Nästa artikel
Kabe TM Integrated 810 LGB
Nyheter

Kabe TM Integrated 810 LGB

Publicerad 4 april 2013 (uppdaterad 10 april 2014)
Kabe TM Integrated 810 LGB är en rejäl vinterbil. Den har Alde-värme, vattenburen golvvärmematta i förardelen, isolerade tankar, uppvärmt dubbelgolv, termogardin och motorvärmare som standard. Dessutom är bilen ett kraftpaket med 176 hästkrafter under huven och en sexväxlad automatlåda. Läs vårt test från nummer 4 2012!

Kabe TM Integrated 810 LGB. Ett långt namn på en lång och ovanligt välutrustad helintegrerad husbil.

Detta svensktillverkade semesterhem har det mesta man kan önska sig för året runt-bruk som standard. Skulle detta ändå inte räcka finns ytterligare 80 tillval.

Beteckningen 810 anger fordonets längd i centimeter och den yttre bredden är 231 cm vilket gör att fordonet tar upp en parkeringsplats på 18,71 kvadratmeter.

Tar man bort ytterväggarna, förarplats och motorrummet blir det kvar dryga 12 kvadratmeter boyta. Compact living kan det tyckas men de invändiga ytorna är väl utnyttjade.

 

LBG betyder att fordonet är försett med två långbäddar och stort garage. Planlösningen innebär – som i de flesta husbilssammanhang – att bäddarna är högt placerade ovanför garaget. I detta fall nås sängarna via två trappsteg.

Långbäddar är ju svenskens favorit och det har Kabe tagit fasta på. Skulle andan falla på så kan man, i den här husbilen, genom att dra ut en skiva mellan bäddarna, lägga dit en extra dyna och skapa en familjesäng för familjen, varande eller blivande.

 

Sängstommarna kröns av spiralmadrasser som med tillhörande bäddmadrasser ger ett mjukstyvt underlag för besöket hos John Blund. I vanlig ordning finns det ganska rymliga stuvutrymmen under sängarnas fotändor.

Framför sängarna står två fullhöjdsgarderober. En är försedd med hyllor och den andra är avsedd för hängande plagg. Ett extra tv-fäste finns också monterat på den vänstra garderobsväggen. Naturligtvis med lämpliga uttag för antenn och el. En liten finess ovanpå garderoben är en nattlampa som kan ge ledljus vid nattliga toalettbesök eller smörgåsräder.

Utrymmet längs sidorna i taket ovanför sängarna är täckt av totalt nio skåp. Vill man sittligga, exempelvis för att läsa, får man räkna med en mindre bekväm sittställning. Det är priset man får betala för det höga garageutrymmet.

Bra är emellertid att man har monterat en brandvarnare som standard i sängkammaren.

Bra är också att sovutrymmet kan avskiljas från resten av bilen med ett draperi.

Efter sovrummet har vi toalett och dusch till höger och köksavdelningen till vänster. Toaletten ser rymligare ut än den egentligen är, men fungerar tack vare den vridbara toalettstolen. Duschen avskärmas, vid behov, med en vikvägg.

Det runda handfatet omgärdas av ett jalusiskåp med en hylla under och två spegelskåp kompletterar inredningen. Skylighten i taket är självventilerande.

  

Köket håller normal husbilslayout som startar med en 145 liter stor kyl med 30 liters frysfack och fortsätter med ett L-format pentry. Trelågig häll med separat ugn. Här visar Kabe på gott säkerhetstänk i form av kraschsensor och läckindikator – allt för att förhindra olyckstillbud.

Tittar vi vidare i köket finns avställningsytor i hörnet mot dinetten och en rund grund diskho. Att göra hon rund måste vara en eftergift åt någon designer. En kvadratisk ho hade på samma bänkyta varit mer praktisk och rymt mera disk.

Ovanför fönstret – som sträcker sig längs hela pentryt – finns praktiska skåp med belysning och en köksfläkt under överskåpet sörjer för avluftningen.

Fyra utdragslådor och ett ”speceriskåp” ryms under köksbänken och dessutom ett litet skåp där soppåsen har sin plats i en tvådelad ”plasthink”. Lådor och dörrar hålls säkrade genom ett ”centrallås” i form av ett litet vred som öppnar spärren vid behov.

