Nästa artikel
Ovanligt förarstöd ska ge varning via ratten
NYHETER

Ovanligt förarstöd ska ge varning via ratten

Publicerad 11 juli 2019 (uppdaterad 11 juli 2019)
Vi har vant oss vid allt fler förarstödssystem men det här sticker ut lite extra. De flesta nylanseringar handlar om funktioner som gör det möjligt för självkörande fordon att komma ytterligare ett steg närmare förverkligandet men inte så i det här fallet.
Jaguar och Land Rover är inte rädda för att sticka ut hakan när de visar upp sitt nya förarstödssystem som måste sägas vara lite extra kreativt. Möjligen kan systemet visa sig betydligt mer användbart än man i förstone tror, både för att göra förare mer uppmärksamma på omgivningen men varför inte koppla ihop det med navigatorn så att navigatorskärmen inte behöver stjäla någon onödig uppmärksamhet. De har nämligen utvecklat en ratt som genom värmereglering ska informera om när föraren ska svänga.

Systemet som kallas "Sensory steering wheel" har sitt ursprung i ett forskningsprojekt på Glasgow University som satte igång projektet efter det att en undersökning visat att tio procent av alla dödsolyckor i USA berodde på distraherade bilförare. Det är detta problem som Sensory steering wheel ska råda bot på vilket det gör genom att snabbt ettdera värma eller kyla delar av ratten inom ett temperaturspann på sex grader från ett normalvärde som föraren själv väljer. På det här sättet kan man komma bort från varningar via både skärmar och ljud. Praktiskt om man behöver veta när man ska svänga, byta fil eller förbereda sig på en korsning. Det sägs vidare att systemet kan vara extra användbart när regn och oväder ger dålig sikt på vägarna men tar inte bort möjligheten att varna för att bensinen börjar ta slut.

– Forskning har visat att folk har lätt att förstå uppvärmnings- och kyldynamiken för att visa riktningar och de diskreta temperaturförändringarna kan vara perfekta för viss återkoppling som inte kräver en mer påträngande ljud- eller vibrationsbaserad signal, säger Alexandros Mouzakitis, Jaguar Land Rover Electrical Research Senior Manager.

Trots att systemet inte är avsett för omedelbar produktion har det dock redan fällts elaka kommentarer om det för det fall ouppmärksamma förare kan komma att få brännskadade händer. Andra forskare har istället föreslaget en vibrerande ratt vars syfte varit likartat. Mer sansade bedömare anser att systemet skulle kunna användas för att göra föraren uppmärksam på när framtidens självkörande bilar växlar mellan automatisk och manuell körning.

I det här fallet känns det säkrast att länka till källan för nyheten för det fall någon tror det är ett skämt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.