lades redan på 1700-talet men MAN blev de 1908 när självaste Rudolf Diesel styrde in företaget på lastbilstillverkning. De ledde länge utvecklingen av dieselmotorer och sedan 2012 ägs MAN av Volkswagenkoncernen.

Släktskapet med VW är extra tydligt på MAN TGE som presenterades 2017. Man kan säga att TGE och VW Crafter är tvillingar då det i praktiken bara är kylaren och fronten som skiljer dem åt – förutom själva emblemen där VW-rundeln bytts ut mot MAN-lejonet.

För att spä på förvirringen lite mer så byggdes Crafter tidigare av Mercedes (Sprinter) men sedan ett par år tillbaka, i och med nya Crafter, är det VW själva med fabriken i Wrzesnia, Polen, som är tillverkare. Där byggs således även MAN TGE innan chassit skickas till Knaus husbilsfabrik.

En anledning till att Knaus väljer ett MAN-chassi är för att kunden ska kunna välja mellan fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

Bilen som ställs ut under pressvisningen har en 6-växlad manuell låda men annars finns även 8-växlad automat samt flera motoralternativ från 102 hk upp till 177 hk.

Sist men inte minst viktigt erbjuder MAN mängder av teknisk assistans såsom autobroms, körfältsvarnare, släpassistans, sidvindsassistans, parkeringsvarning och mycket annat.

Raka linjer i förarmiljön och många praktiska avlastningsytor.
Raka linjer i förarmiljön och många praktiska avlastningsytor.
Lejonet står för kraft och MAN ”adopterade” det ­efter köpet av ­Büssing 1971.
Lejonet står för kraft och MAN ”adopterade” det ­efter köpet av ­Büssing 1971.
Överskåpet når inte hela vägen, vilket ger rum för bred tv.
Överskåpet når inte hela vägen, vilket ger rum för bred tv.

Den Knaus Van TI Plus som vi tittar på under Knaus pressvisning i sydöstra Tyskland heter 650 MEG och har höga långbäddar bak vilket ger plats för garage under. Garaget i sin tur har dubbla luckor, en på vardera sida. En annan detalj som underlättar lastningen är att luckorna har enhandsfattning. I garaget finns lastöglor i skenor samt även snyggt samlade el- och apparatlådor med säkringar och dubbla bodelsbatterier.

Många som ser nya Van TI Plus uppskattar den utvändiga designen.

MAN-hytten ser ut att ha en lite längre nos vilket ger ett mått av sportig kraft ihop med de LED-utrustade halvljusen. Förarmiljön är trevlig med mängder av prylfack och fyra mugghållare.

Instrumentbrädan och dörrarnas insidor, samt innertaket, har en rak och stram linjeföring. Praktisk design snarare än personbilsmässig möjligen.

Vägghängt och smalt bord ger plats över till de som ska sitta i soffan.
Vägghängt och smalt bord ger plats över till de som ska sitta i soffan.
Köksmodulen är liten men en uppfällbar skiva ger mer plats tillsammans med glaslocket på spisen.
Köksmodulen är liten men en uppfällbar skiva ger mer plats tillsammans med glaslocket på spisen.
Elcentral i garaget med säkringar och dubbla bodelsbatterier.
Elcentral i garaget med säkringar och dubbla bodelsbatterier.

Att snurra runt (de bekväma) färdstolarna går lika lätt som på andra husbilar och armarna vilar på nedfällbara armstöd.

Vänd mot bodelen hamnar jag i godkänt höjdförhållande till matbordet och fötterna på mina något långa ben vilar på golvet. Matbordet är vägghängt och ganska smalt. En utfällbar bordsskiva kan snurras ut mot framsätespassageraren.

Bilens köksdel är kompakt och placerad likt en modul vid entrédörren. Först ser det ut att vara brist på arbetsytor men en glaslucka över den trelågiga spisen, samt en uppfällbar sidoskiva underlättar köksarbetet. Tre breda kökslådor samt köksöverskåp ger rum åt matvaror och ”melamin-porslin”.

Nästa avdelning som också är kompakt utformad är toalettutrymmet där allt samsas i samma box. Först ser det ut som om dusch saknas men handfatsväggen kan fällas undan vilket ger en stor och mycket trevlig duschkabin.

