Nästa artikel
Arméfordon bra till camping i oländig terräng
NYHETER

Arméfordon bra till camping i oländig terräng

Publicerad 1 maj 2020 (uppdaterad 1 maj 2020)
Autohaus Lorinser bygger om Mercedes G-klass som kommer från den schweiziska armén. Med ett tufft chassi, ordentliga dragmöjligheter och fyrhjulsdrift vill man locka till riktiga äventyrsresor. Kolla in bilderna!
Det råder ingen tvekan om att den ombyggda och robusta Mercedesen drar ögonen åt sig. Vissa militära drag som den matta grågröna lackeringen dröjer sig kvar medan världskartan på sidorna röjer ett annat användningsområde och med tanke på fälgar, däck och fyrhjulsdrift lär den ta sig fram varhän ägaren än rattar. På känt Jeep-manér sitter det förstås ett reservhjul på utsidan i bak så att en punktering inte stoppar färden.

Det inre är även det byggd i en funktionalistisk stil med plats för två personer både när vi talar om sittande och sovande. Att ta sig från förarsätet till bodelen är möjligt men kanske inte så bekvämt, de flesta kommer nog att utnyttja den bakre dörren, den med reservhjulet. De begränsade inre ytorna kan kompletteras med en släpvagn som enligt de tekniska specifikationerna för bilen kan väga ända upp till 3,5 ton.

Längst i bak finns den till dubbelbädd ombyggbara soffan och mittemot finns köksmodulen med en liten ho och skåp. Spisen är kompletterad med en mikrovågsugn som är placerad över förarplatsen. Det är inte gott om plats men det finns ändå plats för ett litet bord.

Den sparsmakade inredningen i bodelen är färgsatt i grått, vitt och svart med textilier i alcantara och konstläder. Tre fönster samt ett takfönster står för ljusinsläppet och utomhus kan man njuta under en markis. Man lär även få göra sina behov utomhus, någon toalett inomhus fanns det inte plats för. Nu är inredningen möjlig att anpassa, det ska inte finnas några gränser för hur ägaren vill utnyttja den dock begränsade ytan.

Modellen drivs av en fyrcylindrig 2,3 liters 116 hästkrafter stark bensinmotor med en fyrstegs automat. Det är ingen ny husbil vi beskriver, just den här hade sin första registrering i september 1993 och hade hunnit rulla 8 800 mil innan den konverterades. För den intresserade är det nu dags att räkna ihop pengarna, 69 900 euro är vad som krävs för att bli den nya ägaren.

Missa inte att kolla in bildspelet på denna annorlunda och spännande husbil!

Här hittar du Lorinsers hemsida.
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.