Nästa artikel
CIVD visar på liten klimatpåverkan av camping
NYHETER

CIVD visar på liten klimatpåverkan av camping

Publicerad 12 november 2020 (uppdaterad 12 november 2020)
Frågan om hur mycket olika semesterformer påverkar koldioxidutsläppen har både undersökts och debatterats ett tag och nu kommer ytterligare en undersökning som visar att husbilar och husvagnar är ett av de bästa alternativen.

Den tyska branschorganisation CIVD (Caravaning Industrie Verband Deutschland) har nyligen låtit Öko-Institut studera klimatbalansen mellan olika semesterformer och kom fram till att semester i husvagn eller husbil ger mindre koldioxidutsläpp, särskilt jämfört med att flyga eller bo på hotell.

Bakgrunden är att många ser alltmer kritiskt på semesterresor och vill veta mer om effekterna av resandet både för miljön och koldioxidutsläppen. I den nya studien undersökte Institutet för energi och miljöforskning (ifeu) utsläppen av koldioxid från olika semesterformer och slutsatsen blev att semester med husbil eller husvagn har en relativt bra klimatbalans.

Två tidigare studier av Öko-Institutet hade redan kommit fram till liknande slutsatser under 2007 och 2013 samt en undersökning i Norge. Semesterresans olika komponenter analyserades: ankomst och avresa, boende och måltider samt mobilitet på plats. Ifeu-studien tar också hänsyn till produktion (materialbalans, energibehov för produktion, underhåll) och så småningom skrotningen av de använda fritidsfordonen.

Exempelvis resulterar två personers resa (i undersökningen till Rügen) i lägre koldioxidutsläpp för en husvagnssemester än vad som skulle varit fallet när man reser med bil och övernattar på hotell.

Visserligen släpper husbilar och husvagnskombinationer på grund av sin storlek ut mer koldioxid vid ankomst och avresa men det kompenseras mer än väl av de lägre koldioxidutsläppen från boendet, i detta fall en camping- eller ställplats.

Övernattning på hotell orsakar upp till tio gånger så många koldioxidekvivalenter per person som övernattning i en husvagn. Jämförelsen blir därför mer gynnsam för husvagnar desto kortare resan till och från hotellet är eller desto längre vistelsen varar.

I den antagna Rügen-resan är inte ens en resa med tåg (om du bor på hotell) väsentligt bättre än husvagnsturen och detsamma gäller om semesterfiraren väljer att resa med buss. Koldioxidbesparingen med den per person mer koldioxsnåla kollektivtrafiken räcker inte för att kompensera för det sämre värdet på boendet.

Det i Tyskland välkända Heidelberg-institutet analyserade också klimatbalansen för en resa utomlands, särskilt till södra Frankrike. Här gjorde forskarna bland annat en jämförelse med en flygresa med en övernattning på hotell och där vinner husvagnsturen extra tydligt.

Ett sätt att ytterligare förbättra koldioxidutsläppen från en husvagn eller husbilsresa är att minska hastigheten. Simuleringar för en halvintegrerad husbil visade att om hastigheten minskas från 120 kilometer i timmen till 100 innebär det sex procent lägre koldioxidutsläpp för hela resan i exemplet med Rügen.

Rapporten tittar också på effekterna av elbilar för bogsering kan ha, plus användningen av lätta konstruktioner i husbilar och husvagnar, t.ex. avancerade träkompositer.

Hela rapporten finns tillgänglig här (på tyska), https://www.civd.de/wp-content/uploads/2020/09/2020_ifeu_Klimabilanz-von-Reisen-mit-Reisemobilen.pdf

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.