Nästa artikel
Glykol har blivit mer komplicerat med åren
UNDERHÅLL

Glykol har blivit mer komplicerat med åren

Publicerad 14 januari 2021 (uppdaterad 14 januari 2021)
Det är inte längre bara att fylla på glykol, numer ska det vara rätt glykol och olika typer ska inte blandas. Har du koll?

En gång i tiden började glykol användas för att i första hand förhindra sönderfrysning av vattenkylda motorer. Med tiden har glykolerna utvecklats till att bli produkter med flera olika funktioner än att bara förhindra frysning. Nu för tiden ska glykolerna bland annat förhindra korrosion, frysning och höja kokpunkten. Många olika krav från olika motortillverkare har gjort att en mängd olika glykolkvaliteter tagits fram. Krav och kvaliteter som är viktiga att känna till för att kunna välja rätt glykol till sin motor, för att därmed få en optimal funktion och en lång livslängd på sin motor.

I motorer kan det uppstå ett fenomen som kallas kavitation. Det är ett fenomen som gör att gas bildas i en vätska. När gasen sedan snabbt återgår till vätska (imploderar) kan det orsaka skador i en motor. En glykol av hög kvalitet motverkar att kavitationsskador uppstår.

Korrosion betyder ”fräta sönder”. Kemiskt är korrosion en reaktion mellan metall och syre. Motorer innehåller många olika metaller såsom aluminium, koppar, järn, stål, mässing osv och är därmed extra känslig för korrosion. För att få ett tillräckligt korrosionsskydd bör kylarsystemet innehålla minst 33 procent glykol. Det ger ett tillräckligt korrosionsskydd samt skydd mot sprängning och bakterietillväxt.

När en glykol ska spädas är det viktigt vilken typ av vatten som används. Bäst är att använda ett så kallat avjoniserat vatten. Det är ett vatten med väldigt låg salthalt. Vanligt kranvatten har oftast för hög salthalt och är därför inte det bästa alternativet. Salterna kan vara klorider och sulfater, salter som angriper metaller. Vatten med låg salthalt har låg ledningsförmåga (konduktivitet). Avjoniserade vatten har en konduktivitet av max. 5 mS/m medan ett kommunalt kranvatten ofta har en konduktivitet på >20 mS/m.

Går vi tillbaka till 2008 hade exempelvis Arom-dekor Kemi bara den vanliga blå standardglykolen, då som nu uppfyller den BS6580:2010 (BS = British Standard). Succesivt har sortimentet därefter utökats med så kallade longlife- och OEM-glykoler. Longlife-glykoler är precis som namnet antyder, glykoler med lång livslängd som dessutom möter kraven från original-glykolerna. OEM står för Original Equipment Manufacturer. OEM-glykoler är glykoler som biltillverkarna använder i fabriken när bilen byggs. Arom-dekors sortiment av OEM-godkända longlife-glykoler täcker i princip in alla tillverkares standarder och rekommendationer. Med den snabba teknikutvecklingen och användningen av olika material i motorerna är rådet alltid att följa de rekommendationer som finns i tillverkarnas instruktionsböcker.

Propylenbaserade glykoler är mycket mindre giftiga än etylenbaserade. Etylenglykoler är annars vanligast på marknaden och brukar samlas in under begreppet ”vanlig glykol”. Etylenglykolerna har bättre värmeavledningsförmåga än propylenglykolerna men har nackdelen att de är giftiga för djur och människor.

För att skilja olika kvaliteter åt används olika färger för att undvika risken sammanblandning, men också för att olika motortillverkarna vill profilera ”sina” egna glykoler som lämpliga originalglykoler.

Huvudrådet är att inte blanda olika glykoler. Det rådet gäller speciellt om det är oklart vilken kylarvätska som finns i en motor. Då är det bättre att tömma systemet, skölja ur och fylla på med den glykol som motortillverkaren rekommenderar. Blandas olika glykoler kan det i värsta fall uppstå en reaktion mellan glykolernas olika additiv. Det kan innebära att korrosionsskyddet försämras eller att additiven klumpar ihop sig.

Hur ofta man bör byta glykol varierar men vanligtvis gäller två till fem år beroende på typ av glykol och motor. Att byta glykol regelbundet är viktigt för att bibehålla ett bra rostskydd. Är du osäker på bytesintervallet för just din bil kan du kontakta din bilverkstad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.