Nästa artikel
KO stämmer företag om extra garanti
NYHETER

KO stämmer företag om extra garanti

Publicerad 12 oktober 2018 (uppdaterad 12 oktober 2018)
Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB som hävdar att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om.
Motormännen uppmärksammar att Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

– Det är verkligen ett positivt besked och ett kvitto på att landets bilister har agerat helt rätt när de ifrågasatt garantierbjudandet. Nu hoppas vi att företagets marknadsföring stoppas en gång för alla. Vi vill slippa se fortsatta utskick med oriktiga påståenden som vilseleder konsumenter genom att framkalla oroskänslor, säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund i ett nyhetsbrev.

Motormännens inställning är att villkoren är snåriga och att en eventuell maskinskadeförsäkring kan sättas ur spel.

– Vi anser att tjänsten som erbjuds är tämligen innehållslös eftersom vi har svårt att se mervärdet för konsumenten. Att hänvisa till att bilägarens fabriksgaranti har upphört eller snart kommer upphöra och att konsumenten därmed riskerar att stå utan skydd är vilseledande. Vi har fått väldigt många samtal från våra medlemmar om de här breven och rådet är alltid detsamma: betala inte, säger Malin Johansson.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.