Nästa artikel
Fendt Topas 560 TG
Elegant slipad ädelsten

Fendt Topas 560 TG

Publicerad 30 mars 2011 (uppdaterad 21 juli 2013)
Tyska Fendt är Hobby-koncernens lyxmärke och Topas deras näst finaste modellserie. 560 TG är ombonad som ett hotellrum – men både billigare och personligare.

Ädelstenar är ett populärt tema när det gäller att namnge husvagnar. Den tyska hobbysläktingen Fendt har i stigande ordning följande i sitt modellprogram: Saphir, Platin, Topas, Diamant och Diamant VIP. Tillsammans finns dessa i 46 planlösningar, och vi har provat Topas 560 TG med u-soffa längst bak och långbäddar fram. Det är med andra ord en tvåpersonsvagn med möjlighet att bädda fram ytterligare två sovplatser.

Den utvändiga designen på Fendts husvagnar är inte anmärkningsvärt iögonfallande. Den ser närmast diskret och lite anonym ut i sin framtoning; vit med några enkla sidostripes och med rundade hörn. Mörka rutor runtom och snygga lättmetallfälgar förhöjer intrycket. Fälgarna passar bra ihop med redaktionens Volvo V70 som har liknande "ekrar".

 

Nedsjunken bakom ratten infinner sig därför en viss stolthet när jag högtidligt rattar genom Landskronas centrala delar. Vilket enhetligt ekipage! Med en nonchalant armrörelse sätter jag på mig de mörkaste solbrillorna jag kunde hitta i bensinmackens sortiment. Jag drar min stora Topas längs E6:an norrut där Tylösand hägrar i solskenet.

Vad kan passa bättre än denna förnäma badort för ett dylikt ekipage?

Topas finns i åtta varianter varav hälften är 2,3 meter breda och den andra hälften 2,5 meter. 560 TG är en av fullbreddarna och med den bakom bilen blir bränsleförbrukningen aningen högre. Den smalare varianten heter 550 TG och förutom att den väger mindre (och lastar mer) så har den smalare sängar och mittgång. I övrigt är de närmast identiska.

 

När det blåser på slätterna längs E6:an känns det att vagnen utgör ett vindfång som med alla andra vagnar. Trots vagnens körklara vikt på cirka 1500 kilo klarar redaktionsbilen Hallandsåsens norrgående backe på femte växeln. Givetvis främst tack vare den starka dieselmotorn men Topasen är ändå följsam längs vägen.

Väl framme vid målet, Tylösands camping, tilldelas jag en vackert belägen plats under ett träd längs en smal campinggata. Den breda vagnen är följsam även baklänges och tack vare att Topas 560 TG inte är så jättelång utgör det inga problem att hålla reda på bakändans överhäng. Jag kan, utan att skämmas, ta av mig solglasögonen när vagnen väl står på plats.

 

Två öppningar i plastkjolen underlättar när de främre stödbenen ska vevas ner. När de bakre ska vevas ner får jag däremot gå ner på knä och treva mig fram en aning innan jag hittar rätt. Stödbensveven har sin plats på sedvanligt vis inne i gasolkofferten, en koffert som har en läcker lucköppning där luckan åker uppåt snarare än utåt. Särskilt bra för den som brukar ha ett cykelställ på husvagnens dragstång.

På höger sida i vagnens färdriktning finns en lastlucka som mäter 72 x 27 cm vilken leder in till ett utrymme under ena långbädden. Vattentanken rymmer 50 liter och fylls på via ett låsbart lock på vagnens vänstra sida. Eluttaget sitter också på vänster sida medan toakassetten tas ut på högersidan, med andra ord inuti ett eventuellt förtält. För gråvattnet finns en tank på hjul som förvaras i gasolkofferten när den inte används.

Ytterdörren har ett handtag och lås som känns väldigt gedigna och väl fungerande. Här behövs inget onödigt brytande i nyckel eller handtag för att få upp dörren. Båda löper lätt och smidigt vilket sannerligen inte gäller alla dagens fritidsfordon. Däremot består viktiga delar till låset av hårdplast så hur det är med inbrottsskyddet låter jag vara osagt.

