Bild
Nästa artikel
Den röda Hondan får enkelt plats i ­husvagnen.
Den röda Hondan får enkelt plats i ­husvagnen.

Provkörd: Knaus Deseo 400 TR

Husvagnar

Det är lätt att förstå varför aktiva par som uppskattar campingliv och hojsemestrar föredrar multifunktionsvagnar där man bor bekvämt och kan transportera motorcyklar. Knaus Deseo 400 TR rymmer enkelt två hojar och lastar 579 kg i svenskt grundutförande.

På något sätt blir man glad av den lilla Deseo-vagnen som påminner om en väldesignad rymdraket och ett hästsläp. 

Med några enkla handhavande ställer man lätt om vagnen från transport till boende och kan samtidigt bo fyra personer i vagnen, i synnerhet två vuxna och två barn utan att det är det minsta trångt. 

Boggichassit – ett tandem­chassi med raka axlar – gör vagnen stabil, också när man krokat av den från bilen och man kan enkelt knixa in den på en liten campingtomt på kontinenten och sedan åka motor­cykel mellan sevärdheterna. Helt klart ett attraktivt alternativ inför Europaresan. 

– Jag körde tidigare en ­Dethleffs Advantage där jag kunde lasta min lilla Honda CB 125 F i garagedelen men kände att husbilen blev alldeles för stor och ohanterlig när jag drabbades av cancer. Numera krokar jag enkelt husvagnen på bilen och drar ut på vägarna tillsammans med min dotter Linda och barnbarnet Alva 1,5 år, säger Robert Nordfeldts som i våras gick över till en Knaus Deseo av 2020 års modell. 

Ekipaget, en vit Volkswagen T-Roc cabriolet som dragbil med Alva i bilbarnstol i framsätet och dottern i baksätet väcker onekligen en del uppmärksamhet på de campingar Robert besökt. Få andra ekipage är så stilrena. 

–  Folk tror att fälgarna är modellkoordinerade, men det är en ren tillfällighet att fälgarna på husvagnen stämmer så bra överens med bilens aluminiumfälgar, säger Robert och skrattar. 

Med en klassisk stalldörr (tvådelad dörr) kan man enkelt behålla ett gott inomhusklimat också när man är många i husvagnen. 

Totalt sitter fem personer runt det avlånga bordet utan minsta klaustrofobikänsla och man kan dessutom öppna upp bakluckan (som fälls uppåt) och använda utrymmet undertill som ett behagligt gemensamhetsutrymme helt skyddat från regn. Lampan i bakluckan fungerar som takbelysning när luckan är uppfälld. 

Den som vill göra vagnen större kan köpa till ett klassiskt förtält för sidomontering eller hänga på ett tält (sidor) under bakdörren från tillbehörsföre­taget Wigo som gör tält speciellt utvecklade för att fungera tillsammans med Deseo. 

Robert Nordfeldt stormtrivs i sin nya Knaus Deseo och åker gärna på tur ­tillsammans med barn och barnbarn.
Robert Nordfeldt stormtrivs i sin nya Knaus Deseo och åker gärna på tur ­tillsammans med barn och barnbarn.
Raka linjer med mycket öppna ytor i mitten. Perfekt för att kunna lasta in stora saker eller för att använda vagnen som släp när man handlar på Ikea.
Raka linjer med mycket öppna ytor i mitten. Perfekt för att kunna lasta in stora saker eller för att använda vagnen som släp när man handlar på Ikea.
Ordentliga lastöglor i golvet (10 stycken) som används för att lastsäkra.
Ordentliga lastöglor i golvet (10 stycken) som används för att lastsäkra.

Från entrén kommer man in i det öppna funktionsköket med gott om förvaringsutrymmen. Det är inga stora ytor, husvagnen är ju trots allt bara 402 cm lång invändigt och 599 cm utvändigt inklusive drag, men hallen och köket upplevs ändå som luftiga tack vare möjligheten att hissa upp dubbelsängen i taket och att kunna bygga om den nedre bädden till en sittbänk. 

Köket består av en rektangulär diskho och ett tvålågigt gasolkök rakt på köksbänken. Undertill finns tre lådor och ett kylskåp på 106 liter från Dometic med ett kylfack på 12 liter. 

På diskbänkens rygg, parallellt med ytterväggen har Knaus valt att bygga smidiga förvaringsfack där man kan förvara diskmedel, hushållspapper och kryddor. 

I tre rymliga skåp ovanför köksbänken finns plats för tallrikar, glas och koppar. Det enda som fattas är rejäla arbetsytor där man kan tillreda maten och ställa upp färdig mat för servering, men med tanke på husvagnens storlek känns utrymmet mellan spis och diskho fullt rimligt. 

