Nästa artikel
Hymer Tramp 674 Alde
Nyheter

Hymer Tramp 674 Alde

Publicerad 13 mars 2013 (uppdaterad 16 december 2013)
Hymer bestämde sig för att bygga en bil med de funktioner och egenskaper som vi svenskar efterfrågar. På gnistrande vintervägar och en stjärnklar januarinatt synade vi resultatet.

2011 firade Hymer femtio år som husbilstillverkare. Det firade de med en exklusiv serie av sin halvintegrerade modell, Tramp, kallad Premium 50.

Hymers historia sträcker sig dock längre tillbaka i tiden än så. Redan 1958 serietillverkades husvagnar konstruerade av Erwin Hymer och Erich Bachem, då under namnet Eriba.

De första husbilarna producerades 1961 och kallades Caravano. De baserades på den lätta lastbilen Borgward B 611.

Oturligt nog försattes Borgward samma år i likvidation. Endast tre exemplar av Caravano producerades.

Tio år senare, vid Caravan Salon i Essen 1971, började namnet Hymermobil eka mellan montrarna. Då presenterades nämligen Hymermobil 550, en halvintegrerad bil byggd på ett Mercedes-chassi. Sedan dess är Hymermobil och Hymer för många synonymt med husbilar och husbilsteknik. De var tidiga med helintegrerade bilar och många av de funktioner som man idag tar som självklara, som den nedfällbara sängen fram och uppvärmda dubbelgolv, utvecklades av ingenjörerna på Hymer, ofta ledda av Erwin Hymer själv.

Hymer 2012 har fyra serier med halvintegrerade bilar. Hymer Van är baserad på Ford och är något av en udda fågel i skaran. De övriga tre serierna är nämligen Fiatbaserade och heter alla Tramp, med olika tillägg. Tramp CL är basserien. Tramp 2x2 heter bilarna som har taksäng över sittgruppen. Slutligen finns specialutgåvorna i Tramp Premium 50-serien.

Premium 50-bilarna har uppgraderats på en rad punkter. Komponenter som vanligtvis återfinns på tillvalslistor är här standard. Mest iögonfallande är att hytten och frontspoilern är antracitgrå och bodelen övervägande vit. Det är ovanligt för Hymer som vanligtvis har enfärgade fordon.

Invändigt upplevs bilen ljusare än Hymerbilar som ofta har mörk trädekor. Det beror delvis på de väl tilltagna takluckorna men främst på den ljusare trädekoren Umbria Select.

Vidare ingår de sedvanliga paketen som brukar ingå i normalutrustade fordon. Exempelvis Fiats chassipaket med bland annat dubbla airbags och farthållare. Mer premiumbetonad är den extra lastluckan till det stora lastutrymmet. Madrasserna i sängarna är av kallskum och har tallriksfjäderbotten (ser ut som plastblommor). Stoppningen i sittgruppen är av högre kvalitet. Listan på uppgraderingar är lång.

Alla hel- och halvintegrerade Hymerbilar har PUAL vägg- och takkonstruktion med helskum. PU står för polyuretan, det är skummet, och AL står för aluminium. Skummet pressas under högt tryck in mellan skivor av aluminium och kryssfaner. Skummet härdar och binder samman skivorna. Konstruktionsmetoden ger en vridstyv bil. En annan av polyuretanets egenskaper är att det inte binder vatten.

Gemensamt för alla halvintegrerade Hymerbilar är att de har luftburen värme från Truma. Eller – nästan alla, får vi väl säga. Nu presenteras nämligen Hymer Tramp 674 Alde. Den är det senaste tillskottet i Premium 50-serien och har som namnet antyder vattenburen värme. Vi kallar den fortsättningsvis för bilen kort och gott.

Bilens planlösning är framtagen av Hymer i samarbete med deras svenska generalagent Hymer Sverige med huvudkontor i Örebro. De har tillsammans ringat in de svenska kundernas önskemål vad gäller planlösning och utrustning. Det har resulterat i en bil med goda vinteregenskaper både vad gäller boendemiljö och körsäkerhet.

Det som främst särskiljer den från Hymers andra halvintegrerade, förutom värmesystemet, är: en stor garderob vid entrén, långbäddar med garderober under och ett vinkelkök med ett så kallat apotekarskåp. Bilen är uppvägd till 4 250 kilo och har såväl ABS, ASR som ESP.

På de snöiga vägar vi kör bilen uppför den sig mycket bra. Normalt sett ska man köra så att antisladd-funktionen inte behöver gripa in. Vi pressar bilen lite under kontrollerade former.

När bakvagnen ger sig iväg träder ESP:n in och rätar upp det hela. Långa uppförsbackar med moddig snö och en tung husbil är inget drömscenario. Det gäller ha tillräcklig fart utan att ladda på för mycket. Vi klarar de flesta backar utan problem. Vid ett tillfälle stannar vi halvvägs. Med hjälp av antisliren, ASR, och lite erfarenhet lirkar vi oss ändå upp. Det vi gjorde var att tömma garaget och flytta den tunga fotoutrustningen längst fram i bilen. Tre sandsäckar, som annars tynger stativ, hängdes längst fram på bilen. På så sätt fick vi lite mer tyngd på drivhjulen, de är de främre hos Fiat Ducato, och kom upp.

