Nästa artikel
Supertest: Dethleffs Just Go
Husbilar

Supertest: Dethleffs Just Go

Publicerad 7 mars 2023 (uppdaterad 26 juni 2023)
Dethleffs serie Just Go är ett billigare och enklare steg in i husbilslivet. För första gången på länge erbjuds åter Ford Transit som bas på en husbil från Dethleffs. Vi har testat den och imponeras av dess enkelhet och praktiska användbarhet.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Vi lever i en föränderlig värld och det måste även husbilstillverkarna leva efter när det blir tufft med leveranser från diverse underleverantörer. För första gången på många år erbjuder nu även Dethleffs en serie husbilar på Ford Transit. Senast det begav sig hette serien Fortero och man erbjöd både alkover och halvintegrerade modeller på Ford Transit.

Just Go T 7055 EB är som namnet antyder en halvintegrerad husbil där bokstaven T står för tyskans "Teilintegriert" – delintegrerad. I sig ett mer passande namn än halvintegrerad men nu har svenskans halvintegrerad satt sig så vi kör vidare med det uttrycket. Fordhytten är alltså bevarad medan bodelen byggs av Dethleffs.

Denna 7,36 meter långa husbil har en totalvikt på 3,5 ton och ett i dagens läge attraktivt grundpris på 862 000 kronor. Den är i dess grundkonstruktion byggd för två personer med sina höga långbäddar bak och ett stort garage under. Denna säng kan bäddas ihop och då ryms ett barn i mitten och som tillval finns även en nedsänkbar taksäng över sittgruppen vilket gör att det går att sova upp till fem personer i husbilen. Mellan sittgrupp och sovrum finns badrummet av kompakt format samt ett platsbesparande hörnkök.

Tycker du att Just Go T 7055 EB är för lång så erbjuder Dethleffs också den 6,99 meter långa Just Go T 6815 EB som också har enkelsängar men ett kompaktare badrum. Den tredje modellen i serien heter T 7055 DBL och den har istället en queenbed längst bak.

 

Väggen vid entrén har en diskret panelförvaring och en plats för tv ovanför. Under boken finns en sittpuff av traditionellt snitt. Det finns två höjdskillnader i golvet, dels bakom köket och dels från hytt till sittgrupp.

Trendigt: Det är på modet med grått och filtliknande design. Vill man byta stil är det bara att köpa kuddar i nya färger!

Tillval: Som standard har modellen vägghängt bord och soffa utan hörndel. Pelarbord och hörnsoffa ingår i ett tillvalspaket.

Teknik: Bra placering av värmepannan mitt i bilen under soffan. Det ger lagom långa luftvärmerör åt alla håll i bodelen.

Bodelskonstruktion

Dethleffs Just Go är en instegshusbil som kostar under 900 000 kronor och därför är den också relativt enkelt utrustad. Trots det är bygget som sådant välgjort och det är en husbil som är gjord för att hålla. Basfordonet är Ford Transit och chassit är Fords låga chassi med bredare spårvidd bak. Det handlar alltså om Fords framhjulsdrivna Transit med 130 hästars turbodiesel.

På detta chassi monterar Dethleffs sitt bodelsgolv med en 42 mm tjock sandwichpanel med plywood i topp och botten samt EPS i mitten. Så länge man tätar genomföringar och skarvar på ett bra sätt så fungerar plywood lika bra som glasfiberarmerad plast (GRP). Sidoväggarna och bakstammen består av 34 mm tjock GRP-sandwich med högblank yta. Taket i sin tur består av 35 mm tjock GRP-sandwich som klarar hagel. Dethleffs använder EPS som isoleringsmaterial vilket kan absorbera fukt om sandwichen skulle skadas. (XPS-isolering finns som tillval).