Dörren har utnyttjats smart med en sopkorg, ett litet fack för nycklar och småsaker samt ett öppningsbart fönster. Direkt till höger innanför dörren finns ett hörnskåp med plats för tv, dvd-spelare, filmer och böcker. Högst upp finns ett vitrinskåp med genomskinliga luckor och hela hörnet har en stämningsfull bakgrundsbelysning.

Genomgående för hela vagnen är att den har en hel del stämningslampor i hörn och överskåp. Det finns också ovanligt gott om eluttag, närmare bestämt elva stycken, vilket Fendt ska ha en eloge för.

 

U-soffan direkt till vänster innanför dörren har något hårda ryggkuddar när man ska slappa framför tv:n, men till bords fungerar de bra. Under soffan intill dörren finns en stor utdragslåda för skor. Matbordet står på eget stativ och kan flyttas, bäras ut eller fällas ner inför bäddning av sittgruppen. Den färdiga extrasängen mäter 154 x 230 cm. I soffans hörn finns 230-voltsuttag, småhyllor och även en diskret stämningsbelysning som kan användas som ledbelysning i mörkret.

 

Köket är väldigt bra utformat. Här finns två stänkskydd av genomskinlig glasliknande plast. Glasluckan över spis/diskho är tvådelad där en av "plattorna" delar glaslucka med vattenkranen. En pelare i köket samlar knappar för fläkt, belysning, eluttag och display för vattennivån på ett snyggt sätt. Skåp och lådor är rymliga och smart utformade, det ryms till och med flingpaket i ett av dem. På sidan om köket, mot soffan till, finns två smalare hyllor för ytterligare förvaring av exempelvis kryddburkar och liknande.

 

Garderoben intill köket är också stor och rymlig. Förutom vanlig galghängare finns tre hyllplan för kläder och skor. I garderoben finns också säkringsskåp och mast för tv-antenn.

Även toalettutrymmet är smart utformat. Vagnen har däremot ingen dusch så den typen av rengöring får skötas på annat håll. Golvet är dock av plast och det finns avlopp vilket gör att en ordentlig rengöring vid handfatet är ett alternativ. Toalettstolen är inte vridbar och man sitter aningen högt placerad på ringen. Tvättfatet är snyggt utformat och engreppsblandaren känns gedigen och har snygg design. Vidare finns massor med hyllor, skåp, krokar och smarta förvaringslösningar. En stång för handduken finns också, liksom kontaktuttag. De tre speglarna visar tydligt solbrännan efter en dag på Tylösands strand.

Nu har vi kommit till vagnens högborg, nämligen sovrummet. Denna plats går att stänga av med en rejäl skjutdörr av trä. Toalett och garderob hamnar då på samma sida som sittgruppen vilket är lite synd om man vill göra sig läcker avskild från sittgrupp och kök.

 

I sovrummets tak finns en rökdetektor (brandvarnare) vilket bör finnas i alla husvagnar, precis som i alla andra hem. Återigen bra tänkt av Fendt. De båda långbäddarna är väldigt bekväma och det finns massor med hyllor och skåp att lägga glasögon, böcker och pillerburkar på. Båda sängarna är 90 cm breda. Den ena sängen är något längre än den andra, nämligen 190 cm mot 200 cm. Varje säng har varsitt kontaktuttag plus ett extra i mitten där exempelvis en snygg gemensam lampa kan stå på nattduksbordet. Annars finns det gott om belysning även i sovrummet och i taket sitter en rejäl öppningsbar taklucka. Ett stort fönster har man vid varje säng och bakom huvudet finns skåp med spegeldörrar som ger större rumskänsla.

Det enda som saknas i sovrummet är sängar där huvudändan kan fällas upp när man ska ligga och läsa. Här får man i stället använda kuddar. Att komma åt utrymmet under sängarna är enkelt tack vare avlastande fjädrar. Under ena sängen återfinns batteriet som är lättåtkomligt. Sammanfattningsvis är denna vagn en fyrstjärnig svit. Avdrag får den på grund av att den inte har dusch samt att vissa elkablar kunde ha monterats snyggare. &

 

Jimmie Öbom (text och foto)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.