Nästa artikel
Kampen för att klara skatten
NYHETER

Kampen för att klara skatten

Publicerad 22 november 2019 (uppdaterad 22 november 2019)
Branschen kämpar hårt för att stå pall mot den nya skatten. Dagens Industri berättar i en artikel om företaget M Fritid i Mönsterås som kämpat sig ur en uppförsbacke bara för att mötas av nästa.
Det är inte många som besöker den här hemsidan som har missat de skattesmällar som husbilssverige råkat ut för under de senaste åren. Vi har skrivit om det i otaliga artiklar och det är inte bara husbilsköpare som drabbas utan även företag och anställda. Många av handlarna ligger i det som kallas glesbyggden där varje arbetstilfälle är viktigt.
 
Dagens Industri har träffat M Fritid i Mönsterås och Emil Wilhelmsson, vd och ägare av M Fritid i Mönsterås han tycker att läget är kritiskt.

- Ett dråpslag. För en husbil på 3,5 ton betyder det att den årliga skatten nu landar på 28.000–35.000 kronor. 2018 var skatten cirka 7.500 kronor för samma bil”, säger Emil Wilhelmsson till Di.

På Di:s fråga om det inte är rimligt att husbilar ska stå för sina utsläpp svarar Emil:

”Det märkliga är att man straffbeskattar ett fordon som i grunden är ett ganska klimatsmart sätt att använda sin semester på. En husbil snurrar i snitt bara 600–700 mil om året. Nu gynnar man i stället att äldre bilar ska rulla mer, eller så tycker kunderna att det blir för dyrt med husbil och lägger semesterpengarna på en flygresa istället. Det är heltokigt.Effekten blir brutal för branschen. Jag budgeterar själv med en minskad bilförsäljning nästa år, kanske med upp till 30 procent, vilket gör att vi kommer att tappa 15–20 procent i omsättning. Vissa fordonsbyggare har redan börjat varsla personal, och det kanske vi också tvingas göra”, säger han till Di.

Du kan läsa hela artikeln här: www.di.se

 

M fritid i Mönsterås

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.