På plussidan noterar vi att Just Go har en extra bred bodelsdörr och testbilen är utrustad med komfortpaket vilket betyder fönster i denna dörr samt centrallås. Med tanke på grundpriset är det förståeligt att Just Go har så kallade utanpåliggande husvagnsfönster istället för ramfönster. (Ramfönster finns också som tillval). En trevlig detalj är att den markis som finns på testbilen (också tillval) har försetts med en gummiläpp på slitsen mellan markiskassetten och sidoväggen. Det gör att man slipper rinnande vatten mellan markis och vägg.

 

På plussidan noterar vi att Just Go har en extra bred bodelsdörr.

Inredning

Invändigt i bodelen möts man i testbilen i huvudsak av två kulörer. Möbler med ljust trä och en grå dekor som påminner om filt vilket är väldigt trendigt i nuläget. Överskåpsluckorna är raka i sin design och det mesta är just rakt och håller en enkel linjeföring som väntat i en instegsmodell. Enkelt betyder dock inte dåligt och möblerna är stabila och håller god standard.

Golvet har en höjdskillnad mellan förarhytt och sittgrupp samt en höjdskillnad mellan kök och badrum. Ingen av dessa är särskilt irriterande tack vare att de placerats på bra ställen och särskilt när man vant sig vid husbilen lär man knappast snubbla på dessa trappsteg. 

Två detaljer i möbleringen som kanske visar att det är en husbil med ett lägre grundpris är dels att garderoberna under sängarna endast nås via lucka under sängen och inte genom att lyfta en delbar sängbotten. En annan detalj är att man inte utnyttjat trappan mellan sängarna till förvaring med gångjärnsförsedda steglock. Det är helt enkelt endast en trappa utan förvaring.

Detta är dock fullt uthärdligt, särskilt med tanke på att det ändå finns förvaringsskåp som räcker till fyra åkande personer. Positivt är de robusta möblerna vars utförande i sig är positivt. Till exempel är alla kanter och hörn avfasade och till och med på dåliga vägar förblir bodelen tyst och skrammelfri.

 

Kallskumsmadrasserna i sju zoner vilar på ribbotten. Öppna hyllor på sidoväggarna istället för överskåp. På bakväggen finns två överskåp och yta att luta sig mot. Trappor utan förvaring inifrån.

Den som beställt komfortpaketet kan vid behov bädda ihop enkelbäddarna genom en utdragsdel. Då får man klättra upp via en aluminiumstege istället för de två trappstegen.

Sovplatser

De två längsgående höga sängarna ovanför det bakre garaget kan nås via två trappsteg. Kallskumsmadrasserna med sju zoner mäter tjocka 15 centimeter. Dessa ligger på träribbor och är väldigt bekväma. Den mittersta hopbäddningen i form av skiva, aluminumstege och madrassbit är en del av tillvalet ”komfortpaket”. Man drar då ut träskivan mellan sängarna och lägger den extra dynan ovanpå och upp kommer man då med stegen.

Med sina 55 centimeter är avståndet mellan madrass och överskåp tillräckligt stort så att du inte slår i huvudet. Två inbyggda LED-spotlights fungerar som läslampor. De är inte i vägen för den som läser men ljuset kan inte heller riktas exakt mot läsmaterialet. Men tillsammans med den omgivande belysningen är det ändå tillräckligt ljust.

Med den fällbara taksängen (tillval) blir Just Go T 7055 EB ett fordon för fyra personer. Dethleffs placerar strömbrytaren för eldriften av taksängen inom bekvämt räckhåll under köksbänken. När nyckeln tas ur är den neddragbara sängen säker från barnens klåfingrar. I stället för en ribbotten använder Dethleffs ett distanstyg. Taksängen är annars bekväm och den är upphängd med bälten vilket gör konstruktionen lätt och tyst utan slammer från metall.

Vid sänkning av taksängen kan alla ryggdynor sitta kvar i soffan tack vare ett låtsasöverskåp utan botten. När den nedfällbara sängen är nedsänkt blockerar den entrédörren men den kan ändå nås om man duckar och behöver nödutrymma husbilen. Däremot kan sittutrymmet inte användas med taksängen nedfälld, vilket också är fallet med de flesta halvintegrerade fordon med nedfällbar säng. Väljer man istället en helintegrerad eller alkovhusbil slipper man det problemet.