Det smalaste stället mellan köksdel och garderob, den så kallade getingmidjan, är 54 cm och räcker till för fri passage.

 

Framför toa/duschutrymmet finns en rymlig ytterklädesgarderob som värms upp av konvektorer och har en egen ventilator i taket. Här har också blöta skor ett galler att torka på. Sedan följer ett garderobsfack med klädhängare, skohylla och fyra små hyllor placerade direkt vid ytterdörren.

Umgängesdelenframme i bilen har tre fasta sittplatser. Dinettens bord går att förlänga med en extraskiva som enkelt dras fram från bordets undersida och snäpper på plats. På så sätt ökas bordet storlek från 68x106 centimeter till 68x149 centimeter.

Vänder man på framstolarna skapas ett sällskapsrum där det är meningen att fem personer ska kunna sitta.

En dubbelsäng med måtten 147x188 centimeter fälls med elmotorhjälp ner från taket. Bädden är något mjukare än de fasta sängarna bak i bilen och kräver lite akrobatik för att äntra och lämna. Dess lämpligaste funktion är nog som ”barnkammare” för unga och smidiga personer.

Dinettens säten är stoppade med Bultex – ett återvinningsbart polyetermaterial – och var i testfordonet klädda med ljust skinn med arbetsnamnet ”Skagen”, förmodligen med association till ortens sandstränder.

Det är snyggt men en smula opraktiskt då exempelvis jeans kan smutsa ner ytskiktet.

Under färd är fordonet godkänt för fyra personer som också har var sitt säkerhetsbälte. Från skåpet ovanför dinetten kan en platt-tv (extra) dras ut. Tv-antenn ingår i standardutrustningen. Vill man titta på tv utomhus under markisen finns det uttag för 240 volt, 12 volt och antenn i en liten lucka i husbilens sida.

 

Hela fordonet kryllar av ljuspunkter och diodramper som stöttar ljuset från de fyra skylighten där den största har måtten 85x54 centimeter och de övriga 38x38 centimeter.

Samtliga öppningsbara fönster är försedda med myggnät och gardiner. Dessutom finns en kraftig termogardin för sidodörren och framrutan.
gardinen ärett av bilens verkliga triumfkort. Tillsammans med konvektorer – placerade i instrumentpanelen, vid förardörren och passagerarfönstret – bildar den en luftspalt mellan sig själv och rutan. I spalten bildas värme som skapar bättre komfort i förardelen.

Lösningen minskar också kondens- och isbildning på framrutan, något som var tydligt under testperioden i fjällen. Vi upplevde varken kallras eller kondens på framrutan. För att ytterligare minska kondens- och isbildning, finns också fläktar.

 

Så till värmesystemet i golvet. Här briljerar Kabe med flera smarta lösningar.

En exklusiv sådan är den vattenburna golvvärmemattan i förardelen. Denna är kopplad till det övriga golvvärmesystemet och är standard. Mattan stagar också upp Fiats plastgolv som annars är svampigt mjukt att gå på.

Dubbelgolvet är en annan av Kabe finesser. I det övre golvet finns slingor för golvvärme och utrymmet mellan golven värms också upp av flera konvektorer som sprider värme uppåt genom spalter i golvet, bakom möblemanget och genom de ventilerade tapeterna.

Utrymmet mellan golven ger plats för bland annat värmeanläggningen och nyttjas, förutom som utifrån åtkomligt lastutrymme, även till förvaring av batteri och gråvattentankar som på det här viset håller sig varma utan frysrisk. Tyvärr har man delat av facket, som man kommer åt från båda sidor, med ett skott i bilens längdriktning vilket gör att utrymmet inte kan användas till förvaring av långa saker som till exempel skidor.

 

Förutom bilens ordinarie värmesystem finns det även en Webasto motorvärmare som standard. Ett uppskattat Vi uppskattade den mycket då testveckan bjöd på temperaturer runt minus tio grader. Dessutom finns det två extra värmepaket under framsätena.

Ytterdörrarna är försedda med kraftiga lås som borde stå emot spontana inbrottsförsök.

Det finns också inbrottslarm med larmkontakter på alla luckor och dörrar samt IR-sensor (rörelsedetektor). Föredömligt!

