Fiats välbeprövade och uppskattade husbilsbas kom 2011 med helt nya motorer och förändrad förarmiljö.

Nästa artikel
Fiat Ducato, ett populärt chassi
FIAT DUCATO

Fiat Ducato, ett populärt chassi

Publicerad 16 december 2013 (uppdaterad 19 december 2013)

Fiats välbeprövade och uppskattade husbilsbas kom 2011 med helt nya motorer och förändrad förarmiljö.

Nu kommer allt fler husbilar baserade på Mercedes Sprinter chassit. Vad skrev vi om det nu dominerande Fiat-chassit när det kom?
Av de husbilar som byggs i Europa är mer än två tredjedelar baserade på Fiat Ducato, och hittills i år har nära 90 procent av de nyregistrerade husbilarna haft Ducato som grund. Siffrorna imponerar, och nu storsatsar Fiat med bland annat helt nya motorer för att bibehålla – och förhoppningsvis stärka – sin position.
Presentationen av de nya motorerna, och den faceliftade interiören, skedde vid Fiats stora testanläggning i närheten av den lilla byn Balocco, ungefär mitt emellan Milano och Turin, inför ett 30-tal husbilsjournalister från hela Europa och givetvis fanns Husbil & Husvagn på plats.
Husbilsmarknaden är viktig för oss, inledde Bertrand Noguès på Fiat Professional. Han fortsatte: ”Redan med den förra Ducato-generationen hade vi en marknadsandel på över 50 procent, och nu ligger den på närmare 70. Av den totala Ducato-produktionen går dessutom ungefär 45 procent till husbilsindustrin.
Det är därför helt naturligt att vi anpassat våra produkter efter husbilsbyggarnas önskemål, och många husbilsbyggare kunde lämna värdefulla synpunkter när vi utvecklade den nuvarande Ducato-generationen.

MEN ÄVEN miljön är viktig för oss”, sa Noguès, ”och därför har vi nu utvecklat ett helt nytt insprutningssystem, Multijet II, som ska göra motorerna bränsleeffektivare, ännu körvänligare och ännu tystare. Våra nya Euro 5-klassade motorer är alltså inte någon modifiering av befintliga produkter, utan helt nya motorer!”
Det nya insprutningssystemet arbetar med snabbare spridare som kan ge hela åtta, mycket exakt styrda, bränslepulser per arbetstakt. Detta ger en renare förbränning och en lägre bränsleförbrukning – och därmed mindre belastning på miljön.
– Vår mest ekonomiska motor har en förbrukning på 6,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 169 g/km!

DET NYA motorprogrammet består av 4 olika motorer med helt olika karakteristik.
Minst är en 2-litersmotor på 115 hk som vänder sig till dem som väljer en liten husbil och vill köra snålt.
Snäppet större är en 2,3-litersmotor som finns med 130 eller 148 hk (den senare har turbo med variabel turbingeometri) som båda utmärker sig för sitt höga vridmoment.
För den som söker extra mycket kraft finns en 3-litersmaskin på 177 hk – även denna med variabel turbingeometri – som också kan kombineras med den 6-växlade Comfort-Matic-växellådan.

FÖR ATT få ned kraften från drivhjulen till marken, även när underlaget är besvärligt, är nya Ducato försedd med en elektroniskt styrd differentialbroms, ”Traction+”, som samverkar med bilens ESP-system. Systemet kopplas in med en knapp på instrumentbrädan, och kan användas i hastigheter upp till 30 km/h.
Integrerat i ESP-systemet finns även en adaptiv lastkontroll som känner av hur bilen är lastad och var bilens tyngdpunkt för tillfället befinner sig. Även den passiva säkerheten har förbättrats i Ducato, med bland annat en 120-liters krockkudde på passagerarplatsen som standard.
Som tillval finns dessutom sido- och fönsterkrockkuddar.
När det gäller förarmiljön har stora förändringar gjorts för att ytterligare förbättra ergonomin.
Mest iögonenfallande är att man nu redan från fabrik kan välja mellan tre olika utformningar på instrumentbrädan: ”Standard” som är konventionellt svart, ”Techno” med alumniumfärgade detaljer och ”Elegant” med ädelträfärgade detaljer. Vridbara framstolar kan fås från fabrik, och klädseln finns i olika färger.
Ovanpå instrumentbrädan finns ett fäste för trådlös anslutning av en TomTom-navigator. Radiosystemet är nytt, med bland annat USB-anslutning. Givetvis finns inbyggd handsfree eftersom telefonering ”med luren i handen” är förbjuden i alla länder utom Albanien och Sverige.
Vid vår provkörning av de olika motorerna frapperas vi först av hur otroligt tysta de är. Ute på den backiga och slingriga testbanan imponeras vi av hur smidiga motorerna är, och hur snabbt det maximala vridmomentet står till vårt förfogande.
115-hästarsmotorn inbjuder förvisso inte till någon sportig körning, men det är ju inte så ofta man vill stressa fram när man är på husbilssemester.
130- och 148-hästarsmotorerna imponerar med sitt vridmoment, speciellt 148-hästarsversionen, och intrycket är att man ofta kan ligga en växel högre än med de gamla motorerna. Vår gissning är att dessa två motorer kommer att bli de som köparna vanligtvis väljer, och då även när det gäller stora husbilar.
177-hästarsmotorn upplever vi nästan som onödigt stark, men kan säkerligen komma väl till pass i mycket stora helintegrerade husbilar.
Även fjädringen imponerar stort. Konceptet med MacPherson-ben fram och stel bakaxel med bladfjädrar har man bibehållit, men en förfinad avstämning har gjort att komforten förbättrats avsevärt.
Inte ens de fartdämpningshinder som fanns på testbanan gav upphov till några besvärande stötar i bakvagnen, trots att körningarna skedde med helt olastade skåpbilar.

NYA DUCATO, som kommer att börja levereras redan nu i maj (2011), erbjuds med tre olika axelavstånd och med totalvikter från 3,0 till 4,0 ton.

Techno, är en av varianterna av instrumentpaneler

Som tillval finns instrumentpanelen i version "elegant"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.