Sittplatser

Eftersom testexemplaret är utrustat med komfortpaketet består sittgruppen här av en hörnsoffa med fristående pelarbord, sidosäte och vridbara framsäten. I grundutförandet finns istället en konventionell halvdinett med tvåsitssoffan och ett vägghängt bord. Fyra vuxna sitter bekvämt i en avslappnad atmosfär, men fem personer kan också sitta hyfsat bekvämt till bords.

Framstolarna är utrustade med trepunktsbälten, höj- och sänkbara nackstöd och Isofix-barnstolsfästen (tillval). Som vanligt med den här typen av möbler kan L:et i hörnsoffan tas bort så att passageraren kan njuta av mer benutrymme vid fönstret. Under soffan har Dethleffs monterat värmepannan, en Truma Combi 6, samt laddaren från Schaudt, som är lättillgänglig genom en öppning i sofflocket och samtidigt väl skyddad. 

Båda framstolarna är vridbara och höj- och sänkbara. Lutningen på sitsen kan också varieras. Spärren av de två armstöden på Ford Transits framstolar är dock lite grovjobbad så man har lite svårare att hitta perfekt höjd för armstödet. Det är en detalj som fungerar bättre i exempelvis Fiat Ducatos originalstolar. Bordsskivan på pelarbordet i testbilen kan flyttas så att alla sitter bekvämt framför sina tallrikar.

Sammantaget skulle belysningen av sittdelen kunna vara lite bättre, speciellt eftersom taksängen gör att inget ljus faller på sittgruppen från takfönstret ovanför.

Hörnköket är praktiskt med en stor rund diskho, en tvålågig spis med eltändare och ett separat 142 liters absorptionskylskåp från Thetford bakom fotografen. Skåpen rymmer enkelt all matlagningsutrustning för fyra campare.

I toalettutrymmet syns samma inredningsdesign som i resten av bodelen.
 

Duschkar med två avlopp. Handdukshängare i taket. Låg tröskel och ett rätt lågt hjulhus innerst.

Kök

Hörnköket är traditionellt placerat med tanke på planlösningen, alltså bakom baksätets ryggstöd och framför badrummet. Det är enkelt utrustat men praktiskt utformat med stor rund diskho. Spisen är tvålågig och har elektrisk tändare och ett glaslock. Ett 142 liters absorptionskylskåp finns på andra sidan mittgången och i köket finns tillräckligt med förvaring i överskåp och underskåp eller lådor.

Under köksbänken finns 230-voltsuttag väl skyddat från värme och vatten. Både frostskyddsventilen och de lättillgängliga gasolavstängningsventilerna är monterade i underskåpet.

Badrum

Det lyxiga badrummet erbjuder tillräckligt med utrymme runt toalettstolen. Så även i duschen med sina lättmanövrerade akrylglasdörrar och sitt duschkar med låg tröskel och dubbla avlopp. Att Dethleffs endast installerat en liten takventil ovanför duschen är acceptabelt eftersom ventilation även fås via springan ovanför akryldörrarna.

Men en likadan takventil i toalettutrymmet på andra sidan mittgången gör att det fönsterlösa toalettrummet blir ett mörkrum när toadörren är stängd. Här hade det suttit fint med en liten taklucka som släpper igenom mer ljus och ger bättre ventilation efter toalettbesöket. Det här gäller testexemplaret som var en tidig förseriemodell så vi får se om de färdiga fabriksexemplaren har en mer rejäl taklucka ovanför toastolen.

Nya Dethleffs Just Go T 7055 EB har en enkel design med raka linjer. Helt okej för att hålla nere priset.