Karossen på 810:an är uppbyggd av plastlaminat med 36 millimeter isolering och en innervägg som är klädd med en tapet som andas. De plana ytorna bärs upp av reglar av plast som dels ger säkrare förband mellan karossdelarna dels tillåter luftväxling genom ingjutna luftkanaler. Ytterligare en finess är att kabelrännorna för eldragningen är vinklade för att värmen från de lågt placerade elementen ska kunna strömma fritt in i bodelen.

 

Framdrivningen skötsav Fiats trelitersmotor på 176 hästkrafter som är kopplad till en sexväxlad automatlåda. Båda är standard (manuell finns som tillval).

Till skillnad från den äldre Ducato-framdelen så fungerar styrning, koppling och växling mycket smidigare på den nya modellen och motorns hästkrafter räcker till utan prut.

Bullret vid förarplatsen ligger vid 70 km/h på normala 73 dBA och ökar vid 90 km/h till 75 dBA. Nu var testfordonet utrustat med vinterdäck vilket kan ha påverkat ljudmätningen. Med sommardäck bör värdena bli något lägre.

Under testperioden noterade vi ett skrammel i området runt instrumentbrädan och A-stolpen. Ljudet var svårt att lokalisera men hördes endast på passagerarsidan. På andra sidan, vid förarplatsen, hördes inget. Förmodligen kan missljuden på höger sida avhjälpas.

Vid körning vintertid på landsväg med dåligt väglag, mäter vi att bilen drar 1,1 liter per mil vid cirka 70 km/h.

 

Backkameran är en besvikelse. På blöta vägar blir den lätt smutsig. Det tar inte lång tid innan sikten försämras avsevärt på grund av stänk från vägen.

Ljudanläggningen är som standard Pioneers navigations- och AV-system – AVIC F930BT – som även inkluderar backkamera. Standardmonteringen i Fiats instrumentpanel gör att varken föraren eller framsitspassageraren kan se skärmen utan att luta sig kraftigt inåt bilen med en betraktningsvinkel som varken är bekväm eller trafiksäker.

 

Vidare äråtkomligheten för enklare motorservice ingen lek. Påfyllningen för vindrutespolarvätska sitter bra till men för att hitta oljestickan krävdes både ficklampa och spegel. Till slut hittades den gömd tillsammans med oljepåfyllningen bakom två kraftiga ventilationsslangar. Omöjlig att upptäcka framifrån.

Att dra ut stickan gick väl an med lite spill som följd. Men att stoppa tillbaka den var omöjligt utan spegelns hjälp och nerkladdade fingrar som resultat.

 

Det rymliga garaget kommer man åt genom 108x69 centimeter stora luckor på var sin sida bak i fordonet. Luckorna öppnas uppåt och bildar på så sätt lite regnskydd vid lastningen.

Garaget har räfflat aluminiumliknande golv och två inbyggda hyllor längst bak. Här finns också plats för stegen som är nödvändig om man ska äntra sovutrymmet över dinetten. Stadiga lastsäkringsöglor löper längs skenor i utrymmets tvärriktning. Reservhjul ingår inte men däremot en lagningssats och en elektrisk luftpump.

Det finns dessutom två 75x20 centimeter luckor som ger tillträden till utrymmet mellan golven och naturligtvis var sin lucka till toalettanken och till gasolutrymmet.

Den testade Kabe 810 LGB med 176 hästkrafter och sexväxlad automatlåda som standard, är smidig och snabb trots sin storlek. Det är en utmärkt bil för två personer med krav på bokomfort året runt.

Många detaljer, exempelvis den extra golvvärmemattan i förardelen, är väl genomtänkta. Andra moment, exempelvis de högt placerade speglarna i testbilen, har Kabe redan uppmärksammat och justerat. Vi efterlyser också ett förlängningsrör till oljestickan.

Det övergripande intrycket är att bilen är föredömligt optimerad för vårt nordiska klimat. Värmeförsörjningen imponerar, det finns inte en chans i världen att man behöver frysa.

Bilen är också utrustad med flera säkerhetstillbehör som läckindikator, inbrottslarm och rörelsedetektorer.

Tillsammans med bilens mjuka värden, inte minst gardinuppsättningar och övriga textilier, bildar dessa pricken över i:et i ett mobilt hem som många säkert funderar på att ta sig råd att köpa.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.