I vagnens framkant, på den vänstra sidan i färdriktningen finns badrummet bakom en rymlig dörr i snygg träimitation. 

Den helgjutna toaletten är sidomonterad, dvs rakt monterad på sidoväggen vilket innebär att det är gott om plats både när man sitter på toaletten och rör sig i badrummet.  Handfatet är väl tilltaget med en enhandsblandare och bra avställningsytor. 

Tack vare vagnens sluttande front är spegeln något lågt monterad, men det är inget som drar ner helhetsintrycket. Det finns gott om förvaringsutrymmen bakom dörrar (tre hyllplan fördelat på sex olika fack) och ett rejält utrymme bakom ytterligare en lucka som fungerar perfekt som tvättkorg. 

Det enda som möjligen sänker toalettbetyget är färskvattentanken på ynka 45 liter. Den som vill duscha länge bör alltså ansluta husvagnen till campingens vattensystem eller acceptera att springa och hämta vatten med vattenkanna stup i kvarten.

Den takmonterade sängen fälls enkelt ner till ytterligare en dubbelsäng.
Den takmonterade sängen fälls enkelt ner till ytterligare en dubbelsäng.
Lägg märke till att skåpen ­under ­taksängen följer med ­sängbottnen  ner.
Lägg märke till att skåpen ­under ­taksängen följer med ­sängbottnen  ner.

I vagnens högra framkant hittar man en rejäl garderob med plats för hängande klädesplagg. 

I den undre delen av skåpet, bakom en egen dörr förvaras färskvattentanken väl synlig. Här går också värmerör till det luftburna värmesystemet från Truma. 

Trots vagnens sluttande front har bodelsutrymmet en rak vägg i framkant vilket förstärker den rymliga känslan. Det är bra ståhöjd (196 cm) i hela vagnen och rejält med ljusinsläpp både i taket, en öppningsbar taklucka i bodelen och en i badrumsdelen. 

Dessutom finns två sidofönster och ett rejält fönster längst bak i husvagnen. Längs båda sidorna finns väl tilltagna skåp och lådor där man behändigt stuvar undan packningen för fyra personer. Det finns dessutom förvaringsutrymmen under soffan och i pallarna som förvaras längst bak i vagnen under färd. 

Allt är praktiskt ­genomtänkt och mycket väl organiserat.

Både fällsängen (från taket) och dubbelsängen (soffan) bjuder på bra sovutrymmen. Båda mäter 200x140 cm vilket innebär att man kan sova två par i vagnen eller två vuxna och två eller tre barn. 

Madrasserna är av Evopore HRC-standard, 30 procent lättare än vanliga kallskumsmadrasser och 40 procent mjukare (kallas mindre hårdhet). Den som vill kan köpa till en upp till 50 mm tjock bäddmadrass i Watergel för extra komfort. 

När taksängen är nedfälld hamnar sängen mitt på halva bakdörrsfönstret vilket innebär att det blir ett behagligt ljusinsläpp såväl i den övre sängen som i den nedre bädden. 

Taksängen fälls enkelt ner från taket med hjälp av ett enhandsgrepp och skjuts upp mot taket igen med handkraft. 

Det är viktigt att hålla sängen rakt så att den glider in i sin uppfällda position utan alltför mycket motstånd. 

Är man två kan man med fördel skjuta upp sängen mot taket med hjälp av två händer i framkant och två i bakkant. Kontrollera att sängen hamnar rätt för att undvika att den åker ner under färd. 

Sängen bäddas snabbt om till soffgrupp igen på morgonkvisten.
Sängen bäddas snabbt om till soffgrupp igen på morgonkvisten.
Det ryms enkelt fem sittande runt bordet.
Det ryms enkelt fem sittande runt bordet.

Den nedre sängen bäddas fram med hjälp av glidkraft. 

Man lossar fästpositionerna och drar soffan i sidled samtidigt som sängbottnen dras ut från väggen med andra handen. Sedan läggs madrasserna på plats och man kan bädda med lakan, kudde och täcke. 

När sängen ska fällas ihop lyfter man upp sängbottnen längst in mot väggen och skjuter in den mot vagnens vänstra kant. 

Glöm inte att fästa sängbottnen i golvet innan avfärd för att förhindra att sängen rör sig under transport. 

De båda pallarna som fungerar som extra middagsstolar står behändigt mot väggen på andra sidan och bordet förvaras stående på husbilens ena långsida. Allt är praktiskt genomtänkt och mycket väl organiserat. 