*med full bränsletank; **RMI-Mätmetod, baserad på StVZO; ***RMI-Mätmetod, baserad på EN 1646-2: Proportionell axelbelastning beräknas med hjälp av beräkningsmodell (axeltryck = individuell vikt x hävstång : axelavstånd)

Det stora garaget med oisolerat, men robust plywoodgolv, är praktiskt utformat. Garageluckan på förarsidan ingår i komfortpaketet.

Gasolfacket har en relativt smal lucka.
 

Toalettschaktet är klätt i plast men skulle kunna tätas bättre.

Tips vid lastning

Testbilen rullar upp på vågen med extrautrustning som tillsammans väger 212 kilo. Fulltankad med färskvatten, diesel och gasol samt inventarier ombord finns en kvarvarande lastvikt på 135 kilo om man är två resenärer med varsitt bagage. Åker man fyra vuxna personer blir husbilen överlastad med 35 kilo men axeltrycket är dock fullt tillräckligt för båda axlarna. Ändrar man till lättare gasolflaskor av aluminium så går ekvationen nästan ihop med fyra åkande. Vill man lasta ännu mer så finns Just Go T 7055 EB med 4100 kilo som tillval.

Tips: Golv av dräsandwich

Många frågar sig om trägolv och golvpaneler i träsandwish som ofta är fallet på billigare fritidsfordon kommer att hålla. Det beror mycket på tätningen från fabriken och på användarens skötsel. Speciellt tätningen i skarvar mellan enskilda golvdelar och vid öppningar för exempelvis rör och ledningar.

Där får inget vatten tränga in eftersom det då kan sugas in i träpanelen. Om dessa ytor är noggrant tätade och impregnerade kan faktiskt ett golv av träsandwich hålla lika länge som ett av glasfiber.

Standard i svensksålda (exempel)

  • Ford 6-växlad manuell låda
  • Farthållare
  • 70 l bränsletank
  • Fords ljudsystem med 4 högtalare, rattknappar
  • ABS, EBD, ESP, TCS, Hill start assist, Sidewind assist, Safety brake assist, vältskydd i förarhytten, nödbromsstöd inklusive nödbromsljus.
  • Vändbara kaptensstolar med armstöd
  • Breddad bakaxel
  • Stänkskydd
  • Läderratt
  • Dubbla garageluckor
  • Myggnätsdörr till entrén
  • GFK tak
  • Tv-förberedelse
  • AGM-batteri 95 Ah
  • Isolerad/uppvärmd färskvattentank

Möjliga tillval (exempel) 

  • 155 hästkrafter 
  • Automatlåda 6-stegad
  • Eljusterbara/uppvärmda backspeglar
  • Mörkläggningsgardiner förarhytt
  • Uppvärmd vindruta
  • Regnsensor, strålkastarassistent m.m.
  • Passagerar-airbag
  • Handskfack med lock
  • Cykelställ 3 cyklar
  • Ramfönster
  • Thule Omnistor markis
  • Entrédörr med fönster
  • XPS-isolering

Elsystem

Dethleffs JustGo T 7055 EB har som vanligt ett 230V-system (AC-spänning) och ett 12V-system (DC-spänning). Strömmen matas in via en CEE kontakt på höger sida av husbilen. Säkringarna för 230V-systemet, inklusive jordefelsbrytare är installerad i garderoben. Batteriladdaren EBL 119 från Schaudt med 18 A laddström bildar gränssnittet till husbilens 12V elsystem och är skyddat placerad i sofflådan. Här finns också AGM bodelsbatteriet på 95 Ah.
230 V-uttag: 1 x takhuv, 1 x sittgrupp, 2 x kök, 1 x badrum, 1 x sovrum, 1 x bakre garage. 
12 V-uttag: 1 x instrumentbräda
USB-uttag: 1 x instrumentbräda, 1 x dubbel USB i sovrummet

Slalom! Medelbetyg vid undanmanöver och lite långsammare i slalom. Desto bättre i komfort- och bullertestet!

