Nästa artikel
McLouis Mc4
Fyrmansbil för halv miljon

McLouis Mc4

Publicerad 30 mars 2011 (uppdaterad 29 januari 2018)
En halv miljon räcker inte långt vid köp av ny husbil. Det finns dock undantag och ett av dem är nya McLouis Mc4. Vi har testat den men också laddat tresäsongsbilen med termometrar för att celsiusmässigt se hur den klarar vinterklimat.

McLouis som grundades 1999 tillhör italienska SEA-gruppen. Där ingår förutom McLouis även Elnagh, Miller, Joint, Dream, Sharky, Mobilvetta, Autosleepers och Orian. SEA-gruppen, eller Societá Europea Autocaravan som den egentligen heter, är störst i Italien och tredje största koncern i Europa när det gäller fritidsfordon.

Deras över 1000 anställda jobbar i Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och Storbritannien. När det gäller McLouis så är huvudsätet beläget i nordvästra hörnet av Italien i Val d´Aosta (Aosta-dalen).

I McLouis program finns både halvintegrerade modeller samt alkovmodeller, alla byggda på Fiat Ducato. McLouis har en fördelaktig prisbild och billigast i deras program är McLouis Lagan. Alkovvarianten av Lagan har ett grundpris på 436 000 kronor medan delintegrerade varianten går på 434 000 kronor.

Snäppet över kommer Steel som också finns som alkov eller delintegrerad, och därefter Tandy som alkov eller delintegrerad. McLouis Mc Van finns bara som delintegrerad och är något smalare än de andra (2,2 m).

 

Modellserien Mc4 hör till mittsegmentet prismässigt och det är delintegrerade husbilar med takbädd. Mc4 finns i fyra olika planlösningar där två har tvärställd dubbelsäng bak och två har så kallad fransk bädd som smalnar av vid fotändan. Vi har testat varianten med fransk bädd och ett vinkelkök som även kan användas när taksängen är nedfälld.

När det gäller vägegenskaperna finns inte mycket att anmärka på. Vårt exemplar är utrustat med splitter nya dubbdäck och trots att de inte är inkörda känns väggreppet förträffligt. Fiats antislirsystem (ASR) motverkar hjulspinn och de låsningsfria bromsarna (ABS) motverkar hjullåsning vid broms och påföljande undanmanöver.

Förarmiljön är på sedvanligt Fiatmanér bra och stolarna bekväma med sina dubbla armstöd. Sikten i backspeglarna är också bra utan skymmande fönsterstolpar och det går att se genom bilen tack vare en ruta i bakstammen.

Bodelen på vårt testexemplar har inget störande skrammel vilket ger känslan av att bilen är väl sammansatt. Mc Louis Mc4 är 6,86 m lång och har inte särskilt stort överhäng bak. Det gör det lättare att hålla reda på bilens bakända när den ska backas på plats mot en elstolpe.

Det finns ingen utfällbar trappa vid insteget till bodelen vilket har både sina för- respektive nackdelar.

Vidare finns färre utstickande delar under bilen som riskerar att ta i om man kör över ojämnt underlag. En nackdel är dock att trappstegen på insidan är väldigt små och det kan vara lätt att snubbla för den som har stora fötter. På väggen till vänster innanför dörren finns dock en liten ledstång som underlättar insteget.

På samma vägg sitter också en stor spegel som visserligen ger rymdkänsla i bilen men för övrigt är lite malplacerad. Dels för att det är svårt att stå i entrétrappan och spegla sig, men framför allt för att det hade varit mer praktiskt med en klädhängare innanför dörren. Nu är den här bilen visserligen gjord för varmare klimat men ytterkläder har man i de flesta länder. Jackan hamnar därmed på den fina soffan till höger innanför ytterdörren.

Sittgruppen imponerar med sin storlek och direkt innanför entrén, där jackan nyss hamnade, finns en soffa med plats för två vuxna eller tre barn.

På motstående sida finns en liten men praktisk hörnsoffa med två bältade platser. Den lilla tvärdelen kan plockas bort under färd för att ge bättre fotutrymme för passagerare under färd.

En bra detalj är att samtliga sitt- och ryggdynor går att "klyva". Därmed får även långa personer en skön sittplats med bra benstöd.

Dynorna sitter ihop med kraftig kardborre och även själva sittdynan kan därmed göras lägre vid behov. Sammantaget är Mc4:s sittgrupp ett föredöme vad gäller både bekvämlighet och antal platser. Här ryms alla fyra som har sovplats men också ett par gäster utan problem.

Matbordet som mäter 69x100 centimeter hör också till de större och tack vare att det kan skjutas i alla riktningar behövs ingen extraskiva.

Allmänbelysningen över matbordet är god tack vare sex LED-armaturer på undersidan av taksängen plus indirekt belysning bakom överskåpen.

