Nästa artikel
Thule återkallar markiser med allvarligt fel
NYHETER

Thule återkallar markiser med allvarligt fel

Publicerad 7 november 2019 (uppdaterad 7 november 2019)
Thule återkallar två markismodeller och en markismotor för att de kan lösa ut under färd. De är tillverkade mellan 2016 och 2019.
Thule skriver i sin produktåterkallelse att de så kallade rörmotorerna för markiserna 220 V Thule Omnistor Nice Erafit och Thule Omnistor Nice Eramat från tillverkningsperioden juni 2016 till juli 2019, kan ha en defekt i anslutningsdelen mellan markisens rörmotor och markisrullens rör vilket i sällsynta fall kan leda till att markisen öppnas oavsiktligt och okontrollerat. Om markisen öppnas på grund av detta problem kan den heller inte längre stängas, inte ens med den manuella veven avsedd för nödsituationer.

Kontrollera om din markis berörs av produktåterkallelsen!

Om du har en Thule Omnistor-markis av modell TO 8000 eller TO 9200 med en rörmotor, ska du använda informationen på markisens tillverkningsetikett för att avgöra om din markis har tillverkats under perioden 1 juni 2016 till 31 juli 2019 (se bilder)

  • Leta upp tillverkningsetiketten som visar tillverkningsdatumet. I det här fallet finns detta datum nere till höger där de sex siffrorna betyder 30 = 30:e, 01 = januari och 19 = 2019, vilket innebär att denna specifika markis tillverkades 2019-01-30).
  • Även markiser som har byggts om med en rörmotor, eller om rörmotorn har bytts ut som en del av en service under perioden 1 juni 2016 till 31 augusti 2019 omfattas. Kontrollera dina verkstadsfakturor eller kontakta vid behov din återförsäljare eller servicepartner
  • Om rörmotorn har bytts ut före juni 2016 eller om markisens tillverkningsdatum ligger utanför den berörda perioden så är din markis säker att använda och du behöver inte vidta några åtgärder för markisen eller motorn.
  • Inga markiser av modellen Thule Omnistor med manuell manövrering via handvev och Thule Omnistor med 12 V drivmotor är berörda.
Vad ska jag göra om min markis är berörd?

Om du är berörd och bor i ett annat europeiskt land än Tyskland, ombeds du att fylla i dina fullständiga kontaktuppgifter samt detaljerad information om din markis som du hittar på tillverkningsetiketten, samt ditt fordons fabrikat och chassinummer, eller så skickar du Thule ett e-postmeddelande med alla dina uppgifter till thule-recall230V@thule.com .

Det går även att kontakta Thules europeiska kostnadsfria kundtjänst på telefonnummer 00 800 62620000 (måndag till fredag från 08.30 - 17.00) för registrera samma uppgifter muntligt.

Thules personal kommer att skicka en säkerhetssats till de som berörs som omedelbart ska monteras i enlighet med de medföljande instruktionerna. Denna säkerhetssats låser fast markisen mot alla former av oavsiktligt öppnande och när markisen är fastlåst kan du fortsätta att använda ditt fordon, men markisen måste förbli stängd och fastlåst. Kontakta din återförsäljare så snart som möjligt för att boka en tid för att utföra den rekommenderade reparationen från mitten av oktober 2019.

Det går även att skicka ett e-postmeddelande till thule-recall230V@thule.com .

Här finns etiketten som har de uppgifter som behövs

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.