Visserligen inkräktar den fasta toabänken och hjulhuset en aning på svängrummet men annars är det ändå gott om fack och förvaring för schampo och tvål.

Längst bak i bilen ståtar de båda långbäddarna vars mittdel kan bäddas ihop med extra madrassdelar. Ovanför sängen finns tre överskåp på bakväggen samt en hylla för böcker, telefon och husbilstidningar. På bakväggen finns även ett usb-uttag och 230-voltsuttag, samt en touchpanel för belysningen.

Snabbkoll: Knaus Van TI Plus
Snabbkoll: Knaus Van TI Plus

Modellen på bilderna har en del paketutrustning såsom extra kontaktuttag/usb och stor tv.

Entrédörren är för övrigt Knaus egen nya variant med både förvaringspåse och paraplyfack. Dörren känns gedigen och är snyggt designad, samt har fönsterglugg. Insteget består av ett trappsteg på insidan. Invid entrédörren finns ett par klädkrokar och så även på väggen bakom föraren.

Van TI Plus kommer i två planlösningar varav denna med långbäddar (650 MEG) troligen blir mest populär här i Sverige.

Den andra modellen heter 700 LF och har fransk sidoplacerad bädd med badrummet intill.

Ordet Van betyder på Knausspråk att bodelen är lika smal som hytten, här har med andra ord körsmidighet prioriterats. De smala yttermåtten underlättar färd både på norrländska skogsvägar och italienska småvägar utan att sidorna skrapar mot gran och körsbärsträd.

Badrummet är smart.
Badrummet är smart.
Bra extravägg när det ska duschas.
Bra extravägg när det ska duschas.

Kort sagt, är du ute efter en smal husbil men tycker att plåtisar är för burkiga och oisolerade ska du ta en extra titt på Van TI Plus. Så även om du planerar att dra släp och vill ha en bakhjulsdriven husbil eller rentav fyrhjulsdrift! Då kan denna ”heltyska” husbil vara något för dig.

Snabbkoll: Knaus Van TI Plus
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bättra, bältade sittplatser, airbag)
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bättra, bältade sittplatser, airbag)
KNAUS VAN TI PLUS 650 MEG (2019)

Basfordon: MAN TGE 3.140
Motor: MAN 4 cyl, 2,0 liter -Diesel, 140 hk, Euro 6
Växellåda: 6 vxl manuell (8 vxl aut)
Drivning: Framhjulsdriven (-bakhjulsdrift eller AWD som tillval)
Säkerhetssystem: ABS, -körfältsvarnare, sidvindsassistent, backkamera, ljusassist, adaptiv farthållare, släpassist, trafikskyltsassistent m.m.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 825 kg
Maxlast: 675 kg
Max släpvagnsvikt: 3 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 990/2 200/2 900 mm
Axelavstånd: 4 490 mm
Takhöjd inne: 2 050 mm
Isoleringsmaterial: EPS
Tjocklek golv/vägg/tak: ingen uppgift
Uppvärmning: Truma 6EH, luftburen
Bränsletank: 75 liter
Bäddmått: 2 st 80x201 cm (kan bäddas ihop)
Pris från:  Från ca 800 000 kr

Snabb som en pil och troligen en fin Autobahnkryssare!
Snabb som en pil och troligen en fin Autobahnkryssare!
Taggar: Husbilar, Knaus

Det är alltid spännande med något nytt på chassisidan och nya Knaus Van TI Plus är en halvintegrerad husbil i en smidig viktklass, särskilt för att vara byggd på MAN-chassi.

MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG) är en av världens största lastbilstillverkare och de är kända för stora bussar och lastbilar.

2017 sökte de sig dock ned i viktklasserna och MAN:s utbud innefattar idag fordon från tre ton upp till 250 ton(!). Företagets grund lades redan på 1700-talet men MAN blev de 1908 när självaste Rudolf Diesel styrde in företaget på lastbilstillverkning. De ledde länge utvecklingen av dieselmotorer och sedan 2012 ägs MAN av Volkswa

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

"Snabbkoll" innebär att vi kikar runt inne i fordonet men ej provkör det. 
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.