Nästa artikel
Backkamera med runtomsikt
NYHETER

Backkamera med runtomsikt

Publicerad 24 januari 2014 (uppdaterad 29 januari 2014)
Teknikutvecklingen fortsätter att skapa nya produkter. En av de senaste är en vidareutveckling av backkameran som i stället ger dig ett ovanifrånperspektiv på vad som händer runt din husbil eller husvagn.

Att backkameror har gjort backandet med såväl husbilar som husvagnar lättare är väl de flesta överens om idag även om inte alla har skaffat sig denna utrustning än. Detta trots att det är ett av de mest uppskattade tillbehören på marknaden. Nu är det dags för nästa steg i den utvecklingen och det är runtomsikt. Den här tekniska revolutionen har sitt ursprung i datorernas bildbehandlingsteknik som möjliggör att du inte bara kan få en levande bild i en riktning utan att datorprogrammen numer kan lägga ihop olika bilder och animera dessa till en enhet, på motsvarande sätt som en stillbildskameras enskilda bilder kan kreera en möjlighet att "titta" åt olika håll i en gatumiljö som exempelvis i google eller apple street view. Kamerorna har en bildvinkel på 180 grader. 

Systemet bygger på fyra eller fem kameror som placeras så att en dator kan behandla bilderna och visa dessa som en bild visad ovanifrån på ditt fordon och den närmaste omgivningen så att det blir enkelt att se hur nära du är en trottoarkant alternativt ett fordon i någon hörna. Systemet ger dig helt enkelt ett fantastiskt överblick som du inte kan få utan denna innovation. Den enda nackdelen är egentligen att det är ett trådbundet system, än så länge kanske det ska tilläggas.

Visserligen får vi än så länge leva med några kompromisser.Övergången mellan bilderna är inte helt skarvfri, en viss oskärpa uppstår och små detaljer kanske "försvinner" eftersom systemet precis som en backspegel kan ha en död vinkel mitt emellan kamerorna. Systemet kräver kalibrering för det enskilda fordonet så det är inte lika lättinstallerat som en vanlig backkamera men å andra sidan är detta endast fråga om ett installationsproblem. Men i det stora hela får du en mycket klar bild över situationen runt ditt fordon och någon motsvarande möjlighet till kontroll finns inte på annat sätt. Dessutom kan du styra ur vilken vinkel du ser bilden i din monitor.

Kamerasystemet från Camos kallas Omnivue. Just nu finns det bara till Dethleffs och Bürstner som fabriksmonterad extrautrustning och ligger i en prisnivå på cirka 2000 euro på tyska marknaden. Systemet finns för närvarande inte hos de svenska återförsäljarna men det är utan att vara alltför spekulativ snarast en tidsfråga innan utrustningen finns med i den svenska tillbehörslistan.

Det finns ytterligare ett par tillverkare med motsvarande system som finns till försäljning. 
Safedriving har ett kamerasystem som ger föraren total överblick av fordonet och dess omgivning. Systemet sammanflätar bilderna från kamerorna runt fordonet och genererar en 2D- alternativt 3D-bild i 360° utan döda vinklar, det betyder i klartext samma funktioner som i Camos system. Systemet passar till alla typer av fordon och finns i två varianter.
360° Overview samt 360° 3D-view.
Med 360° Overview-systemet får du en tvådimensionell översiktsbild cirka 1,5-3,5 meter runt fordonet beroende kamerornas höjd från backen. Utöver översiktsbilden visas en riktad bild från en av kamerorna. Denna bild ändras i samband med aktivering av blinkers höger/vänster kamera och när föraren lägger i backen (backkamera)
360° Overview-systemet passar utmärkt vid precisionskörning i trånga utrymmen, passager och i stora folksamlingar.
360° 3D-view
3D-systemet genererar en tredimensionell bild och gör det möjligt att se en samlad bild, inklusive höjd och djup runt hela fordonet. Dessutom kan du med 3D-systemet välja hur du vill fordonets ska visas. Beroende på förarens önskemål kan bilden visa fordonet framifrån, bakifrån från sidan eller ovanifrån.
3D-systemet passar dig som behöver växla överblicksområde, se fordonet från olika vinklar och önskar detaljerad överblick inklusive höjd- och djupskillnader.
Kamerorna i systemet är helt vattentäta (IP69K).

När har du då nytta av ett sådant här system? I rullande trafik kommer du nog sällan att utnyttja det, men när det blir trångt, oavsett om det är i trånga passager, när du måste utnyttja hela vägens bredd och självklart vid parkering och andra trixiga manövrer. Att du får en absolut kontroll om hur det ser ut runt bilen, inte minst bakom ditt troligen helt täckta fordon gör att du kan känna än mer säkerhet än med något tidigare system. När inspelningsmöjligheten kommer kan det bli riktigt intressant men där är vi inte riktigrt än.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.