Nästa artikel
ID. BUZZ ska bli först ut som självkörande hos VW
NYHETER

ID. BUZZ ska bli först ut som självkörande hos VW

Publicerad 8 mars 2021
Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) jobbar för högtryck med att lansera självkörande teknik och den helt elektriska ID. BUZZ ska bli den första bilen inom Volkswagen Group att bli helt autonom.

De autonoma systemen ska vara i trafik redan 2025 och tekniken förbereds just nu inom Volkswagen Commercial Vehicles.

– I och med bekräftelsen från gruppens tillsynsnämnd för vårt Autonomous Driving FoU-program sätter vi nu kursen mot framtiden för mobilitet. Autonom körning med eldrivna fordon kommer att ge ett viktigt bidrag till stadsmobilitet och trafiksäkerhet. Våra kommersiella fordon är det logiska första valet att tillämpa sådana system på, förklarar Carsten Intra, VD för Volkswagen kommersiella fordon, efter ett möte i Volkswagens styrelsegrupp.

– I år genomför vi för första gången fältförsök i Tyskland. Argo AIs självkörningssystem kommer nu att användas i en framtida version av ID. BUZZ. Målet är att utveckla ett koncept för körning och poolning som liknar vad MOIA erbjuder idag. I mitten av 2020-talet kommer våra kunder då att kunna ta sig till sin destination i utvalda städer med autonoma fordon, säger Christian Senger, chef för autonom körning.

Argo AI är ett gemensamt projekt mellan Ford Motor Company och Volkswagen Commercial Vehicles. De har investerat lika mycket i projektet som tar fram mjukvara för självkörande bilar. Syftet är att snabba på utvecklingen. Den initiala investeringen är på en miljard USD och som en del av detta har Volkswagen delat kunskapen om sitt system Autonomous Intelligent Driving, AID, till Argo AI.

VWCV kommer att bygga SPV, Special Purpose Vehicles, exempelvis robot-taxi och van på den framtagna kunskapen inom SDS, selfdriving system, som baseras på den helelektriska ID som ska premiärvisas nästa år.

Volkswagen Commercial Vehicles är ett självständigt bolag inom VW-koncernen och de producerar Transporter, Caddy och Amarok i Hannover (Tyskland), Poznań (Polen), Września (Polen) och Pacheco (Argentina). Tillsammans sysselsätter de 24 000 anställda varav 15 000 i Hannover.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.