Nästa artikel
Restips: Galtströms bruk
MEDELPAD

Restips: Galtströms bruk

Publicerad 24 oktober 2014 (uppdaterad 24 oktober 2014)
Galtströms Bruk bjuder på historia. På nära håll. Men den här platsen handlar om både nu och då. Att vara här i nuet, spana på historien och skapa minnen för framtiden.
Den stora räkmackan på bordet framför mig flankeras av en kall öl. Jag har hittat ett bord i skuggan och njuter av den härligt ljumma luften medan jag tittar ut över brukslandskapet och Armsjöån. Bredvid mig sitter barnfamiljer och de uppspelta barnen berättar högljutt om deras spännande upplevelser. De har nyss åkt med ångloket Loke som idag är en turistattraktion men i gamla tider bygdens stolthet.

I Galtström ligger det av Magnus Blixt anlagda bruket som en gång var Medelpads första, största och sista järnbruk som var i drift mellan åren 1673 och 1916. I slutet på 1800-talet var det här Medelpads största industrianläggning och sysselsatte som mest 333 personer 1870. Det är detta bruk och en hel del kringbyggnader jag sitter och tittar på medan räkmackan sakta försvinner tillsammans med ölen. Räkmackan är stor och caféet är berömt för dem vilket inte är svårt att förstå. Det står räkmackor på de flesta borden och ingen gör sig någon brådska, det här är ingen plats för stressade människor.

Många tar sig ett dopp i den näraliggande stranden vid den vackert beväxta kusten strax söder om Sundsvall, eller så tar man en promenad i den härliga naturen. Här betar djur i hagarna och både barn och vuxna njuter av ett landskap som sällan kan ses nuförtiden. Ett besök på Galtström är som en resa i tiden där de spännande bruksruinerna minner om den svunna storhetstid då som mest 163 ton stångjärn årligen skeppades till Stockholm. Men nu är arbetarnas slit och umbäranden borta och ändrat till ett trevligt utflyktsmål. För den som känner för att lära sig lite mer om brukets historia finns guidade turer där man får veta mer om både byggnader och tillverkningsmetoder men även får se kontoret där Träpatronerna spelades in. Bruksmiljön är välbevarad och många av de gamla bruksbyggnaderna går att besöka, exempelvis rost- och masugnen, kapellet och bagarstugan. En vacker park omger den ståtliga herrgården med flygelbyggna­der och det bevarade brukskontoret och kyrkan som öppnades 1680 ligger också vackert till.

Galtströms Bruk håller just nu på att få en ny attraktion. Efter den lyckade renoveringen av ångloket Loke tar nu Föreningen Galtströmståget tag i ett nytt spännande projekt. Det som står på tur att restaureras är Sveriges första ångdrivna havsgående timmerbogserare som levererades ny till Galtströms Bruk redan 1885.

Förutom att hon var det fartyg som fraktade malm till bruket var hon även den som 1887 transporterade ångloket Loke till bruket. Efter att ha tillbringat de senaste 30 åren på land, vid Skellefteälvens mynning, där Ophelia slutligen hamnade under namnet Nordkust 4, är det nu dags för henne att komma ”hem”. Resan till Galtström sker med hjälp av en bogserbåt. Nu startar ett omfattande renoveringsarbete som beräknas att ta många år att genomföra. Arbetet kommer att kunna följas i Galtströmshamn där Ophelia kommer att ligga upplagd under renoveringen.

Galtströms bruk ägs och förvaltas av Svenska Cellu­losa aktiebolaget, SCA. Det är den äldsta av de norr­ländska industrier som så småningom kom att bilda SCA 1929. Platsen är byggnadsminne sedan 1995.

Var?
GPS: N62°09'52", E17°29'05"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.