Garaget är stort i denna bil, då bilen är uppvägd kan det utnyttjas väl. Men som vanligt är det viktigt att tänka på viktfördelningen (läs mer om hur man lastar rätt på sidan 16).

Bilen är alltså en fyrsäsongsbil. Vad innebär det i praktiken?

Den vattenburna värmen som alstras i pannan, en Alde compact 3010, sprids via konvektorer placerade runt om i bilen. Golvvärmen är även den vattenburen och sprids huvudsakligen med slingor. Under sittgruppen däremot finns konvektorer placerade i dubbelgolvet. Man kan välja vilka delar av bilen som får mest värme via reglage som är placerade i dubbelgolvet och nås via en lucka. I och med att värmen är vattenburen ges även möjlighet att värma upp bilen under färd via en värmeväxlare som leder värmen från motorn till konvektorerna.

Halvintegrerade bilar har nackdelen att hytten inte är optimalt isolerad. För att råda bot på detta finns ett isolertäcke som enkelt sätts på plats.

Vår bil är dessutom extrautrustad med en Webasto dieselvärmare till förarhytten. Med tanke på bilens vattenburna system kan den kanske upplevas som ett kaka på kaka-tillval, men i riktigt svår kyla stödjer den Aldepannan. Dessutom sparar man gasol om den används regelbundet.

Ibland kan det vara långt till platser att byta eller fylla gasoltuber. Då kan dieselvärmaren, som har en effekt på mellan 2.5-5.2 kW, bespara ägaren en onödig omväg. Rent ekonomiskt tar det nog ett bra tag att räkna hem en eventuell besparing på gasolutgifter, dieselvärmaren kostar 23 300 kronor.

Inne i förarhytten finns ett rejält isolerdraperi som löper i en skena ovanför hyttstolarna. Det är relativt tjockt och räcker ned till golvet, vilket är funktionellt ur isolersynpunkt, men det riskerar att bli blött av smältvatten från snöiga skor. Bilen har även ett extra värmepaket med fläkt under förarstolen. Dess funktion är att tillföra lite extra värme och få rotation på luften i förarhytten. Reglaget till värmepaketet sitter på sidan av stolen. Det är lätt hänt att knäppa på det av misstag med foten.

Det som fullbordar vinteranpassningen i testbilen är de isolerade och uppvärmda färsk-och gråvattentankarna som dessutom har ett skyddande glasfiberhölje.

Bilen är lågbyggd och har ett behagligt lågt insteg. Första trappsteget är 22 centimeter högt. Totalt utgörs insteget av två steg placerade innanför entrédörren. Inget yttre utfällbart steg behövs. Det är en fördel vintertid då utvändiga trappor har en tendens att krångla om de utsätts för vägsalt, is och kyla.

Utrustningsnivån i hallen är hög. Entrédörren har såväl myggnät, förvaring samt ett avlångt, trevligt fönster.

Ovanför bodelsdörren finns två manöverpaneler. En av dem är Hymers informationspanel. Den är föredömligt enkel. En stor vridbar knapp styr alla funktioner. Trycker man på den startar eller stänger man av bodelens elektronik. Vrids den visas batteriernas laddningsgrad samt hur mycket grå- och färskvatten bilen har för stunden. Även Aldepanelen och en knapp för värmeväxlaren är placerade här. I soffan direkt till höger innanför dörren kan skor stuvas in via en lucka i sidan. På motsatt sida, en bit upp, finns tre klädkrokar. Det är en trevlig hall.

Det i sammanhanget grandiosa epitetet hall tillskriver vi den stora garderob som finns i direkt anslutning till entrén. Det är något som vi nordbor, med våra bylsiga jackor på vintern, hett eftertraktar. Garderoben är 60 centimeter djup, 166 centimeter hög och 40 centimeter bred. Två hyllplan kan placeras i olika lägen eller helt tas bort.

Det enda som krånglar till det är att dörren är vänsterhängd. Det innebär att man inte kan hänga av sig jackan innan man tar itu med exempelvis pjäxorna. I stället måste man vandra bakåt i bilen för att sedan öppna garderobsdörren. Vi tycker att dörren ska vara högerhängd, kanske kan det åtgärdas i senare versioner? Garderoben är belyst med små LED-lampor som tänds automatiskt och i taket finns en ventil.

Bilens dubbelgolv ger konstruktörerna möjligheter att få undan saker som annars kan skrymma i bodelens utrymmen. I denna bil har man inte byggt upp dubbelgolvet hela vägen, det är inte helt plant, ett par kanter finns att se upp med. Den mittersta delen av bilen har en takhöjd av 198 centimeter. Från mitten av sittgruppen och framåt är golvet 10 centimeter högre och i bak i bilen i höjd med kylskåpet reser sig golvet 14 centimeter. Se upp med dem, vi snubblade ett par gånger.