Däremot saknas läslampor och det är synd eftersom framstolarna är så sköna läsfåtöljer. Visserligen finns Fiats originalinnerbelysning men de går på startbatteriet. Dessutom sitter de bakom hyttgardinen när den dragits för. Mc4 har en hyttgardin som visserligen är tunn men som ändå isolerar bättre än plisségardiner i extra fönsterramar.

En nackdel med tyggardinen är däremot att öljettkrokarna är klena och lätt lossnar, med fult hängande textiler som följd.

 

Mc4 har en ovanligt bred taksäng på 140x190 cm vilket gör att den rymmer två vuxna utan problem. Är man lite ofärdig i benen kan det dock vara svårt att klättra upp i taksängen men väl på plats sover man prinslikt. Rejäla fallskydd liknande de som finns i tågkupéer samt dubbla läslampor, ger extra trygghet i nattens mörker.

Har man barnbarnen med sig kan det vara en fördel att placera dem i franska bädden bak, då kan de ligga och se på tv med fördragen gardin medan de vuxna trivs i sittgruppen. Med nedfälld taksäng blockeras en stor del av ytterdörren men också sittgruppen.

Köket blockeras däremot inte utan går att använda oavsett om taksängen är nedfälld eller ej.

Köksbänken har formen av ett L vilket ger gott om avställningsyta men diskhon är i minsta laget. Den har inte heller någon plåt med avrinningsyta.

Möjligen är det på den lite enklare utformade köksdelen man sparat pengar jämfört med dyrare konkurrenter. Här finns till exempel endast ett kontaktuttag, inga skärbrädor, ingen bestickinsats i utdragslådorna, inga kryddhyllor och en stor glaslucka över den trelågiga spisen.

Köksfläkt finns inte heller men väl ett öppningsbart köksfönster. Kylskåpet är däremot rymligt med sina 150 liter inklusive 26 liter frysfack med separat dörr. Midjegången bakom kocken är riktigt bred (100 cm) och ger hela bodelen ett rymligt och luftigt intryck.

 

Om köket är enkelt utformat är toalettutrymmet motsatsen. Här känns det som man befinner sig i en betydligt dyrare husbil.

Toalettstolen är bekvämt placerad med bra benutrymme och det finns en stång för handdukarna plus handdukskrokar. En tvålkopp samt tandborstmugg i glasliknande plast förhöjer intrycket liksom den lilla hållaren för toalettpappersrullen. Under tvätthon finns förvaringsskåp och ett av överskåpen gömmer en kontakt för 230-volt.

Ett stort fönster med frostad yta är bra när vattenångor och eventuellt andra ångor behöver vädras ut. Duschkabinen är rymlig med avlastningshyllor och fullständigt inplastad med en lättmanövrerad dörr. Toalettbesöket är med andra ord en fröjd för att vara en husbil i denna prisklass.

 

Den bakre bädden mäter 127x200 cm och omges av två stora fönster vilket gör sängen något svalare. Visserligen skönt när man ska sova men nog märks det att fönster är en värmetjuv.

Två läslampor med LED-lampor finns vid sängen och vid fotändan finns ett tv-skåp med uttag. Har man ett stativ som kan fällas ut och vridas runt, går det att se tv från både sittgrupp och säng.

Sammantaget kan man säga att man får mycket husbil för en relativt liten penning. Fyra sovplatser, vinkelkök och en rejäl sittgrupp med plats för gäster.

Kortare stunder är det absolut inga problem att campa i minus 10 grader eller kanske till och med minus 20 grader. Däremot ska det nämnas att överskåpen är oventilerade vilket gör att det lätt bildas kondens när det blir kallt.

Gråvattentanken är inte heller vinterisolerad men detta kan fås som tillval och eftermonteras då av McLouis.

Till exempel kan man få doppvärmare monterad i gråvattentanken. Vid fricamping tar en doppvärmare dock lite extra kräm från batteriet, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Kortvarigt kan man ju annars använda campingens faciliteter.

 

Jimmie Öbom (text och foto)
 

Köket är trevligt utformat med bra avställningsyta. Dock i enklaste laget utan vare sig avrinningsyta vid diskhon eller besticklåda i utdragslådorna. Köksfläkt saknas men inte köksfönster.

Alla sitt- och ryggdynor är tvådelade för största möjliga flexibilitet. Hela sittgruppen rymmer 6-7 personer.

Den nedsänkbara taksängen är 140 cm bred och upp kommer man med stege. Bra fallskydd men det är mindre bra att halva entrén täcks när sängen är nedsänkt. Under franska bädden på bilden till höger finns förvaring samt en Truma Combi 4-panna.

Riktig duschkabin och trevligt toalettutrymme.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.