Nästa artikel
Annan diesel ökade förbrukningen med tio procent
NYHETER

Annan diesel ökade förbrukningen med tio procent

Publicerad 28 augusti 2019
Vår förlagskollega Vi Bilägare svarar dagligen på en läsarfråga och den här gången undrade en läsare varför förbrukningen av diesel för ett bensinbolags diesel blev cirka tio procent högre. Det här svarade Vi Bilägare.
Fråga:
Jag har en Volvo V60 och har märkt att förbrukningen blir cirka tio procent högre med Preems diesel jämfört med andras dieselbränslen. Varför? Jag har därför slutat tanka på Preem. Jag kör huvudsakligen långa körsträckor och uppskattar att 90 procent av min årliga körsträcka är på 400 km eller längre. 
A Carlsson

Svar:
Jag antar att du menar Preems Evolution Diesel Plus. Poängen med bränslet är att det bara innehåller fossil diesel till 50 procent och att bränslet därför sänker CO2-utsläppen rejält. Skulle vi jämföra 100 procentigt bränsle bestående av hydrerade vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter, HVO100, gentemot fossil diesel, så uppgav Energimyndigheten 2017 ett energiinnehåll på 9,80 kWh/l för Diesel MK1 och MK2, gentemot 9,44 kWh/l för HVO100. Skillnaden är alltså inte mer än 3-4 procent. Vid låginblandning har tester givit antingen lite högre eller lite lägre förbrukning. HVO kan dessvärre innehålla palmolja vilket är omdiskuterat beroende på risker för att regnskog ersätts med odling för bränsle. Preem uppger att man inte använder palmolja, utan i huvudsak just tallolja. Det är möjligt att miljödiesel precis som bensin med låginblandning av etanol kan ge något högre förbrukning, men miljövinsten är än större – en sänkning av CO2-utsläppen med 44 procent jämfört med den fossila varan. Tio procent högre förbrukning låter mycket. Men å andra sidan vet man troligen inte exakt hur ett nytt bränsle fungerar förrän det hamnar i tanken.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.