Hygienutrymmet höljer inga sensationer men väl ett hemligt fack bakom toarullen. Som ett litet medicinskåp. Det finns också två klädkrokar inne på toan och tre utanför toaletten. Räknar vi alla krokar har vi något av ett rekord. Åtta krokar inom dryga metern gör att vi brister ut i en spontan applåd!

Längst bak i bilen finner vi långbäddarna. De är 190 centimeter långa och 77 centimeter breda. Höjden mellan bädden och taket är 87 centimeter. Madrasserna är i vårt tycke något hårda. En tunn bäddmadrass skulle sitta fint. Ovanför sängarna finns överskåp och öppna hyllor. Det centrala skåpet på bakstammen är lite större än de övriga och rymmer exempelvis ett par duntäcken. Under sängarna finns två andra unika attribut i bilen.

Lyfter man upp sängbottnarna döljer sig nämligen en garderob under varje säng. De är 58 centimeter breda, 75 cm höga och 70 cm djupa. Lägger vi ihop bilens tre garderober får vi en volym på 1,1 kubikmeter. Det låter kanske inte så mycket. Lägger vi däremot ihop bilens tre klädstänger får vi sammanlagt 146 centimeter stång till förfogande. Det är nästan i överkant. Nu kan man välja att förvara annat i någon av garderoberna under sängarna. Packade utflyktsväskor och en tvättkorg till exempel. Eller bäddmadrasser.

Mellan sängen och köket finns ett kylskåp med separat frys samt förvaring i olika skåp. Köket har trelågig spis med delat skyddsglas och en rostfri diskho. Det är ett vinkelkök med mestadels utdragslådor under bänkskivan, som är av laminat. Mellan kylskåpet och köket finns två förvaringslösningar. En av dem är riktigt bra: ett apotekarskåp som är cirka 10 centimeter brett och lika högt som diskbänken. Det är ett lättstuvat utrymme som inventeras i ett ögonkast. Ovanför apotekarskåpet finns den mindre bra lösningen: ett 10 centimeter brett skåp som är 60 centimeter djupt och når upp till taket. En avgrund med andra ord där en kvarglömd grapefrukt kan ställa till med stor oreda. Ett högre apotekarskåp samt att skåpet ovanför frysen breddades en aning tycker vi skulle vara den bästa lösningen.

Sittgruppen är det utrymme som ytmässigt fått stå tillbaka en aning i bilen. Nu känns denna bil som gjord för två personer och i det ljuset är sittgruppen generös. Naturligtvis får fler plats, fyra personer sitter alla hyfsat bekvämt om man snurrar hyttstolarna. Stoppningen är verkligen skön i de bältade platserna i soffan. Bordet går att skjuta i sid- och höjdled. Sittgruppen går att omvandla till en säng vid behov. Det går även att stuva in saker under sittgruppen via en lucka på utsidan. Samma lucka (på förarsidan) ger tillgång till elcentralen.

Tv:n sitter monterad på en arm som löper i en skena placerad vid entrén. Tv:n ses bäst från sittgruppen. Planlösningen bildar en gång bakåt i bilen så det fungerar inte så bra att se på tv från sängen.

Förarplatsen har Fiats standardinredning i svart plast. Jalusierna för hyttfönstren är snyggt integrerade i kassetter, endast ett stag längst ned vid vindrutan skvallrar om jalusiernas närvaro. Den natt vi tillbringade i bilen var det cirka fem grader kallt ute och den invändiga isolergardinen var det enda vi använde i isoleringsväg. Det räckte gott och väl. Värmesystemet arbetade diskret och relativt ljudlöst. Det enda som störde en aning var värmepaketet under förarstolen vars fläkt brummade lite. Med isolertäcket på plats uppger Hymer att bilen klarar att hålla en temperaturskillnad på minst femtio grader, det vill säga plus tjugo inne och minus trettio utanför dörren.

Vi tycker Hymer har lyckats bra med denna bil. De anpassningar som gjorts är vettiga och efterfrågade. En väl isolerad och uppvärmd vinterbil med trygga köregenskaper. Det är svårt att hitta några stora minus. Planlösningen ger en kompakt bil som inte är så luftig, men med gott om plats för saker och med väl tilltagna utrymmen.

Att bilen är konkurrenskraftig råder det inga tvivel om. Baspriset på 799 000 och den utrustningsnivå som genom premium 50 paketet ingår, ger en bil som står sig väl mot de andra bilarna i prissegmentet. Vem köper den då? Den är perfekt för två personer, så ett par är ingen vågad gissning. Dessutom har paret förmodligen ägt en eller flera husbilar tidigare. De vet vad de vill ha och är beredda att betala för det. 

Text och foto: Mikael Galvér

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.