Nästa artikel
Ljusautomatik måttligt automatisk
NYHETER

Ljusautomatik måttligt automatisk

Publicerad 7 november 2018 (uppdaterad 9 november 2018)
Hösten är här och med den mörkret men har du koll på hur väl du syns i trafiken? På många bilar med LED-lister som varselljus tänds inte bakljusen med automatik, det måste till att slå på ljuset manuellt.

Transportstyrelsen går ut med en uppmaning om att tända bilens belysning när det blir mörkt. Låter väl förvisso som en självklarhet men med dagens ljusautomatik, där bara varselljusen fram tänds automatiskt när du slår på tändningen medan baklamporna förblir släckta, finns det faktiskt anledning till uppmaningen. Släckta baklampor kan bli en onödig kostnad om polisen stoppar dig förutom att det även innebär en onödig risk. Dessutom krävs det förstås tänd belysning när det är dimmigt eller disigt.

Halvljuslagen som infördes 1977 innebär att bilar ska ha halvljus eller varselljus tända vid färd och sedan dess har många nya bilmodeller den funktionen. 2011 kom kravet på obligatoriska varsellyktor för alla nya typgodkända bilmodeller. Men, kravet gäller bara lyktor framtill.

– Många förare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån. De bryter mot lagen utan att de vet om det, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen som även råder föraren att läsa på om den egna bilen.

Dessutom är förare rädda för mörkerkörning. En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat undersökning från Tyskland svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist.

Även om de flesta bilar idag har en ganska tillfredsställande ljusbild med olika nya tekniker, som åtminstone på dyrare bilar xenon, kan det finnas skäl för den som kör mycket under den mörka årstiden att montera extraljus. Många företag passar på att marknadsföra dessa nu när viltolyckorna är många och behovet av belysning som störst. Det är ju oomstridligen så att extraljus ger föraren längre tid att reagera på, viktiga sekunder i en tid då viltolyckorna bara blir fler och fler.

Enligt Nationella viltolycksrådet inträffade det förra året 63 000 viltolyckor, vilket är rekordnivåer. Det är en ökning med 30 procent sedan 2010 och den negativa trenden ser ut att hålla i sig. Orsakerna tros vara flera, ökad trafik, fler djur och fler anmälningar.

Förutom att köra försiktigt är montering av extraljus en av de enklaste och mest effektiva åtgärderna för att förebygga viltolyckor. Djurens ögon är nämligen försedda med ljuskänsliga celler i ögat, ett lager som reflekterar skenet av bra belysning – de blir lysande och lätta att upptäcka.

Belysningsexperten Strands Lighting Division menar att effektskillnaderna mellan olika extraljus är större än vad de flesta känner till och att det även gäller LED-ramper. De har en liknande design, men ljusbilderna ger stora skillnader i resultat och det är viktigt att tänka på ljusbildens kombination av längd och bredd.

Det finns huvudsakligen två typer att välja mellan, LED-ramper och det som får beskrivas som traditionella extraljus. Fördelen med LED-ramper är att tekniken är väldigt enkel att arbeta med och kan göras mycket smidig för de som inte vill påverka utseendet på fordonet för mycket. LED-ramper kan till och med byggas in innanför grillen och därmed bli närmast helt osynliga. Lång livslängd, kort upptändningstid, inte alltför tung teknik och okänslighet mot vibrationer är annat som brukar framhållas för de relativt nya ljusramperna. 

Idag menar många att fördelen med de klassiska runda extraljusen är utseendet och använder dem som accessoarer på sina fordon. Men även om den klassiska runda formen tilltalar många varierar deras teknik och ljusbild kraftigt, och det går att välja mellan LED, halogen- och xenonteknik. Man skulle kunna säga att smakar det så kostar det, köper man extraljusen för att verkligen förbättra ljusbilden gäller det att jämföra och bedöma vad man vill åt.

Flera olika bilfabrikanter experimenterar i dagsläget med nya tekniker för att nå bättre ljusbilder och för att visualisera vad som hänt sedan 1960-talet har Ford gjort en pedagogisk film som är värd att se.

En sådan teknik, som ändå funnits ett tag, är adaptivt ljus som följer vägen men Ford säger sig vara först i världen med att använda sig av en teknik som utnyttjar vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa ljuset. Bilen ska då kunna rikta strålkastarljuset in i kurvor utan att föraren hunnit vrida på ratten än.

Oavsett om man nu kör mycket i mörker eller ej så är strålkastarna viktiga, och viktigast av allt är förstås att all belysning är tänd.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.