Nästa artikel
VTI tränar utryckning i simulator
NYHETER

VTI tränar utryckning i simulator

Publicerad 27 oktober 2017 (uppdaterad 27 oktober 2017)
Att utbilda blåljuspersonal i vanlig trafikmiljö låter sig inte göras, det är vare sig tillåtet eller lämpligt. Nu tar VTI nästa steg med simulatorkörning, något som någon kanske provat på i älgsimulatorn när den visats upp på mässor.

VTI skriver att de under de senaste åren utvecklat både metoder och teknik för utryckningskörning i simulator och söker nu finansiering till forskning som syftar till att utbilda poliser, räddningstjänst- och ambulanspersonal. Trots att snabb körning med sirener och blåljus i vanlig trafikmiljö är en riskfylld verksamhet måste polis och räddningstjänst ändå kunna hantera trafiksituationer på ett säkert sätt och vid ambulanstransporter måste föraren dessutom ta hänsyn till patienten.

– Förarna ställs inför oväntade och plötsliga svårigheter under en utryckning. Sådana scenarier går inte att träna på väg, men lämpar sig utmärkt för simulatormiljö, säger Anders Lindström, forskningschef på VTI och fortsätter I våra körsimulatorer kan förarna få mängdträning i att påkalla fri väg i olika trafikmiljöer. Utbildningen kan också inriktas mot riskmedvetenhet och självuppfattning, där individen får förståelse för sitt eget beteende och sina egna reaktioner.

Det som tränas i simulatorn är oförutsedda trafikhändelser, som när framförvarande gör plötsliga inbromsningar och filbyten, en cyklist oväntat korsar vägen eller andra situationer som riskerar orsaka olyckor vid en verklig utryckning. I simulatorn kan sådana moment övas upprepade gånger för att skapa en större säkerhet och trygghet hos förarna när det blir skarpt läge. Föraren har möjlighet att lära av sina misstag och repetera i egen takt. Körningen kan i efterhand spelas upp ur olika vyer så att föraren kan diskutera situationerna med kollegor, vilket bidrar till ökad självinsikt och riskmedvetenhet. Målet är att räddningspersonalen kommer säkert fram och har krafter kvar att göra ett bra jobb vid själva olycksplatsen.

– Vi har kompetens och en simulatorlösning som inte finns någon annanstans, fortsätter Anders Lindström. I det första scenario vi utvecklat tränar föraren utryckningskörning i tät stadstrafik, på landsväg och motorväg.

Projektgruppen har under arbetets gång samarbetat med polis, räddningstjänst och ambulans. Ambulansverksamheten i Skövde använder redan simulatorprogram från VTI i sin utbildning av personalen.

– Vi vill nu utveckla konceptet ytterligare i samarbete med olika parter och välkomnar därför fler. En bättre och mindre stressande arbetsmiljö, förbättrad trafiksäkerhet och ökad effektivitet vid utryckningar är några av de positiva effekter som kan uppnås genom simulatorträning –  alla tjänar på om man kan minska riskerna vid en utryckning, avslutar Anders Lindström.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.