Köregenskaper

Dethleffs Just Go T 7055 EB rullar in på testbanan på sin Ford Transit med standardchassi och låg ram. Lastad upp till tillåten totalvikt på 3 500 kilo klarar det 7,36 meter långa halvintegrerade fordonet ett dubbelt filbyte (älgtest) i 55 km/h. Det är ungefär medel för våra hittills testade husbilar. Vid en infartshastighet på 46 km/h behöver fordonet 14,0 sekunder på sig för att klara slalombanan runt de tio konerna i 18-metersslalomen. Det är däremot något sämre än genomsnittet.

Anledningen till det är framaxeln som sjunker djupt och understyr. ESP:n ingriper däremot försiktigt och på ett väldoserat sätt. Detta gör det relativt enkelt för föraren att rädda tillbaka Dethleffs Just Go T 7055 EB på rätt spår. I komfortmätningen visar testbilen på Ford Transit ett märkbart bekvämare chassi jämfört med Fiat Ducato. Den bakre stela axeln på längsgående bladfjädrar gör att vägbulorna knappt märks invändigt. Framaxeln, med McPherson fjäderben, absorberar också guppen bättre än genomsnittet.

Det bekväma chassit bidrar också till den behagligt låga ljudnivån, särskilt på dålig väg, eftersom möblerna är mindre utsatta för hårda stötar. De få möbelljuden kommer från i första hand den nedfällbara taksängen som är tillval och från spishällen. Motorljudet är också välisolerat. Standardturbodieseln på 130 hk accelererar acceptabelt, men är inte lika stark och smidig som 140 hästarsmotorn i Fiat Ducato. Den sexväxlade automaten (tillval) i testbilen växlar mjukt och i rätt ögonblick.

Dieselförbrukningen ligger, förmodligen också på grund av automaten, på 11,4 l/100 km. Fiat Ducato brukar vara lite mer ekonomisk än så. Förarens sikt är annars bra runt om, också tack vare backkameran i testbilen (tillval). Framåt är den inte lika bra som på Fiat på grund av den större motorhuven. Å andra sidan är sittställningen bättre, åtminstone för långa förare.

Mätresultat

Dethleffs Just Go T 7055 EB

Acceleration
0-50 km/h: 8,3 s
0-80 km/h: 15,4 s
0-100 km/h: 21,6 s

Undanmanöver (dubbelt filbyte)
Medel av tre mätningar: 55,0 km/h

Slalom 18 meter
Genomsnitt av tre mätningar: 14,0 s

Komfortbetyg
(enligt DIN EN ISO 8041)
Fram: 1,77 Bak: 1,64 

Ljudmätning kullersten i 50 km/h
Kontinuerlig ljudnivå framsäte: 76,7 dB(A)
Kontinuerlig ljudnivå baksäte: 77,2 dB(A)

Ljudmätning motorväg (Autobahn i Tyskland)
Kontinuerlig ljudnivå vid 80 km/h: 64,0 dB(A)
Kontinuerlig ljudnivå vid 100 km/h: 66,7 dB(A)

Framåtsikt
Från ögonhöjd till mark: 3,3 m

Testförbrukning: 11,4 liter/10 mil

Tekniska Data - Dethleffs Just Go T 7055 EB

Basfordon: Ford Transit
Chassi: Ford Transit lågram
Motor: 2,0 TDCi, Ford EcoBlue, 4-cyl, 130 hk
Växellåda: 6 vxl manuell
Totalvikt: 3500 kg
Tjänstevikt: 2924 kg
Lastvikt: 576 kg
Yttermått: (L/B/H) 7360/2330/2990 mm
Ståhöjd: 213 cm
Axelavstånd: 3954 mm
Färskvatten: 105 liter
Gråvatten: 95 liter
Tankrymd: gasol 2x11 kg, diesel 70 liter, AdBlue 21 liter.
Kylskåp: 142 liter
Bäddmått: bak 215x80 cm, taksäng 210x108/65 cm
Uppvärmning: Truma Combi 6
Isolering: EPS
Grundpris: 862 000 kr

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.