Nästa artikel
Individuellt så det förslår
UDDA

Individuellt så det förslår

Publicerad 3 januari 2015 (uppdaterad 3 januari 2015)
Skulle det vara spännande med en mer individuell husbil? Läs och se om detta spännande hembygge som inte står fabriksbyggen efter!
I en intressant artikel i Reisemobil lyfts en hembyggd husbil baserad på Citroen XM från 1996 fram.

Det är Manfred Stauber som tyckte att det individuella knappast längre existerar då det "unika" på dagens bilar är plockat från diverse tillbehörskataloger. Inte nog tyckte han och valde denna Citroen som bas för att bygga sin helt egna husbil.

Eftersom bilen han valde har Citroens unika luftassisterade fjädringssystem skulle detta kunna behållas och med förstärkt ram samt en bottenplatta i glasfiber utgöra basen för den nya bodelen bakom B-stolpen.

För att inte vikten skulle fara iväg användes superlätta material som sandwich-konstruktioner med bikake-kärna och 20 millimeter tjock extremisolerande isolering. Vikten på bodelen kunde på det här sättet bli lägre än på den ursprungliga plåtkarossen.

I stället för en kostnadskrävande lackering valde Stauber en silvergrå folie som kompletterades med små lackade partier.

Inredningen har klassisk planlösning för en camper även om den här bodelen är fast monterad. Det betyder alkovsäng på tvären och framför den en sittgrupp med asymetrisk utdragbart bord. Skåp på ena sidan, vid ingången mittemot ett kök och det finns även plats för ett litet hygienutrymme i bak på den vänstra sidan med toalett, dusch och handfat.

Trots det små måtten anges upplevelsen i bilen som överaskande rymlig bland annat genom ljusa inredningsfärger och tre  takfönster. Väggfönstren kommer från Seitz, trelågig spis, vatten till den runda hon från Dometic och kompressorkylskåpet är ett Waeko CF 40 på 40 liter. Toaletten är en Thetford C400. För värmen står Trumas gasvärmare E2400. Vidare finns två 230-voltsuttag, ett 12-volts och ett USB. 40 liter färskvatten och 20 liters gråvattentank. En femkilos gasflaska förser spis och värmeanläggning med energi.

Denna microliner beskrivs som mycket välutrustad och inte mindre genomtänkt och utrustad än fabriksbyggda husbilar. 

Relaterade bildspel

Fakta
Mått LxBxH: 5340 x 1940 x 2340 mm
Alkovbädd: 180 x 140 cm
Sitt- och sovplatser: 2/2
Totalvikt: 2400 kilo
Tomvikt: 2000 kilo
Chassi: Citroen XM kombi typ Y4, förstärkt
Motor: 2,5 liter turbodiesel, Euro 4, 95 kW
Drivlina: Framjulsdriven, 5-växlad
Utrustning: ABS, dubbla krockkddar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.