Nästa artikel
Bilverkstäder svarar sällan på mail
NYHETER

Bilverkstäder svarar sällan på mail

Publicerad 10 november 2020 (uppdaterad 10 november 2020)
Mässor har ställts in och ersatts av digitala lösningar men kommer man till hur bilverkstäderna hanterar den digitala omställningen ser det sämre ut visar en undersökning från Autobutler. Hälften av verkstädernas mail besvaras inte ens.
Coronatiderna ställer nya krav på alla servicenäringar, inte minst fordonsbranschen. Men inte alla delar lever upp till de nya kraven visar en stor undersökning från Autobutler som hävdar att de är Sveriges största marknadsplats för bilreparationer. De har undersökt 1399 verkstäders hantering av mail och nästan hälften svarar inte på prisförfrågningar.

Av de som svarat föreslår bara 27 procent en specifik tidpunkt för inbokning vid den förfrågan Autobutler gjort och 40 procent av dem tar upp till tre dagar på sig att reagera. 

– Många av oss konsumenter skickar mejl med bokningsförfrågan eller ber om prisförslag via nätet. Det är något allt från myndigheter till bokningssajter utvecklat rutiner för att hantera, och det är få av oss som aldrig gjort en förfrågan digitalt, säger Jan Sturm, analyschef på autobutler.se i pressmeddelandet.

Samtidigt ökar intresset för mailkonversationer som, enligt undersökningen, nu har hand om 30 procent av kommunikationen mellan kunderna och verkstäderna. På bara tre år har autobutler.se fått över 120 procent fler besökare vilket de menar visar på att hemsidor och mail blir en allt viktigare konkurrensfaktor. Över 40 procent ber om offerter efter verkstäders generella öppettider och allt färre åker förbi sin verkstad för att få prisuppgifter vid ett personligt besök.

– Om inte branschen snabbt förändras, kommer bristen på digitalisering leda till att man förlorar konsumenterna till rappare aktörer med verktyg som förenklar processen för kunden. Det har ingen annan bransch råd med, avslutar Jan Sturm.

Undersökningen inkluderade 1 399 bilverkstäder runt om i landet mellan september och oktober.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.