
Fartkameror har blivit en del av trafikmiljön och har efterhand vuxit i antal. Nu gör Trafikverket en ny stor satsning och ökar antalet kameror med 50% de närmaste två åren. De nu aktuella nya kamerorna kommer företrädesvis att hamna i Skåne och Dalarna.
Kamerornas radar för att mäta hastigheten är alltid aktiv men det betyder inte att alla som passerar dem registreras. Utöver att automatiskt ta fast fortkörare är tanken att blotta existensen av kamerorna ska sänka trafikrytmen och "tvinga" bilisterna att hålla hastighetsbegränsningarna. Trafikverket hävdar att systemet, som är dimensionerat för att bötfälla 260 000 fortkörare per år, är effektivt och att det finns en acceptans för systemet bland allmänheten där 70 procent av de tillfrågade i en undersökning tycker att systemet är bra.
I vissa andra länder, exempelvis Norge, mäts även genomsnittshastigheten för ett visst fordon mellan fartkamerorna. Så är det inte än så länge i Sverige även om tekniken med ny smart kameraavläsning medger att identifiera fordon via registreringsnumret, en teknik som används för vägavgifter och i allt fler polisbilar för att fånga fordon som har körförbud eller intressanta av andra skäl. Sverige sätter däremot upp kamerorna tätare, enligt Trafikverket var femte kilometer. En annan skillnad är att det i Sverige råder föraransvar för hastighetsöverträdelsen medan det i de flesta andra länder är ägaransvar vilket komplicerar juridiken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.