Nästa artikel
Legendariska Honda Monkey återuppstår
NYHETER

Legendariska Honda Monkey återuppstår

Publicerad 26 april 2018
Som ingen annan motorcykel har den lilla Honda Monkey vunnit mångas hjärtan. Efter ett längre produktionsuppehåll är den nu tillbaka till husbilsägarnas fromma när garaget inte rymmer en Ferrari. Vi minns den förstås från filmen Göta Kanal.

Honda Monkey är nog mest känd som en liten och charmig 70-talsikon, men den dök faktiskt upp redan 1961. Från början togs modellen fram som en knattehoj på 49 kubik för nöjesparken Tama Tech i Tokyo. Den blev så populär att Honda utvecklade en gatversion som började exporteras till Nordamerika och Europa 1963. Modellen hade en karakteristisk kromad tank, hopfällbart styre och 5-tumshjul utan fjädring.

Det som gjorde maskinen så populär var den gulliga designen, det minimala formatet, den låga vikten och massor av smidig körglädje i stadstrafik. 1969 växte hjulen till 8 tum och 1970 blev modellen ännu populärare, tack vare den löstagbara framgaffeln som gjorde att maskinen fick plats i bagageutrymmet på småbilar.

1978 började Monkeys riktiga glansdagar när designen uppdaterades med en droppformad bränsletank, samtidigt som modellen blev enormt populär bland husbilsägare som ville ha ett smidigt fordon att ta sig fram med när husbilen stod parkerad. Det var under den här perioden som Monkey fick sina miljontals anhängare. Den 3-växlade växellådan med centrifugalkoppling gjorde maskinen mer lättkörd än en vanlig motorcykel, och på så sätt fick tusentals förare sin första mc-upplevelse på just en Honda Monkey.

Modellen var så kul och lättkörd att den antagligen har betytt mer än någon annan maskin för att sälja in begreppet motorcyklar hos den breda allmänheten. Monkey har verkligen en tidstypisk stil med sina bulliga däck, aphängarstyre i miniatyr, den lilla bränsletanken och den stora mjuka sadeln, men samtidigt är både stilen och populariteten tidlösa.

Den nya modellen påminner om originalet men nu är den utrustad med en luftkyld 125-kubiksmotor som ger 6,9 kW och har en fyrväxlad låda. Bland moderniteterna hittar vi en inverterad framgaffel och 12-tumshjul. Alltihop väger måttliga 107 kilo och konkurrerar glatt med skotermopeder som många gärna har som extrafordon när husbilen står uppställd någonstans.

Som kronan på verket pryds tanken av ett emblem med den klassiska Honda-vingen. Det märks på detaljerna att den nya versionen är en hyllning till originalet med högt monterad fram- och bakskärm av kromad stålplåt, ljuddämparens perforerade värmeskydd, runda backspeglar och högt styre. Enligt Hondas uppgifter ska man komma 67 kilometer på en liter bensin.

Den som känner sig sugen på att susa fram på denna nygamla klassiker kan välja på tre färger med fantasieggande namn, Banana Yellow/Ross White, Pearl Nebula Red/Ross White eller varför inte Pearl Shining Black/Ross White. Runt 45 000 får man punga upp med.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.