Att lasta motorcyklar i Deseo 400 TR är enkelt tack vare lastrampen som följer med genom tilläggspaketet Transport Plus (standard i Sverige) som inkluderar motorcykelhållare och 10 fästöglor. 

För att man ska kunna transportera motorcyklarna säkert omfattar paketet också en chassiuppgradering till 2000 kg, vilket kan vara behövligt med två tyngre motorcyklar. 

Den populära äventyrsmotorcykeln BMW 1200 GSA väger exempelvis 268 kg utan väskor och en Honda Africa Twin DCT väger knappt 230 kg. 

Att få in två sådana maskiner i husvagnen och dessutom åka lagligt skulle vara mer eller mindre omöjligt utan en chassi­uppgradering. 

I den testade vagnen är det svårt att få plats med två riktigt bastanta äventyrshojar då den uppfällbara sittbänken är ersatt med en fast monterad soffa. 

Glöm inte att beakta din körkortsbehörighet för att undvika att ekipaget (bil och släp) väger för mycket. Haka i rampen i vagnen och rulla upp motorcykeln i husvagnen. Förankra ordentligt, på samma sätt som på en färja och rulla söderut. Svårare än så behöver det inte vara för att kunna kombinera ett mobilt boende med härliga mc-turer på kontinenten. 

På den högra sidan längst fram finns rejäla garderober.
På den högra sidan längst fram finns rejäla garderober.
Det lilla köket är ­förvånansvärt välplanerat.
Det lilla köket är ­förvånansvärt välplanerat.

Utvändigt är Knaus Deseo snygg och strömlinjeformad. Frigången är god, trots kjolpaket och plastdetaljer runt kanterna och hela designen följer en genomtänkt modell. 

Jag gillar framförallt den smarta elanslutningen i fronten där man drar in landströms­anslutningen via gasolluckan i fronten och istället för att ansluta elen via en lucka på sidan av vagnen, som man alltid glömmer att stänga och som sedan slår irriterade av vinddraget under färd träs elsladden enkelt upp genom en lucka i golvet och ansluts i den smidiga frontlådan. 

Summa summarum är Knaus Deseo 400 TR en smidig vagn för dig som vill åka behändigt på små vägar, lasta med dig allt som du behöver – varför inte en motorcykel – och dra på långtur.

Plus: Mångsidig som få. Släpvagn och husvagn i ett enda praktiskt paket. Många genomtänkta detaljer.

Minus: Ont om arbetsytor i det lilla köket. Hög totalvikt ger bra lastvikt men ställer krav på dragbil och körkort.

Knaus Deseo 400 TR (2020)

Standardutrustning: Varmförzinkat Al-Ko Euro-chassi, tandemchassi med raka axlar, stödben, säkerhetskoppling, hydraliska stötdämpare, backautomatik, handbroms servo -assisterad, viktökning till 2 000 kg chassi, 14” standarddäck på stålfälgar. 
Totalvikt: 2 000 kg
Tjänstevikt: 1 421 kg 
Maxlast: 579 kg med -totalviktsökning (standard -svensksålda). 
Längd/bredd/höjd (utvändigt): 5 990/2 300/2 580 mm 
Längd/bredd/höjd (invändigt): 4 020/2 160/1 960 mm
Storlek entrédörr: 600 x 1 720 mm
Isolering vägg och tak: 31 mm
Isolering golv: 38 mm
Bäddmått: Takmonterad säng 200 x 140 cm och soffa 200 x 140 cm. 
Elförsörjning: 5 stycken 220 voltsuttag och 1 usb-uttag. 
Grundpris: 371 400 kronor 
Pris testad vagn: 479 000 -kronor. Vår testade vagn är av årsmodell 2020 och extrautrustad med totaltvikts-ökning, fast soffgrupp, exteriörpaket, entrédörr Knaus Style Plus (fönster i dörren), fönster bak, tältlist och klädselalternativ Active Rock.
Tack till Robert Nordfeldt i Ängelholm för lån av husvagn.

Taggar: Husvagnar, Knaus

På något sätt blir man glad av den lilla Deseo-vagnen som påminner om en väldesignad rymdraket och ett hästsläp. 

Med några enkla handhavande ställer man lätt om vagnen från transport till boende och kan samtidigt bo fyra personer i vagnen, i synnerhet två vuxna och två barn utan att det är det minsta trångt. 

Boggichassit – ett tandem­chassi med raka axlar – gör vagnen stabil, också när man krokat av den från bilen och man kan enkelt knixa in den på en liten campingtomt på kontinenten och sedan åka motor­cykel mellan sevärdheterna. Helt klart ett attraktivt alternativ inför Europaresan. 

– Jag körde tidigare en ­Dethleffs Advantage

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.