Nästa artikel
Garantiregler kan komma att ändras
NYHETER

Garantiregler kan komma att ändras

Publicerad 6 december 2019 (uppdaterad 6 december 2019)
En stor fråga som diskuteras inom EU just nu gäller garantier och konsumenters rättigheter på marknaden. I Sverige gäller tre års reklamationsrätt medan minimikravet i EU är två år.

EU har beslutat om två nya direktiv på konsumenträttens område. Det är dels ett direktiv om tillhandahållande av digitalt innehåll och digitala tjänster, dels ett direktiv om försäljning av varor (konsumentköplagen) kallat (EU) 2019/771. 

Inom EU gäller en minsta reklamationstid på två år för nya produkter som kan förkortas till ett år för begagnade produkter. I Sverige gäller tills vidare tre års reklamationsrätt för både nya och begagnade varor. 

Nu har Kommissionen för den inre marknaden och konsumentskydd lagt ett nytt förslag. Det nya förslaget innebär att 12 månaders ”garanti” kommer att gälla för begagnade varor medan nya varor får 24 månaders garanti. 

– 6-månadersregeln kommer därför att ändras till 12-månader vad gäller bevisbördan vid försäljning av begagnade och nya produkter, säger Ulf Stefansson som är jurist på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Några nya ändringar i Konsumenttjänstlagen som berör försäljning av verkstadstjänster föreslås dock inte i direktivet. 

En särskild utredare ska ta ställning till hur direktiven ska genomföras i Sverige och uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2020.

Den nuvarande svenska konsumentköplagen är en rättighetslagstiftning där konumenten har rättigheten att reklamera en produkt, även fordon, upp till tre år från leveransdagen. De första sex månaderna har säljaren bevisbördan för det fall felet beror på användaren, därefter åligger det konsumenten att visa att felet förelegat från början men inte visat sig förrän vid reklamationstillfället. Ordet "garanti" finns inte i lagstiftningen men en tillverkare kan frivilligt utfärda en sådan och har då bevisbördan mot så kallade hanteringsfel fram till garantitidens utgång. Grundprincipen är att det är det säljande företaget som hanterar alla reklamationer, inte en eventuell importör eller fabrikant även om så kan vara fallet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.